روز گذشته مجلس شوراي اسلامي روز پرحاشيهاي را داشت كه دليل آن ترجمه متن برجام بود اما آنچه در نطق هاي ميان دستور نمايندگان شنيده شد حكايت از آن داشت كه نمايندگان خواستار به راي گذاشته شدن نتيجه مذاكرات وين در مجلس و هدايت آن توسط نمايندگان بودند همانگونه كه قرار است نتايج اين مذاكرات در كنگره امريكا بررسي شود.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی ديروز مجلس در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان در مورد تقدیم ترجمه متن برجام به نمایندگان از سوی وزارت امور خارجه گفت: وزارت امور خارجه ترجمهای را از متن برجام پیش از این برای مجلس ارسال کرده است اما همانطور که از آغاز هم اعلام کردند با توجه به اهمیت و پیچیدگی متن لازم است تا این ترجمه مورد بازنگری دقیق قرار گیرد.
وی افزود: این متن مجدد بازنگری شده و با اصلاحات انجام شده به صورت رسمی از سوی وزارت خارجه به مجلس تقدیم خواهد شد و ما نیز آن را در اختیار نمایندگان قرار خواهیم داد.
الزام رسانهها به تمجید از توافق هستهای
در ادامه حجتالاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در تذکری نسبت به عدم ارائه متن برجام به نمایندگان مجلس انتقاد کرد و گفت: یک هفته است که متن جمعبندی مذاکرات توسط ظریف به مجلس ارائه شده اما این متن پر از غلط و ایراد است و جای سوال است که این افرادی که از مذاکرات تعریف و تمجید میکنند این متن ناقص را خواندهاند؟
وی اضافه کرد: ما متن انگلیسی را بررسی کردیم و چنین تعریف و تمجیدهایی در آن ندیدیم.
رسایی همچنین خاطرنشان کرد: وزارت ارشاد در نامهای به رسانهها اعلام کرده به دلیل مصوبه شورای عالی امنیت ملی، رسانهها باید از جمعبندی مذاکرات تعریف و تمجید کنند و انتقاد نکنند.
«چطور با تاکید مقام معظم رهبری بر بررسی دقیق این متن، شورای عالی امنیت ملی چنین مصوبهای دارد؟ قطعا چنین مصوبهای وجود ندارد. همچنین چنین مصوبهای به تایید مقام معظم رهبری نرسیده، چرا که بنده پیگیری کردم.»
حجتالاسلام ابوترابیفرد که ریاست جلسه را برعهده داشت در پاسخ به این تذکر گفت: متن برجام از پیچیدگی فنی، سیاسی و حقوقی برخوردار است و باید ترجمه این متن از بالاترین دقت برخوردار باشد. پس از اين امر ابوبراتیفرد، اعلام کرد که ترجمه نهایی توافق از وزارت خارجه دریافت و بین نمایندگان توزیع شده است.
جنجال هستهای در پارلمان بر سر ترجمه برجام
اما مهدی کوچکزاده و کاظم جلالی در نشست علنی ديروز مجلس درباره ترجمه ارسال شده وزارت خارجه به مجلس از توافق هستهای با یکدیگر درگیری لفظی پیدا کردند و در نهایت نیز با مصافحه به این کدورت پایان دادند.
مهدی کوچکزاده نماینده مردم تهران طی تذکری آییننامهای با استناد به ماده ۱۹۷، اظهار داشت: شان مجلس طبق گفته آقای لاریجانی خرید و فروش سیبزمینی نیست. آیا ترجمهای که امروز از متن توافق نهایی تقدیم مجلس شد، تضمینی برای صحت آن وجود دارد؟ اینکه می گویند این ترجمه مورد تایید دستگاه دیپلماسی است، یعنی ایراد دیگری ندارد. وی افزود: هفته گذشته رئیس دستگاه دیپلماسی ترجمهای از متن توافق نهایی را تحویل مجلس داد که نقص داشت و ما به آسانی از کنار آن گذشتیم و خواستیم ترجمه بهتری ارسال شود.
کوچکزاده یادآور شد: ممکن است همین ترجمهای که تقدیم مجلس شده است را کسی بخواند و از آن ایراد بگیرد، این برخورد سلطنتمآبانه با مجلس شورای اسلامی است، چه کسی تضمین میکند ترجمه امروز برگرفته از همان متن انگلیسی باشد. کوچکزاده خطاب به کاظم جلالی که میخواست درباره صحبتهایش اظهارنظر کند، گفت: آقای جلالی! شلوغ نکن، اجازه بده حرف من تمام شود بعد شما خودشیرینی کن.
کوچکزاده با بیان اینکه مجلس مسئول رسیدگی به متن توافق نهایی است، گفت: دو هفته است مجلس رسیدگی به توافق نهایی را به تعویق انداخته تا ترجمه مطلوب به دست نمایندگان برسد. باید پرسید چه کسی تضمین میکند این ترجمه مطلوب است؟ مردم بدانید مجلس تا امروز با برخورد سلطنتمآبانهای که رهبر معظم انقلاب هم صریحا آن را منع کردند، از دخالت در این مسئله فعلا امتناع کرده است.
