میزان آمادگی برای مدیریت بحران در کشور...
به اندازه کافی وجود دارد.
پیشرفت داشته اما با مطلوب فاصله دارد.
در حد صفر است و عقب گرد هم داشته است.
 
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۱۷
 
 
آبان‌ماه ۹۷؛
قطعه اول آزادراه تهران - شمال زیربار ترافیک می‌رود
قطعه اول آزادراه تهران - شمال زیربار ترافیک می‌رود
 

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل پیش‌بینی کرد که قطعه نخست آزادراه تهران - شمال به طول ۳۲ کیلومتر آبان‌ماه امسال به بهره‌برداری برسد.
خیرالله خادمی در جمع خبرنگاران افزود: پیشتر شرکت آزادراه تهران - شمال اعلام کرده بود این قطعه تابستان امسال زیر بار ترافیک برود اما برآوردهای نشان می‌دهد تا آبان‌ماه طول بکشد.
قطعه یک آزادراه تهران - شمال به طول ۳۲ کیلومتر از تقاطع بزرگراه آزادگان و شهید همت آغاز می‌شود و با عبور از مناطق کن، سولقان و امامزاده عقیل و تونل تالون و دره لانیز به سه‌راهی شهرستانک می‌رسد.
با افتتاح این قطعه بخشی از راه کنونی که از طریق کرج می‌گذرد حذف و مسیر تهران به شمال حدود ۶۰ کیلومتر کوتاه می‌شود؛ این قطعه ۳۲ کیلومتری دارای ۳۹ تونل رفت و برگشت به طول ۳۱ کیلومتر و ۵۰۰ متر است و ۲۵ پل به طول سه کیلومتر و ۱۰۰ متر در این قطعه ساخته شده است.
برای آماده‌سازی این آزادراه ۱۲۱ کیلومتری در مجموع باید ۱۸۰ تونل در باند رفت و برگشت این مسیر بین استان تهران و مازندران به طول تقریبی ۱۰۰ کیلومتر ساخته شود و تعداد پل‌های بزرگ این مسیر در باند رفت و برگشت نیز ۹۵ پل به طول حدود ۱۳ کیلومتر است.
با شیب ۶ درصدی جاده، تردد در این محور بیش از ۳۵ درصد کاهش مصرف سوخت خواهد داشت. قطعه دوم آزادراه تهران - شمال به طول ۲۲ کیلومتر حدفاصل دو آب شهرستانک - پل زنگوله دارای ۴۵ تونل به طول ۳۳ کیلومتر و ۹۰۰ متر است و برای آماده‌سازی این قطعه باید ۲۸ پل بزرگ در این مسیر ساخته شود و طول پل‌های این قطعه ۲ کیلومتر و ۹۰۰ متر خواهد بود.
قطعه سوم آزادراه تهران - شمال حد فاصل پل زنگوله - سه‌راهی دشت نظیر، به طول تقریبی ۴۷ کیلومتر است، این مسیر دارای ۲ خط رفت و دو خط برگشت بوده و دارای ۹۲ تونل رفت و برگشت به طول ۳۳ کیلومتر و ۵۰۰ متر و ۳۸ پل خواهد بود.
قطعه چهارم این آزادراه حدفاصل سه‌راهی دشت نظیر - چالوس به طول حدود ۲۰ کیلومتر است که به صورت ۲ خط رفت و ۲ خط برگشت بوده و در قسمت‌های بلند آن یک خط کندرو نیز وجود دارد که تابستان ۹۴ زیر بار ترافیک رفته است.

