معرفی مصوبه
شناسنامه مصوبه
نام مصوبه: سياست ها، حدود وظايف و نحوه فعاليت مراكز مجری آموزش های آزاد كشور
شماره جلسه تصویب: ۴۸۳
تاریخ تصویب: ۲۳/۰۵/۱۳۸۰
شماره ابلاغ: ۱۷۹۹/دش
تاریخ ابلاغ: ۱۰/۰۶/۱۳۸۰
شرح:
به منظور ساماندهى مراكز مجرى آموزشهاى آزاد كشور و ايجاد بسترى مناسب براى جلب مشاركت بخش غيردولتى در تلاش براى رشد و پرورش علائق و استعدادهاى نسل جوان و نيز تعيين حيطه مسؤوليت هر كدام از دستگاه ها، ضوابط زير معين مىگردد:
فصل اول: تعريف
ماده ۱- مركز آموزشى آزاد كه در اين مصوبه آموزشگاه يا مؤسسه آموزشى ناميده مىشود مكانى است كه به منظور تربيت و آموزش افراد علاقمند به افزايش توان علمى و تخصصى و يا كسب مهارت هاى فنى، بى آنكه منجر به صدور مدرك رسمى تحصيلى رايج در كشور گردد، بر اساس شؤون و هنجارهاى اسلامى و با رعايت مقررات اين مصوبه توسط افراد حقيقى يا حقوقى تأسيس مىگردد.
ماده ۲- آموزشگاه ها يا مؤسسات آموزشى بايد كلاسهاى آموزشى مربوط به آقايان و بانوان را به تفكيك برگزار كنند و كاركنان شاغل در آموزشگاه هاى مخصوص آقايان بايد منحصرا مرد و در آموزشگاه هاى مخصوص بانوان منحصرا زن باشند.
فصل دوم: حدود وظايف و نحوه فعاليت
ماده ۳- صدور مجوز فعاليتهاى آموزشى آزاد در قالب برگزارى كلاسهاى تجديدى، تك درس، تقويتى و كنكور، برگزارى آزمون، كنكور مكاتبهاى و آموزش زبان هاى خارجى براساس سرفصل دروس مصوب وزارت آموزش و پرورش از سطح مبتدى تا قبل از دانشگاه به صورت حضورى و غيرحضورى تحت عنوان آموزشگاه علمى آزاد و نظارت بر آنها از وظايف و اختيارات وزارت آموزش و پرورش مىباشد.
ماده ۴- صدور مجوز فعاليتهاى آموزشى آزاد در قالب دورههاى آموزش عالى آزاد و دورههاى تخصصى و كاربردى كوتاه مدت بالاتر از سطح دوره متوسطه و همچنين برگزارى كلاس هاى كنكور براى دورههاى كارشناسى ناپيوسته و كارشناسى ارشد و دكترى در دانشگاه ها، مؤسسات آموزش عالى مربوط به گروه غيرپزشكى و پزشكى تحت عنوان مؤسسه آموزش عالى آزاد و نظارت بر آنها حسب مورد از وظايف و اختيارات وزارت علوم، تحقيقات و فناورى و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكى مىباشد.
ماده۵- صدور مجوز فعاليت هاى آموزشى آزاد در قالب دورههاى فراگيرى مهارت، حرفه و رشته معينى براساس استانداردهاى مهارت آموزشى مشاغل تحت عنوان آموزشگاه هاى فنى و حرفهاى آزاد و نظارت بر آنها از وظايف و اختيارات وزارت كار و امور اجتماعى(سازمان فنى و حرفهاى كشور) مىباشد.
ماده ۶- در صورتى كه مؤسسين مراكز آموزش هاى آزاد متقاضى تأسيس آموزشگاه هاى چندمنظوره براى آموزش در زمينههاى مختلف باشند كسب مجوز از هر يك از دستگاه هاى ذى ربط الزامى است.
ماده ۷- صدا و سيما، مطبوعات و جرايد كثيرالانتشار كشور فقط در صورت تأييد رسمى و معرفى هر يك از وزارتخانههاى ذى ربط برابر فرم هاى ويژه مجاز به تبليغ و انتشار آگهى تبليغاتى مىباشند و مؤسس يا مؤسسين ملزم به اخذ مجوز لازم از وزارتخانه مربوط مىباشند.
ماده ۸- اداره ثبت شركت ها مكلف است ثبت مراكز متقاضى فعاليت آموزش هاى آزاد را با ارائه مجوز از وزارتخانههاى ذىربط انجام دهد.
