خودروهايي كه 6 برابر استاندارد جهاني كار مي‌كنند
خودروهاي فرسوده روي دست شهر مانده‌اند
مونا اسلامي بلده: مشهدي محمدعلي كه در قديم يكي از پولدارهاي تهران بود، در زماني كه هنوز شمار خودروها در تهران بسيار كم بوده، يك اتومبيل انگليسي مي‌خرد. وي كه شخص خسيسي بوده خودرو خود را تعمير نمي‌كرد و از آن جايي كه در آن زمان خيابان‌هاي شهر تهران سنگفرش بود، هر زمان كه اين ماشين از جايي رد مي‌شد مردم را به خاطر سر و صداي گوش خراش موتورش و برخورد چرخ‌هاي داراي اشكال خود با سطح خيابان ناراحت مي‌كرد. به تدريج اين اتومبيل در بين مردم تهران به شهرت زيادي دست يافت و از آن روزگار اين ماشين نماد اتومبيل‌هاي قراضه‌اي شده كه هنوز هم از آنها استفاده مي‌شود. كارشناسان چه مي‌گويند؟ خودروي فرسوده در جهان خودرويي با پنج سال عمر با 300 هزار كيلومتر پيمايش است اما اين ميزان در كشور ما حدود 30 سال است و بيش از دو ميليون خودرويي كه در تهران در حال تردد هستند همگي قبل از سال 82 توليد شده و عملا خودروي فرسوده محسوب مي‌شوند. علي اميني كارشناس محيط زيست در مورد خودروهاي فرسوده به خبرنگار سياست روز مي‌گويد: «خودروهاي فرسوده فاقد استاندارد زيست محيطي هستند و 20 برابر خودروهاي استاندارد منوكسيدكربن توليد مي‌كنند. در تهران در حدود 2 ميليون خودرو استاندارد هستند و بقيه كه فاقد استاندارد هستند به اندازه 41 ميليون خودرو آلودگي ايجاد مي‌كنند.» اين كارشناس محيط زيست ادامه مي‌دهد: «خودروي فرسوده يعني فاجعه زيست محيطي و آلودگي فراتر از حد كلان شهر تهران، كه داراي پيامدهاي بسيار نامناسب و خطرناك جسمي و رواني است و حتي اثرات زيانبار آن بر نسل‌هاي آينده نيز تاثيرگذار است.» اميرعلي نژاد هم كه كارشناس مسائل شهري است خودروهاي فرسوده را از منظر ديگري بررسي مي‌كند و به خبرنگار ما مي‌گويد: «خودروهاي فرسوده علاوه بر اينكه تهديدي براي سلامت شهروندان محسوب مي‌شوند تاثيرشان روي اقتصاد خانواده سرسام آور است. خودروي فرسوده يعني مصرف بنزين بيشتر، يعني مرتب به تعميرگاه رفتن و همه اينها به اين معني است كه اقتصاد خانواده ضرر مي‌كند.» وي همچنين از جاي پاركي كه خودروهاي فرسوده در سطح شهر مي‌گيرند نيز مي‌گويد و معتقد است: «خودروهاي فرسوده تداعي گر فاصله طبقاتي هستند. وقتي يك خودروي يك ميليوني در كنار خودروهاي بهتر تردد مي كنند سبب ايجاد اثرات بد رواني مي‌شود.» اين كارشناس مسائل شهري از بيشتر فرسوده شدن خودروها نيز مي‌گويد چرا كه به نظر وي خودرويي كه بايد خرج خود را دربياورد بيش از حد كار مي‌كند و در نتيجه روز به روز فرسوده تر مي‌شود و آلايندگي بيشتر و آلودگي هوا را سبب مي‌شود. اجراي معاينه فني لازم است در حالي كه نزديك به 4 ميليون خودرو و بيش از چهارميليون موتورسيكلت در تهران تردد مي‌كنند كارشناسان وسايل نقليه موتوري را مهم‌ترين آلوده‌كننده شهر تهران به شمار مي‌آورند و معتقدند پليس براي بهبود اين معضل بايد قانون معاينه فني خودروها را به طور منظم و مستمر اجرا كند. موضوعي كه رئيس پليس راهور تهران بزرگ نيز به آن اذعان دارد و از 5/2 ميليون دستگاه خودرويي كه هم اكنون در تهران فاقد معاينه معتبر هستند سخن مي‌گويد و تاكيد مي‌كند: «طبق ماده 43 آيين نامه راهنمايي و رانندگي پليس مكلف است از حركت خودروهاي فاقد معاينه فني جلوگيري كند. سردار رحيمي قول اجراي طرح تشديد برخورد با خودروهاي فاقد معاينه فني را نيز داده است. ممنوعيت تردد براي خودروهاي فاقد معاينه فني طرحي است كه در راستاي اجراي ارتقاء انضباط اجتماعي به كار مي‌رود و اميد مي‌رود اين اقدام در ازاي رعايت استانداردهاي زيست محيطي انجام گيرد. معاينه فني كه در كلان شهر تهران با اتخاذ روش‌هاي سختگيرانه اجرا مي‌شود به گفته كارشناسان در افزايش ايمني شهروندان و بهبود كيفيت هوا موثر است. معاينه فني كه مراحل 15 گانه آن حداكثر در 15 دقيقه انجام مي‌گيرد و به موجب آن به مدت دو سال برگه‌ معافيت از معاينه فني خودرو صادر مي‌شود. حرف آخر حرف آخر اين گزارش را از زبان يك كاريكاتور مي‌نويسم كه در آن فرد صاحب خودرويي فرسوده با ناراحتي از ا جراي طرح خروج 90 هزار خودروي فرسوده از پايتخت مي‌گويد اگر اين خودرو جمع شود تردد در خيابان‌هاي تهران ديگر صفايي ندارد. آري به راستي بدون خودروهاي مشتي ممدلي مانند خيابان‌هاي تهران ديگر جذابيتي براي تردد ندارد. خيابان‌هايي كه شايد با خارج شدن اين خودروها كمي زيباتر شده باشند و هواي تميزتري را در خود احساس كنند. اما يك سوال؟ آيا طرح خروج خودروهاي فرسوده به درستي اجرا خواهد شد؟
https://siasatrooz.ir/vdch-qnm.23ni6dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی