میزان آمادگی برای مدیریت بحران در کشور...
به اندازه کافی وجود دارد.
پیشرفت داشته اما با مطلوب فاصله دارد.
در حد صفر است و عقب گرد هم داشته است.
 
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۰۸
 
 
مسئولین مجددا اعلام کردند؛
وعده اتصال ریلی ایران به عراق

در راستای تسهیل تردد زائران حسینی، احداث مسیر مناسب جاده‌ای از مرز مهران تا نجف و کربلا ضروری است، در این راستا پیگیری‌ها از وزارت راه حاکی از آن است که «ایران در حال مذاکره با طرف عراقی برای ارتقای کیفیت مسیر مهران به نجف است».
از آنجا که حجم عظیمی از مسافران برای زیارت به عتبات عالیات از پایانه مرزی مهران تردد می‌کنند، توسعه زیرساخت‌های حمل‌و نقلی در این منطقه و استان ایلام باید در دستور کار باشد.
با توجه به موقعیت استان ایلام، توسعه زیرساخت‌های این استان‌ اولویت ویژه در منطقه غرب کشور محسوب می‌شود؛ ایلام به‌ علت نزدیکی با کشور عراق به‌عنوان دروازه ورود به عتبات عالیات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
مرز مهران به‌ دلیل کوتاهی مسیر تا نجف نسبت به دیگر مرزها‌ (شلمچه، چزابه و خسروی)، اصلی‌ترین مرز ایران برای خروج زائران اباعبدالله خصوصاً در ایام سفرهای اربعین است؛ در این راستا احداث بزرگراه ایلام - مرز مهران به‌عنوان پروژه ملی و در ادامه بزرگراه کربلا مدنظر قرار گرفت؛ این مسیر در واقع کریدور اصلی خروج و ورود زائران عتبات عالیات خصوصاً در ایام پرتقاضای اربعین است.
‌پروژه احداث باند دوم در مسیر ایلام به مهران به طول ۱۰۲کیلومتر در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، این پروژه از ‌ورودی شهر ایلام (میدان ارغوان - کنارگذر شرقی ایلام) آغاز می‌شود و تا پایانه مرزی مهران به طول ۱۰۲ کیلومتر ادامه دارد.
بهسازی راه‌های ارتباطی در راستای افزایش ظرفیت تردد در مسیرهای منتهی به مرزها، امری ضروری بود، بخش نخست این اقدامات همین احداث باند دوم در مسیر ایلام به مهران به طول ۱۰۲ کیلومتر به عنوان مهم‌ترین مسیر در حال انجام است‌ که بیش از ۹۳ کیلومتر از این باند تکمیل شده است.
‌البته پیمانکار پروژه نیز حدود ۷۰ میلیارد تومان از دولت طلبکار است و همین امر شاید موجب شده است عملیات تکمیل این‌ بزرگراه کمی کند‌تر شود. با این وجود، مسؤولان وزارت راه و شهرسازی سال گذشته بود که وعده تکمیل این محور را در پایان سال ۹۸ داده بودند.
این محور با توجه به قرار گرفتن در منطقه کوهستانی، دارای سه دستگاه تونل است‌، طول یکی از این تونل‌ها ۷۴۰ متر و طول تونل دیگر ۸۴۰ متر است.
در این مسیر در منطقه کنجانچم، مسیر رفت اصلاح شده و حجم عظیم عملیات خاکی مسیر برگشت نیز به انجام رسیده است؛ ضرورت دارد ‌پل‌های این قسمت نیز تکمیل شوند؛ غیر از منطقی که در بالا اعلام شد، بخش‌‌های دیگر مسیر به صورت چهار خطه زیر بار ترافیک قرار گرفته است.
مسؤولان وزارت راه و شهرسازی پیش‌از این درباره تکمیل محور بزرگراهی‌ ایلام-مهران-مرز مهران گفته بودند، ‌این مسیر از میدان ‌ارغوان ‌ایلام تا مرز مهران حدود ۱۰۲ کیلومتر طول دارد و در برخی از مقاطع از مناطق صعب‌العبور می‌گذرد که راهسازی آن پرهزینه است، بخش زیادی از این مسیر چهارخطه و بزرگتر شده است‌.‌
از سوی دیگر ضرورت دارد ادامه این مسیر بزرگراهی از مرز مهران تا ‌نجف نیز در قالب بزرگراه تکمیل شود؛ به هر حال در صورت نبود جاده مناسب در این مسیر در کشور عراق، پس از خروج زائران از مرز به دلیل نبود جاده با ظرفیت بالای برای ترافیک‌های سنگین خصوصاً در ایام پیک،‌ بروز مشکل در جابه‌جایی زوار اجتناب‌ناپذیر است.
دفتر توسعه امور بین الملل وزارت راه وشهرسازی در این‌باره اعلام کرد: ‌«موضوع ارتقای کیفیت مسیر مهران به نجف در دستور کار وزارت راه وشهرسازی است و این موضوع در مذاکره با طرف عراقی در دست پیگیری است».