تبصره: هرگونه تغيير در اساسنامه اين مراكز بايد با اطلاع و موافقت وزارتخانه مرجع صدور مجوز صورت پذيرد.
ماده ۹- كليه اشخاص حقيقى و حقوقى، وزارتخانهها، سازمان ها، نهادها و ارگان هايى كه متقاضى فعاليت در رشتههاى مختلف آموزشهاى آزاد مىباشند موظفند مجوز رسمى فعاليت در هر رشته را از دستگاه ذى ربط برابر ضوابط و مقررات دريافت نمايند، در غير اين صورت فعاليت آنها غيرمجاز بوده و نيروى انتظامى موظف است بر طبق قانون تعطيل مؤسسات و واحدهاى آموزشى و تحقيقاتى و فرهنگى كه بدون اخذ مجوز قانونى دائر شده (مصوب ۷۲/۰۲/۰۷ مجلس شوراى اسلامى) و آيين نامه اجرايى آن (مصوب ۷۳/۰۳/۱۸ هيات وزيران) اقدام و عندالاقتضاء فعاليت آنان را تعطيل و پرونده خاطيان را جهت رسيدگى به دادگاه صالحه ارجاع دهد.
تبصره: آن دسته از نهادهاى علمى، آموزشى و فرهنگى كه در چارچوب شرح وظايف خود مجاز به فعاليت آموزشى مىباشند نيازى به كسب مجوز ندارند لكن بايستى اين نوع از فعاليت هاى خود را به اطلاع دستگاه ذيربط برسانند و لازم است متناسب با نوع فعاليت، مقررات و ضوابط دستگاه ذى ربط را رعايت نمايند و دستگاه ذىربط نيز حق نظارت بر فعاليت آنها را خواهد داشت.
ماده ۱۰- آيين نامه اجرايى اين مصوبه توسط هر يك از وزارتخانهها و سازمان هاى ذيربط تهيه و پس از تأييد بالاترين مرجع تصميمگيرى در آن وزارتخانه يا سازمان ابلاغ مىگردد.
ماده ۱۱- با توجه به مصوبات ضوابط تأسيس مراكز و مؤسسات، كانون ها و انجمنهاى فرهنگى و نظارت بر فعاليت آنها و ضوابط تأسيس و نظارت بر آموزشگاه هاى آزاد هنرى مفاد اين مصوبه شامل تأسيس مؤسسات و آموزشگاه هاى مزبور نمىشود.
اين مصوبه در ۲فصل و ۱۱ماده و ۲ تبصره براى كليه وزارتخانهها، سازمانها، نهادها و... لازم الاجراست و ساير مصوبات مغاير با آن ملغى اعلام مىگردد.
نقد و بررسی مصوبه
مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی از نظر ۱۸ مولفه بشرح زیر مورد نقد و بررسی قرار گرفته است:
دامنه اعتبار زمانی، نامگذاری، عنوان گذاری، نسخ نوعی، تغییرات، آیین نگارش، تکراری بودن، مراجع موازی، مصوبات مزاحم، استثناپذیری، آگاهی عمومی، کاستی ها، اهداف، ویژگی های ذاتی، ویژگی های عرضی، منابع تقنینی، استانداردهای تقنینی و منافع عمومی
- ناکافی بودن اطلاعات موجود برای اطمینان از تصمیم گیری قاطع وضع مصوبه
پیچیدگی امور اجتماعی به گونه ای است که تصمیم گیری های قاطع در آن وابسته به اطلاعات دقیقی است که دارای دو جنبه نظری و عملی است. معمولا در تدوین و تصویب مصوبات حدود قابل اطمینانی از خطای محاسباتی وجود دارد که در حین اجرای آزمایشی مصوبه ای ن خطای محاسباتی به حداقل ممکن می رسد. اجرای آزمایشی فرصت مغتنمی برای تکمیل شناخت مصوبات است که در گذر زمان و حین اجرای آن بدست می آید.
- بازی زبانی و زبان بازی در تصویب مصوبات
استفاده نادرست و بازی با کلمات در وضع مصوبه قطعا کاری ناپسند است که واضعان مصوبه، مردم و مجریان مصوبه از آن آسیب می بینند. استفاده از جملات عام و کلی نسخ نوعی یا ضمنی، بدعتی ناگوار در وضع مصوبه ایران است که واضع مصوبه با رهانیدن خود از تعیین تکلیف رابطه مصوبه جدید با مصوبات قبلی، انجام نسخ را به دست افراد غیرمتخصص