دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۱
کد مطلب : 116553
چالش قانون گزارش‌های پژوهشی پژوهشکده شورای نگهبان را معرفی، نقد و بررسی (۲۰۸) می‌کند:

بررسی مفهوم ناکارآمدی در تامين اجتماعی

اشاره: پژوهشکده شورای نگهبان، بازوی تحقیقاتی شورای نگهبان در انجام وظایفی است که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر عهده این شورا قرار داده است. گزارش های پژوهشی یکی از مجموعه آثار علمی منتشر شده از سوی این پژوهشکده است که توسط گروه های علمی پژوهشی شاغل در آن انجام شده است. گزارش های پژوهشی معمولا به مفاهیم پایه مرتبط با وظایف شورای نگهبان می پردازد. چالش قانون ضمن اعلام آمادگی برای انعکاس متن جوابیه پژوهشکده شورای نگهبان، پیشاپیش از حسن توجه و پیشنهادات سازنده اندیشمندان و نخبگان سپاسگزاری می کند. این نوشتار به معرفی، نقد و بررسی گزارش آشنايي با مفاهيم حقوق عمومي: بررسي مفهوم تامين اجتماعي می پردازد.
بررسی مفهوم ناکارآمدی در تامين اجتماعی

معرفی گزارش
شناسنامه گزارش
عنوان گزارش: آشنايي با مفاهيم حقوق عمومي: بررسي مفهوم تامين اجتماعي
مؤلف: زينب عصمتي
ناظر علمي: علي بهادري جهرمي
دفتر: مطالعات نظام سازي اسلامي
شماره مسلسل: ۱۳۹۲۰۱۱۶
تاريخ انتشار: ۱۸/۱۲/۱۳۹۲
تعداد صفحات: ۲۵ صفحه
ناشر: پژوهشکده شورای نگهبان
منبع: درگاه الکترونیک پژوهشکده شورای نگهبان
در مقدمه گزارش اینگونه آمده است: در تحقيق و تتبع پيرامون هر گرايش علمي، گام اول آشنايي با مفاهيم پايه اي آن علم است. حقوق عمومي به عنوان شاخه و گرايشي از علم حقوق از اين قاعده مستثني نيست و آشنايي با مفاهيم حقوق عمومي درگاهي براي ورود و اظهار نظر در موضوعات مرتبط با آن مي باشد. از سوي ديگر تأسيس حكومتي بر مدار مختصات اوامر الهي نيازمند به نهادها و سازوكارهايي متناسب با آن است. بر اين اساس نظام سازي اسلامي پس از تشكيل حكومتي بر مبناي اصول و احكام شريعت مقدس اسلامي ضروري به نظر مي رسد. حركت در مسير اين امر مستلزم آشنايي با مفاهيم علمي، مطالعه مباني و نقد و بررسي آنها بر اساس انديشه ناب اسلامي است. در اين ميان مفاهيم حقوق عمومي به عنوان گرايش تخصصي رشته حقوق كه به بررسي كلان موضوعات مرتبط با حوزه حكومت و حدود اختيار آن، روابط مردم با فرمانروايان و مباحث مشابه آن مي پردازد از اهميت والايي بر خوردار است. در همين راستا، موضوع بازخواني مفاهيم حقوق عمومي در دستور كار دفتر مطالعات
نظام سازي اسلامي مركز تحقيقات شوراي نگهبان قرار گرفته است. هدف از اين امر آشنايي با تعاريف مفاهيم، تاريخچه، اقسام و انواع، بررسي مباني آن در حقوق موضوعه و مطالعه تطبيقي با مباني اسلامي و بررسي موضوع در قوانين و سازوكارهاي حقوقي نظام جمهوري اسلامي ايران و ارائه نقد و تحليلي اجمالي از آن است تا به اين واسطه گام نخست در عرصه نظام سازي اسلامي برداشته شود.