به گزارش فارس آبان‌ماه سال گذشته بود که محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، در حاشیه بازدید از پایانه مرزی مهران، اظهار داشت: اتصال بزرگراه مهران به نجف برای سهولت در تردد زوار اربعین در دستور کار قرار دارد.
به گفته وزیر راه و شهرسازی با وزیر خارجه درباره مذاکره با وزارت خارجه عراق برای ادامه راه ترانزیتی با کیفیت از مهران تا نجف گفت‌و‌گو شده است.
اسلامی همچنین گفته بود: ارتباط ترانزیتی با کشورهای همسایه از اولویت‌های اساسی دولت است، در تلاش هستیم برای سهولت در تردد زائران اربعین، ‌خطوط ریلی را به کشور عراق متصل کنیم.
بنابراین گزارش در راستای اتصال ترانزیتی و ریلی ایران به عراق، به تازگی موضوع احداث خط‌آهن شلمچه-بصره و اتصال شبکه ریلی ایران به راه‌آ‌هن عراق نیز جدی شده و در دستور کار دو کشور قرار گرفته است.
پروژه اتصال راه‌آهن خرمشهر به شلمچه‌ به طول ۱۷ کیلومتر در سال ۹۰ به بهره­‌برداری رسید و ادامه آن تا شهر بصره به طول ۳۲ کیلومتر در خاک عراق باقی مانده است.
در حال حاضر، خط ریلی از بصره تا کربلا فعال است‌‌ و با تکمیل ۳۲ کیلومتر خط‌‌آهن ‌بین شلمچه تا بصره و ساخت یک پل بر روی اروندرود، اتصال کشور ایران از طریق خرمشهر به عراق و کشورهای شرق مدیترانه بدون انقطاع برقرار می­‌شود و تحولی بزرگ در زمینه ترانزیت و تبادل کالا و مسافر صورت خواهد ‌پذیرد.
راه‌آهن شلمچه-بصره به عنوان کم هزینه‌ترین مسیر ریلی اتصال ایران به عراق، علاوه بر منافع مالی و اقتصادی برای کشور سبب تسهیل سفر زائران اربعین حسینی به کربلا می‌شود.
مردادماه امسال بود که وزیر راه و شهرسازی درباره این پروژه ریلی به فارس گفت: طی توافقات‌ مقرر شد ایران در احداث این خط‌آهن سرمایه‌گذاری کند و دولت عراق هم طبق ضوابط و شرایطی که ما تفاهم می‌کنیم، پول سرمایه‌گذاری را به ایران مسترد کند؛ شرکت پیمانکار را معرفی کرده‌ایم تا در بصره زمین و مسیر را به این شرکت تحویل دهند و گام‌های اجرایی را برداشتیم؛ البته طرف عراقی هم پذیرفت که اقلامی را از پروژه، برای ما تأمین کند و تحویل دهد که این در تسریع اجرای کار، مؤثر است.
به گفته محمد اسلامی برای هماهنگی در احداث این خط‌آهن چند دوره مذاکره با وزیر حمل‌ونقل عراق انجام شده است، همچنین مدیران راه‌آهن عراق به ایران آمدند و جلسات چندجانبه با راه‌آهن ایران و عراق انجام شد‌؛ همزمان تفاهم‌نامه‌ای با بنیاد مستضعفان برای احداث این خط‌آهن امضا کردیم، در این پروژه ریلی بنیاد ۴۰ درصد‌ و دولت ۶۰ درصد‌ سرمایه‌گذاری‌می‌کنند تا پروژه به صورت ترکیبی و مشترک انجام شود.
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سؤال که از نظر تأمین سهم دولت، وزارت راه و شهرسازی مشکلی ندارد؟ گفت که خط‌آهن شلمچه-بصره امسال از سوی دولت تأمین مالی دارد و مشکلی از این بابت نداریم؛ گفت‌وگوها با ‌طرف عراقی و بنیاد مستضعفان ادامه دارد، ‌‌فرآیند پیگیری از طرف ما پرسرعت است، ما با شور زیاد احداث این خط‌آهن را دنبال می‌کنیم‌؛ وزارت امور خارجه نیز خیلی جدی دنبال این کار است و درواقع به‌روز پروژه را دنبال می‌کند تا موانع دیپلماتیک و غیرفنی رفع شود و پروژه به مرحله‌ای برسد که کار فیزیکی و روی زمین، آغاز شود. احداث راه‌آهن و تکمیل محورهای مواصلاتی بین ایران و عراق ‌به دلیل‌ قرابت‌‌های فرهنگی و دینی دو کشور دوست و برادر‌ (ایران و‌ عراق)، بسیار ضروری است؛ سالانه تعدادی زیادی از ایرانیان مشتاق زیارت ابا عبدالله (ع) به کربلا سفر می‌کنند، همچنین شیعیان عراق نیز برای زیارت حرم امام رضا (ع) شوق فراوانی دارند، در این راستا در کنار لزوم تکمیل مسیرهای جاده‌ای، تکمیل خطوط ریلی بین ایران و عراق نیازمند اهتمام ویژه دولت‌های دو کشور است.

کد مطلب: 111387
 
Share/Save/Bookmark