در ادامه این جلسه، محمدحسن ابوترابیفرد، در پاسخ به تذکر مهدی کوچکزاده، توضیح داد: طبق ماده ۱۹۷ آییننامه اجرایی مجلس، شما چند تخلف داشتید، نخست اینکه طبق این اصل شما باید تذکری درخصوص موضوع طرح یا لایحهای که قرار بود رأیگیری شود، را مطرح میکردید.
وی افزود: همچنین تنها اجازه داشتید ۳ دقیقه صحبت کنید اما براساس گزارشی که اتاق فرمان میتواند ارائه کند، شما بیش از این زمان صحبت کردید، آقای کوچکزاده! شما همچنین به آقای جلالی همکار ارجمندمان اهانت کردید، همانطور که میدانید هیچ نمایندهای اجازه ندارد به نماینده دیگری اهانت کند.
ابوترابیفرد ادامه داد: بهتر بود این مسئله را در پایان جلسه بدون حاشیه تذکر میدادید. ممکن است متن ترجمه مشکل داشته باشد مانعی ندارد، این متن وحی منزل نیست؛ نمایندگان مسلط به زبان انگلیسی، رئیس مرکز پژوهشهای مجلس و کارشناسان دیگر میتوانند این متن را مقایسه و ایرادات آن را عنوان کنند. وی خاطرنشان کرد: بنابراین اگر ایرادی به متن ترجمه وجود دارد، اعلام کنید حتماً به وزارت امور خارجه اطلاع داده میشود تا در صورت لزوم مجدداً اصلاح کنند.
پس از این سخنان ابوترابیفرد، کاظم جلالی نماینده تهران در مجلس نیز تقاضای بیان تذکری با استناد به ماده ۷۹ آییننامه داخلی مجلس را داشت که اظهار داشت: مشکل اینجاست که عدهای خود را عین اسلام و مجسمه آن و صد درصد تابع ولایت میدانند، البته آنها میتوانند نسبت به خود چنین برداشتی کنند اما مشکل اینجاست که دیگران را خائن و غیرولایی میدانند.
در جریان بیان این تذکر عدهای از نمایندگان از جمله مهدی کوچکزاده پاسخهایی به جلالی میدادند که وی خطاب به کوچکزاده گفت: "هوچیگری نکن!" سپس ابوترابیفرد نیز که شرایط مجلس را نامتناسب دید، از کاظم جلالی خواست تا بیان تذکر با استناد به ماده ۷۹ آییننامه را به زمان دیگری موکول کند.
پس از این بحثها تابش خواستار ارائه تذکر بود، که پس از باز شدن تریبونش از روش اداره جلسه انتقاد کرد و خطاب به ابوترابیفرد گفت: شما به برخی اجازه میدهید صحبت کنند اما زمانی که ما میخواهیم واکنشی نشان دهیم، اجازه نمیدهید که ابوترابیفرد نیز در واکنش به سخنان تابش گفت: بنده اجازه تذکر به شما میدهم اما فعلا اجازه دهید دستور جلسه را بررسی کنیم.
سپس لاریجانی وارد صحن علنی شد و ریاست جلسه را برعهده گرفت، در همین لحظه ابوترابیفرد در کنار جایگاه هیأت رئیسه، به گفتوگوی کوتاهی با کوچکزاده و جلالی پرداخت و خواستار رفع کدورت بین این دو نماینده شد که در نهایت نیز آنان با مصافحه، پایان یافت.
پس از آن رئیس مجلس با اشاره به اینکه لزومی نمیبیند از خود در برابر توهینها دفاع کند، گفت: البته من متوجه نشدم منظور آقای کوچکزاده از رفتار سلطنتمآبانه چیست؟
علی لاریجانی در توضیح گفت: طبعا ممکن است که نمایندگان آرای متفاوتی درباره موضوعات داشته باشند اما رهبر معظم انقلاب فرمودند که این موضوع باعث انشقاق در کشور نشود.
وی در ادامه اظهار داشت: یا در جای دیگری یکی از نمایندگان گفته است که لاریجانی نمیگذارد مسائل هستهای در مجلس مطرح شود و او بنا به خواسته آقایان هاشمی و روحانی رئیس مجلس است؛ و یا دیگری گفته است که سگ احمدینژاد و مشایی به لاریجانی شرف دارد؛ حداقل من شهادتین را که گفتهام چطور میشود سگ دیگران بر کسی که شهادتین میگوید شرف داشته باشد؟
توكلي: مذاکرهکنندگان بازرسی با سازوکار محدود از مراکز نظامی را پذیرفتند
احمد توکلی در نطق میاندستور با اشاره به توافق هستهای وین گفت: این توافق حاصل دقت میسور در این مدت کوتاه در متون اصلی است. برای درک دستاوردهای مذاکرات هستهای و ارزیابی اهمیت آنها باید اهداف دو طرف و نتایجی را که هر یک از آنها به دست آوردهاند با هم سنجید.
