میزان آمادگی برای مدیریت بحران در کشور...
به اندازه کافی وجود دارد.
پیشرفت داشته اما با مطلوب فاصله دارد.
در حد صفر است و عقب گرد هم داشته است.
 
داخلی فرهنگ خبر
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۲۹
 
 
محمدحسین لطیفی در نشست نقد و بررسی سریال «سر دلبران»:
وجه اجتماعی روحانیت فراموش شده است

جلسه نقد و بررسی سریال سر دلبران به کارگردانی «محمدحسین لطیفی» به همت موسسه فرهنگی رسانه‌ای اوج برگزار شد.
در این مراسم محمدحسین لطیفی، محمدرضا شفیعی، حسین حسنی، برزو ارجمند، خشایار موحدیان، فرخ نعمتی، نگار عابدی، شهین تسلیمی، رابعه مدنی، شهرام عبدلی و... حضور داشتند.
در این مراسم لطیفی گفت: سال‌ها دوست داشتم تا درباره این موضوع که در این سریال به تصویر کشیده شد کار کنم. در کشور ما زمانی که از روحانیون حرف می‌زنید، در وهله اول فصل سیاسی آن را درنظر می‌گیرند و فصل اجتماعی‌اش را فراموش می‌کنند، اما ما در این سریال به بعد اجتماعی روحانیون پرداختیم. تا حدودی به خواسته خودم رسیدم و امیدوارم که بخش سیاسی روحانیون را از بخش اجتماعی آن جدا کنند. روحانیت در کشور ما دو وجه دارد. یک وجه آن سیاسی است و وجه دیگر آن اجتماعی است و گویا در کشور ما وجه اجتماعی کار فراموش شده است.
این کارگردان در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه روحانی سریال شما بسیار عصبی و پرخاشگر بود، گفت: این موضوع را بارها شنیدم، شاید من اشتباه می‌کنم، اما آنچه که باور دارم این است که سید سلیم همیشه عصبانی نیست، روحانیون ما برای لباسی که بر تن می‌کنند ارزش خاصی قائلند، اما این شخصیت برخی مواقع که باید عصبانی می‌شد و به اندازه کافی دلیل برای عصبانی بودن داشت، اما شاید به این دلیل این سؤال را می‌پرسید که در بسیاری مواقع شوخ‌طبعی با صدای بلند در هم آمیخته می‌شد و مردم این تصور را داشتند که روحانی ما همیشه عصبانی است.
لطیفی در ادامه گفت: یادم است از قدیم روحانی می‌شناختم که خیلی هم دوستش داشتم، او گچکاری می‌کرد و یادم است بلافاصله بعد از گچ‌کاری‌اش لباس روحانیت را می‌پوشید و به مسجد می‌رفت. زمانی که سریال صاحب‌دلان را می‌خواستم بسازم، از حوزه علمیه قم اصرار می‌کردند که شخصیت خلیل باید روحانی باشد و من در مقابل این اصرار ایستادگی کردم، مردم ایران همه با روحانیون موضع گرفتند و متأسفانه اتفاقاتی افتاده که مسجدهای ما آنطور که در گذشته بودند نیستند.
کارگردان سریال صاحبدلان با اشاره به کارکرد مساجد در عصر کنونی گفت: این روزها مسجد کارکرد قبلی خود را ندارد و کاری که قبلا در مساجد انجام می‌شد، امروز در فرهنگسراها انجام می‌شود.
وی درباره سکانس‌هایی که از این سریال حذف شد، گفت: چند سکانس که اشاره مستقیمی به نزول و ربا توسط بانک‌های کشور می‌شد، حذف شد، برای مثال؛ سکانسی بود که سیدسلیم می‌گفت برید بانک‌هاتونو ببینید. سکانس دیگری می‌گفت خاک بر سر من که اگر بتونم پولمو با ۱۶ درصد سود از کاووس بگیرم، اما اگر بانک می‌ذاشتم می‌شد ۱۸ درصد.
لطیفی با اشاره به ترانه تیتراژ انتهای سریال گفت:‌ این ترانه باز همان نقد روحانیت است، این لباس برای همه مردم مقدس و امن بوده است، در جایی می‌بینیم که روحانی قصه ما می‌گوید شما مواظب خودت باش و از مسائل سیاسی جدا می‌شود که نمی‌دانم این سکانس را حذف کردند یا نه. من به عنوان یک شهروند ایرانی با بانک و با پولش مشکل دارم، نظر شخصی‌ام این است که به عنوان یک مسلمان پول بانک‌های کشورم مشکل دارد و یکی از دلایل اصلی که کشورمان تا این اندازه درگیر مسائل و مشکلات است همین مشکل در پول است.
وی ادامه داد: یادم است بچه که بودم یک نزول‌خور در محلمان بود که تازه سود ده درصد هم می‌گرفت،‌هر زمان هر کدام از همسایه‌ها او را می‌دیدند با او بدرفتاری می‌کردند. پول کشور ما مشکل دارد و به همین دلیل است که محبت‌ها کم شده و همه اینقدر درگیر مشکلات هستیم. من کت جادویی ساختم و اولین نفر بودم که چنین موضوعی را بیان کردم، بعد از آن فیلم سرعت را ساختم. کشور من به خاطر پول دارد نابود می‌شود.
کارگردان سریال وفا با گلایه از انتقادهای موجود گفت:‌ بارها شنیده‌ام که به من می‌گویند فیلمساز حکومتی، در حالی که من هر آنچه که دلم باشد می‌سازم و شما آن فیلم‌هایی که من پیشنهادشان را قبول نکردم و نساختم خبر ندارید، من هر آنچه را قبول داشته باشم می‌سازم و کار می‌کنم.
کارگردان سریال تنهایی لیلا در ادامه درباره استفاده از بازیگرهایی که مدتی کم‌کار بودند در این سریال، بیان داشت: معتقدم تمام آدم‌هایی که توانایی بالایی دارند مدتی کم‌کار بودند، یادم است همان زمان که در مرحله انتخاب بازیگر بودیم، فردی به من گفت که به فلان بازیگر زنگ نزن می‌گویند آلزایمر گرفته و من اتفاقا به همان فرد زنگ زدم و او آمد و در این سریال بازی کرد بدون اینکه هیچ‌گونه بیماری داشته باشد.

کد مطلب: 104815
 
Share/Save/Bookmark