در چکیده گزارش اینگونه آمده است: تامين اجتماعي به سبب دربرگرفتن ابتدايي ترين حقوقي كه هر انساني بدون آن از حداقل هاي معيشت بي بهره است، جزء مفاهيمي است كه به راحتي نمي توان از آن عبور كرد. تأمين اجتماعي به مفهوم كنوني آن نتيجه يک تحول تاريخي طولاني است كه با احساس نياز انسان به امنيت اقتصادي در رويارويي با خطرات اجتماعي آغاز شد، سپس اين نياز همگاني با تحول اوضاع اجتماعي، اقتصادي، سياسي و فكري جوامع انساني متحول شد تا به وضع كنوني خود رسيد. تأمين اجتماعي مفهومي عام است و موضوع آن حمايت جامعه به وسيله دو نظام بيمه اي و حمايتي است كه به هنگام بروز بيماري، از كار افتادگي، بازنشستگي و فوت به كمک مشمولان ميآيد و با فراهم ساختن درمان و كمک هاي جانبي ديگر اعضاي خود را ياري مي دهد. كرامت ذاتي، عدالت توزيعي، همبستگي اجتماعي از جمله دلايل و مباني حقوقي تامين اجتماعي است. از منظر اسلامي نيز عدالت اجتماعي، نوع دوستي، مسئوليت پذيري، رفع فقر و محروميت را مي توان به عنوان مباني تامين اجتماعي بر شمرد. با توجه به تاكيدات قرآني، تامين اجتماعي در بخش راهكارهاي حمايتي در حكومت اسلامي با مشكل چنداني روبرو نمي شود، ولي در بخش راهبردهاي بيمه اي مشكلات تطبيق با آموزه هاي ديني كم و بيش وجود دارد؛ آنچه در آيات قرآن كريم به عنوان تامين اجتماعي آمده است انگيزه مادي در آن راه ندارد و تنها ارزش هاي انساني، افراد را به اين سو هدايت مي كند. قانون اساسي، تامين اجتماعي را حقي همگاني قلمدادكرده و دولت را موظف به برپاسازي شرايط تحقق آن كرده است.
در درآمد گزارش اینگونه آمده است: تامين اجتماعي به عنوان يک مفهوم متاخر ريشه در احوالات گذشته بشر دارد. در حقيقت اولين انحصارها و امتيازها، انبوه انسانها را به دو پارهداراوندار تقسيم كرد. شكل گيري طبقات و گروه هاي اجتماعي از دل همين تقسيم بندي ناعادلانه بيرون مي آيد. ضرورت تامين اجتماعي، در همين زمان و فضا است كه كم كم خود را به صورت نياز حتمي بشر جلوهگر مي سازد. در حقيقت نخستين انقلاب ها خواسته هايي را مطرح مي كردند كه ناظر بر تامين اجتماعي بود و نظام سرمايه داري ناگزير از تامين حداقل هايي از نيازهاي اجتماعي مردم براي كنترل نارضايتي ها و جلوگيري از وقوع انقلاب مي شود. از طرفي نسبت دين با پديده هاي گوناگون زندگي بشر هميشه مورد پرسش اهل دانش قرار گرفته است. آنان مي پرسند آيا صرف نظر از توجه فردي به يكايک انسان ها، روابط اجتماعي آنها نيز براي دين اهميت دارد؟ رويكرد اسلام به تامين اجتماعي چيست؟ آيا تامين اجتماعي مورد پذيرش شريعت قرار گرفته است؟ در اين راستا، اين پژوهش با امعان نظر به اهميت موضوع ضمن بررسي مفهوم تامين اجتماعي، مفاهيم مشابه آن، تاريخچه و انواع نظام تامين اجتماعي به بررسي تطبيقي مباني نظري تامين اجتماعي در اسلام و مكاتب فلسفي و حقوقي مي پردازد و وضعيت تامين اجتماعي در قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران را تبيين مي كند. 