توکلی اضافه کرد: قبول بخشی از این درخواستها با مصالح ما سازگار است و در واقع پذیرش تیم ما روغن ریخته را نذر امامزاده کردن بود ولی برخی دیگر به ویژه موارد بازگشتناپذیر به ترتیب زمانی قبول شده چنانکه خواهیم دید خطراتی جدی را متوجه منافع و امنیت ملی میکند به طوریکه معلوم نیست تحریمهای ستمگرانه لغو و گشایشی در زندگی مردم زمینهسازی شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: آیا برجام و قطعنامه خواسته برحق لغو تحریمها را تأمین میکند؟ ایران باید تمامی ۳۹ تعهد خود را که در بند ۱۵ ضمیمه ۵ برجام ذکر شده است ابتدا ظرف شش ماه آینده اجرا کند و آژانس راستیآزمایی کند و درستی اقدامات ایران را گزارش دهد و پس از آن است که غرب تعلیق تحریمها را آغاز میکند.
توکلی خاطرنشان کرد: با توجه به سابقه ناجوانمردیهای آژانس چه تضمینی وجود دارد که بهانهجویی نشود و غرب لغو که هیچ لااقل تعلیق تحریمها را انجام دهد. وی افزود: شورای امنیت با قطعنامه ۲۲۳۱، ۶ قطعنامه تحریمی پیشین خود را به ظاهر لغو کرده است ولی در بند ۱۱ و ۱۲ قطعنامه به صراحت برگشتپذیری خودکار آن تحریمها را تنها با دادن یک یادداشت آمریکا و ادعای نقض یکی از تعهدات هستهای ایران بدون اینکه از آن دلیل و مدرکی خواسته شود آمده است. امری که مورد تأئید مذاکرهکنندگان ما نیز هست.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با توجه به کینهتوزیها و سوابق پیمانشکنیهای طرف غربی چقدر میتوان احتمال داد که تحریمهای ظالمانه منتفی شوند و گشایشی در وضع مردم حاصل شود. متأسفانه از این دسته احکام در این دو سند بسیار است (برجام و قطعنامه ۲۲۳۱). آیا با این وضعیت میتوان ادعا کرد که یک رکن مهمی که دولت و ملت به حق درپی تأمین آن بودند یعنی لغو تحریمها با اطمینانی معقول حاصل شدنی است؟
وی افزود: باید پیش از آنکه قدرت چانهزنی را از دست بدهیم با هر تدبیری که هست غرب را به لغو و نه تعلیق تحریمهای ظالمانه وادار کنیم تا فشار بر مردم مان کاهش یابد. در این راه باید به این دستور حکیمانه رهبری عمل کنیم که لازم است متنی که فراهم آمده با دقت ملاحظه و در مسیر قانونی پیشبینی شده قرار گیرد و آنگاه در صورت تصویب مراقبت از نقض عهدهای محتمل طرف مقابل صورت گرفته و راه آن بسته شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: دولت و مجلس که براساس اصول ۷۷ و ۱۲۵ مسیر قانونی و تعیین تکلیف برجام و قطعنامه هستند. این امر طبق نص قانون اساسی جز تصویب لایحه مربوطه لایحه مربوط در هیأت وزیران، تقدیم لایحه به مجلس و تصویب آن توسط نمایندگان و تأیید شورای نگهبان راهی دیگر ندارد.
توکلی اضافه کرد: شورای عالی امنیت ملی بنا بر اصل ۱۷۶ قانون اساسی تنها حق سیاستگذاری دارد که آن هم باید به تأیید رهبری برسد مگر آنکه رهبری به اقتضای اختیارات مبتنی بر شرع مقدس طبق اصول ۵۷ و ۱۱۰ حکم حکومتی بدهد و دیدیم که ایشان کار را به مراجع قانونی ارجاع دادند و از حکم حکومتی استفاده نکردند.
احیای دریاچه ارومیه در کوتاهمدت میسر نیست
همچنين حمید چیتچیان وزیر نیرو با حضور در نشست علنی پارلمان به ارائه توضیحاتی درباره سوال منطقهای نادر قاضیپور نماینده ارومیه در بازه احیای دریاچهها و تالابهای کشور بود پرداخت. وی گفت: ما در دریاچه ارومیه و برخی تالابهای کشور مشکلات جدی داریم که تلاشهایی برای رفع آنها انجام شده است و البته به موفقیتهایی در این زمینه دست پیدا کردهایم.
چيتچيان یادآور شد: احیای دریاچه ارومیه در کوتاهمدت میسر نیست و حداقل زمان یک دوره ۱۰ سال است تا بتوان با اقدامات فشرده سطح آب دریاچه ارومیه را به سطح اکولوژی برسانیم.
پس از پاسخهاي وزیر نمایندگان حاضر در مجلس اعلام کردند که از پاسخهاي وزیر قانع شدند.