میزان آمادگی برای مدیریت بحران در کشور...
به اندازه کافی وجود دارد.
پیشرفت داشته اما با مطلوب فاصله دارد.
در حد صفر است و عقب گرد هم داشته است.
 
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۱:۱۴
 
 
وعده‌ای چندباره پس از سال‌ها انتظار؛
عوارض ۳۰ هزار تومانی آزادراه تهران - شمال

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: برآورد اولیه عوارض آزادراه تهران شمال از سوی بخش خصوصی ۱۰۰ هزار تومان بود اما احتمالاً رقم نهایی کمتر از ۳۰ هزار تومان تعیین می‌شود.
خیرالله خادمی درباره نرخ عوارض آزادراه تهران شمال گفت: با توجه به ابعاد و گستردگی این پروژه، پرداخت عوارض ۱۰۰ هزار تومان برآورد شده است اما رقم نهایی را کمیته نرخ‌گذاری آزادراه‌ها، برآورد و تعیین می‌کند که قطعاً زیر ۳۰ هزار تومان خواهد بود. بخشی از هزینه عوارض را دولت و بنیاد مستضعفان پرداخت خواهند کرد.
وی درباره آزادراه همت - کرج ادامه داد: طول این آزادراه ۱۴.۵ کیلومتر است که ۵ کیلومتر آن، زیر بار ترافیک بوده و ۱۰ کیلومتر باقی مانده است که این ۱۰ کیلومتر باقی‌مانده، ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. اقداماتی مانند لاینینگ تونل باید انجام شود. معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: آزادراه همت - کرج تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید اما تا پایان شهریورماه به طور موقت به جاده چالوس متصل شده و زیر بار ترافیک خواهد رفت.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: برای احداث آزادراه همت- کرج، ۴۶۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده که ۷۰ درصد آن را دولت پرداخت کرده است. وی درباره چالش اصلی تکمیل این پروژه تصریح کرد: ۵۰ تا ۶۰ واحد مسکونی در میانه مسیر و چند مرکز گردشگری در انتهای این آزادراه وجود دارد که باید خریداری شود. واحدهای مسکونی میانه مسیر با همکاری مسئولان استان البرز، خریداری شده است و به زودی این مسیر بازگشایی خواهد شد.
خادمی درباره آزادراه تهران - شمال گفت: چند اقدام جدید به پروژه اضافه شد که شامل هوشمندسازی کل مسیر، منظرآرایی با هزینه ۳۰۰ میلیارد تومان، ایجاد روشنایی خارج از تونل‌ها، رویه بتنی می‌شود. به گفته وی پیشرفت فیزیکی آزادراه تهران شمال در ۱۹ سال، کمتر از ۲۰ درصد بود اما در سه تا چهار سال اخیر به ۹۵ درصد رسید. ۳۶ میلیون مترمکعب خاکبرداری و ۲.۲ میلیون مترمکعب بتن‌ریزی در این پروژه داشتیم که از حجم عملیات خاکبرداری و بتن‌ریزی سد کرخه، بزرگترین سد خاورمیانه هم بیشتر بوده است.
در همین رابطه رئیس سازمان برنامه و بودجه به دلیل ترافیک‌های طولانی و اتلاف وقت در جاده چالوس از مردم عذرخواهی کرد و گفت: متعهد می‌شوم که قطعه یک آزادراه تهران - شمال امسال افتتاح شود.
محمدباقر نوبخت با بیان اینکه ۶۰۰ میلیارد تومان با همکاری بنیاد مستضعفان برای تکمیل قطعه اول آزادراه تهران شمال در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: ۶۰ کیلومتر از این آزادراه احداث می‌شود که با راه‌اندازی آن، مسیر تهران تا چالوس به دو ساعت کاهش خواهد یافت.
وی با بیان اینکه به دلیل ترافیک‌های طولانی و اتلاف وقت آنها در جاده چالوس عذرخواهی می‌کنم، گفت: اگر قطعه اول احداث شود، وقت مردم کمتر تلف می‌شود همچنین در نظر داریم تا پایان امسال ۳۰۰ کیلومتر آزادراه دیگر احداث کنیم.
معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اتصال دو استان گیلان و آذربایجان غربی به شبکه ریلی در سال گذشته ادامه داد: امسال نیز در نظر داریم قطعه ریلی میانه بستان‌آباد راه‌اندازی شود و به دنبال آسایش و امنیت مردم هستیم. از این‌رو تا پایان امسال قطعه یک آزادراه تهران شمال به بهره‌برداری می‌رسد.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا علی‌رغم وعده معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر افتتاح قطعه آزادراه تهران شمال در سال گذشته، این اتفاق رخ نداد؟ گفت: به آرشیوهایتان مراجعه کنید و ببینید آیا من چنین قولی داده بودم یا نه؟ هر وعده‌ای که من دادم مانند اتصال دو استان گیلان و آذربایجان غربی به شبکه ریلی در سال گذشته محقق شد. من از وعده‌های جهانگیری بی‌خبرم؛ در حال حاضر نیز وعده می‌دهم و متعهد می‌شوم که قطعه یک آزادراه تهران شمال در سال‌جاری افتتاح شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره قطعات دوم و سوم آزادراه تهران شمال، تصریح کرد: اجازه دهید قطعه یک تکمیل شود، پس از اتمام قطعه یک، درباره جزئیات قطعات دوم و سوم نیز توضیح داده خواهد شد. وی درباره آزادراه همت - کرج گفت: بخش زیادی از این آزادراه تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد با این اقدامات، بار سنگین ترافیک خودروهای عبوری که از مسیر استان البرز و کرج به سایر استان‌ها تردد می‌کنند، کاهش خواهد یافت.


تفاوت‌های آزادراه تهران - شمال با جاده تهران - چالوس
گفته می‌شود با اتمام پروژه آزادراه تهران - شمال شاهد کوتاه شدن ۶۴ کیلومتری مسیر، کاهش ۳ ساعته مدت زمان سفر و صرفه‌جویی ۶۰۰ میلیارد تومانی سالانه مصرف سوخت در قیاس با راه تهران - کرج - چالوس خواهیم بود.
طول مسیر آزادراه تهران - شمال ۱۲۱ کیلومتر خواهد بود و در حالی که طول مسیر راه تهران - کرج - چالوس ۱۸۵ کیلومتر است، با پایان این پروژه شاهد کوتاه شدن ۶۴ کیلومتری مسیر مربوطه خواهیم بود که در نهایت موجب خواهد شد به میزان سالانه ۶۰۰ میلیارد تومان در مصرف سوخت صرفه‌جویی شود.
سرعت طرح آزادراه تهران - شمال ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت است، در حالی که سرعت طرح راه تهران-کرج-چالوس ۵۰ کیلومتر بر ساعت است. علاوه بر این زمان سفر در آزادراه تهران - شمال یک ساعت و ۳۰ دقیقه پیش‌بینی شده است، در حالی که زمان سفر در جاده تهران - کرج چالوس معادل چهار ساعت و ۳۰ دقیقه است.

کد مطلب: 109343
 
Share/Save/Bookmark