مبانی اسلامی تامین اجتماعی
تامين اجتماعي همانند ساير حقهاي انساني مطالبه اي است كه نيازمند توجيه است؛ به ديگر سخن اين مطالبات، بديهي و بي نياز از استدلال نيستند. در مباني نظري دو محور اصلي قابل ذكر است: محور اول تحت عنوان مباني اسلامي و فقهي و محور دوم مباني حقوقي و فلسفي مي باشد. توجه به همنوعان و احساس محبت و دلسوزي نسبت به ايشان آدمي را به ياري آنان فرا مي خواند تا در هنگام نياز ياور ايشان باشد و مودت و رحمت نسبت به نوع انسان مقتضاي فطرت انساني است و سفارشاتي چون توجه به محرومان و يتيمان و نيازمندان با توجه به اين انگيزه فطري در دين فطري گنجانده شده است، بنابراين يكي از ابعادي كه مربوط به بحث تامين اجتماعي مي شود نوعدوستي است. انسان در زندگي اجتماعي خود، نيازمند همكاري و همبستگي با افراد ديگر است و هيچ كس نمي تواند به صورت فردي، بريده از اجتماع، زندگي كند. خوشبختي افراد هر اجتماعي تا حد زيادي بستگي به ميزان اين همكاري دارد. در جامعه اي كه طبق الگوي اسلامي بر اساس وحدت عقيدتي و مكتبي تشكيل مي گردد، مسلمانان خود را در برابر نيازها، مشكلات و گرفتاري هاي برادران خود، بي تفاوت احساس نمي كنند، بلكه بر خود لازم مي دانند كه در اين گونه موارد، به ياري آنان بشتابند. همبستگي اجتماعي مي خواهد انسان ها را متوجه كند كه زندگي اجتماعي را صرفا در حصار خانواده نسبي و سببي محصور نكنند و اجتماع ملي و حتي اجتماعي جهاني را نيز كه مصداق بالاتري از زندگي اجتماعي است در تصور خويش جاي دهند، چرا كه هر گونه تغيير و تحول در گوشه اي از اين جهان، در ساير جوامع بشري تاثير مي گذارد. در جامعه اسلامي، مسئوليت پذيري كليه افراد جامعه، يكي از اصول و مباني اسلامي در ارتباط با برخورداري از تامين اجتماعي است. وقتي از همبستگي اجتماعي و ضرورت فقر زدايي سخن به ميان مي آيد، ضرورتا اين خطاب متوجه كليه پيروان شريعت و تمامي افراد جامعه مي شود. ايجاد امنيت و آرامش خاطر در زندگي اجتماعي كه با آسيب هايي از قبيل بيماري، بيكاري، ازكارافتادگي، كهنسالي، بي سرپرستي، فقر و محروميت، ورشكستگي، از بين رفتن سرمايه و انواع حوادث ناگوار همراه است، يكي از عمده ترين اهداف و مباني در برخورداري از حق بر تامين اجتماعي است. ترديدي نيست بسياري از پديده هاي اجتماعي همچون قانون، حكومت، نهادهاي نظامي و نيروهاي مسلح، دستگاه قضائي و امثال آنها بيشتر براي همين هدف پديد آمده اندكه نشان از اهميت امنيت و آرامش براي انسان ها دارد. تامين اجتماعي در حقيقت در پي ايجاد امنيت نسبت به حفظ درآمدها و اطمينان از آينده اي مناسب و نجات دادن آنهايي كه به خاطر نداشتن يا از دست دادن درآمد خويش در متن خطر قرار گرفته و در حقيقت دچار ضرر و زيان شده اند مي باشد.