آماده‌سازی ۴۰ کیلومتر از آزادراه کنارگذر جنوبی تهران
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به پیشرفت فیزیکی آزادراه کنارگذر جنوبی تهران نیز اشاره کرد و گفت: قرارگاه سازندگی اکنون ۴۰ کیلومتر از این آزادراه را در قطعه ۴ آماده کرده و دولت با تزریق منابع مالی مناسب تقریبا ۸۰ درصد پرداختی‌های خود برای این پروژه را انجام داده است.
خادمی با بیان اینکه ساخت این آزادراه یک پروژه بزرگ ملی است، افزود: برنامه ما این است که با آماده‌سازی ۴۰ کیلومتر دیگر، ۸۰ کیلومتر این آزادراه تا جاده ساوه ادامه یابد.
به گفته وی، پیمانکار اعلام کرده است تا پایان امسال آزادراه را تحویل خواهد داد.
این آزادراه به ارزش ۱۶۵۳میلیارد تومان و به طول ۱۵۸ کیلومتر با مشارکت قرارگاه خاتم‌الانبیا در حال ساخت است؛ سهم دولت ۳۰ درصد و سهم قرارگاه در این پروژه ۷۰ درصد است.
این آزادراه چندین تقاطع غیرهمسطح دارد؛ آزادراه‌های کرج - قزوین، ساوه - تهران، قم - تهران، قم - گرمسار و مسیر ماهدشت - اشتهارد محور قدیم ساوه - تهران و سه خط‌ راه‌آهن را قطع می‌کند.
کاهش ترافیک آزادراه قزوین - کرج و کرج - تهران، کاهش استهلاک ناوگان حمل‌ونقل، کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی، کوتاه‌ شدن زمان سفر، کاهش مصرف سوخت و کم شدن سوانح رانندگی از جمله مزیت‌های این طرح ملی از آبیک تا آزادراه حرم تا حرم است. 

پیشرفت فیزیک خط‌آهن چابهار - زاهدان ۵/۳۲ درصد
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل افزود: اکنون پیشرفت فیزیکی ساخت خط‌آهن چابهار - زاهدان به طول ۶۱۰ کیلومتر به ۳۲.۵ درصد رسیده اما پیشرفت فیزیکی زیرسازی این پروژه ملی به بیش از ۴۴ درصد رسیده است.
خادمی گفت: پیشرفت فیزیکی مسیر ریلی قطعه چابهار تا ایرانشهر به بیش از ۶۵ درصد رسیده و تلاش می‌کنیم امسال ۱۵۰ کیلومتر این مسیر به ریل‌گذاری برسد. به گفته وی، مذاکراتی را وزارت امورخارجه برای سرمایه گذاری هندی‌ها در این مسیر انجام شده است؛ اگر آنها در این پروژه سرمایه‌گذاری کنند، خرید ریل، ناوگان و عملیات تکمیل این خط‌آهن در محور شرقی کشور با پیشرفت زیادی مواجه خواهد شد.
خادمی افزود: در شمال این مسیر ریلی، آستان قدس و یک شرکت چینی به توافق رسیده‌اند تا مسیر گرگان - بجنورد - مشهد با بیش از ۱۰ هزارمیلیارد تومان سرمایه گذاری به سرانجام برسد. وی درباره باند دوم مسیر جاده‌ای خرمشهر تا چابهار نیز گفت: در این پروژه جاده کنونی به عنوان یک باند در نظر گرفته شده و باند دوم آن در دست اجراست؛ در برخی از مسیرها ما مجبوریم جاده جدیدی را در این محور بسازیم.
فاصله بندر خرمشهر تا بندر چابهار حدود ۱۹۰۰ کیلومتر است که بخش زیادی از این مسیر از کنار خلیج‌فارس به بندرعباس منتهی می‌شود و پس از گذر از این شهر از کناره دریای عمان به بندر چابهار می‌رسد.

خط‌آهن قزوین - رشت آماده بهره‌برداری
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت خط‌آهن قزوین رشت، گفت: با تکمیل بزرگترین پل این مسیر، خط‌آهن تا ایستگاه رشت تقریبا آماده شده و تنها ۳.۵ کیلومتر از ریل گذاری آن باقیمانده که آن هم به سرعت در حال نصب است.
خادمی افزود: ادامه این مسیر تا انزلی و آستارا نیز در دست اجراست؛ چون فاینانس مالی جمهوری آذربایجان به شرکت راه آهن اختصاص یافته لذا هنوز درخصوص تغییر دستگاه اجرایی برای تکمیل این مسیر تصمیم‌گیری نشده؛ هرچند در بودجه سالیانه دولت این خط آن از قزوین تا آستارا به عنوان یک طرح ملی در نظر گرفته شده است. ایرنا

کد مطلب: 104727
 
Share/Save/Bookmark