در جمع بندی و تحلیل اینگونه آمده است: اگر چه در دنياي گذشته مناسبات اخلاقي كه حاصل آنها نوعي تامين نيازهاي مادي و معنوي بوده، وجود داشته است اما يک نظام تامين اجتماعي فراگير كه دولت، مردم و نهادهاي غير دولتي به طور مشترک و با تعامل در آن مشاركت كنند، وجود نداشته است. لذا تامين اجتماعي از پديده هاي دوران مدرن است. اهداف و مباني شريعت محمدي (ص) با تامين اجتماعي در تمامي موارد همراه و همنواست و هيچ گونه اختلاف نظر و ديدگاهي در اين خصوص وجود ندارد. مقوله تامين اجتماعي شامل مساعدت ها و خدمات حمايتي نسبت به افراد و گروه هايي است كه به تنهايي از عهده هزينه زندگي خويش بر نمي آيند و نيازمند حمايت ديگران اند و همچنين در برگيرنده راهكارهاي اجباري آينده نگرانه نسبت به بيمه هاي اجتماعي افراد است كه آن هم به نوعي با كمک قوانين اجرايي و اجبار كارفرما و دولت به پرداخت سهم عمده اي از حق بيمه و هزينه هاي آن به نفع بيمه شده تامين مي گردد. در مفهوم عام خود نيز تامين اجتماعي رفتار اخلاقي است كه افراد يا سرپرستي جامعه به آن مبادرت مي ورزند. يعني بايدهايي است كه مسئوليت انجام آن متوجه فرد و جامعه شده است. حتي اگر تامين اجتماعي تبديل به قوانين حقوقي شده باشد باز هم در مقوله اخلاق قرار مي گيرد. در نظام حقوق داخلي قوانين متعددي ناظر به تامين اجتماعي به تصويب رسيده و راهكارهاي بيمه اي را طراحي و اعمال كرده است، اما متاسفانه قوانين موجود به صورت روشن به مساعدت هاي اجتماعي نپرداخته است و به نظر مي رسد مجموعه قانوني مدون و مشخص براي مساعدت هاي اجتماعي نيز لازم است در اين زمينه تدوين گردد.

ارزیابی بخش های گزارش
الف) عنوان
- آیا عنوان گزارش بیان گر اهمیت موضوع آن است؟ بله
- آیا محتوای گزارش در راستای بحث و بررسی پیرامون عنوان تهیه و ارائه شده است؟ خیر
- آیا نام دست اندرکاران تهیه و انتشار گزارش بطور کامل شامل نام و نام خانوادگی، رتبه علمی، محل کار و نشانی پست الکترونیک در گزارش قید شده است؟ خیر
الف) چکیده
- آیا چکیده دقیقا آینه تمام نمای مطالعه است؟ گزارش فاقد چکیده است.
- اگر چکیده به تنهایی مورد بررسی قرار گیرد، آیا به اندازه کافی خلاصه و چکیده کل مقاله است؟ گزارش فاقد چکیده است.
- آیا چکیده گزارش دارای بخش واژگان کلیدی است؟ گزارش فاقد چکیده است.
ب) فهرست
- آیا گزارش دارای فهرست اجمالی و تفصیلی است؟ گزارش دارای فهرست اجمالی است.
- آیا جدول ها، نمودارها و تصاویر دارای فهرست جداگانه اند؟ خیر
- آیا گزارش دارای فهرست اعلام و اشخاص، مکان ها و ... است؟ خیر
پ) مقدمه
- آیا مقدمه، توجیه منطقی از مطالعه و یا هدف از مقاله (بیانی از مشکل موجود و بررسی متون) را شامل می شود؟ خیر
- آیا اهداف مطالعه به وضوح شرح داده شده است؟ خیر
- آیا از واژگان کلیدی و اصطلاحات مهم گزارش تعاریف مشخص ارائه شده است؟ خیر
- آیا پیشینه تاریخی بحث مورد نظر در منابع معتبر داخلی و خارجی در گزارش مطرح شده است؟ خیر
ت) روش کار
- آیا از روش های معتبر و قابل اعتماد استفاده شده است؟ روش گزارش توصیفی و اقتباسی است.
- آیا روش های انتخاب شده توسط نویسندگان قادر به پاسخ به سوالات تحقیق می باشد؟ خیر
- آیا روش های مورد استفاده به وضوح شرح داده شده اند؟ خیر
- اگر یک مطالعه تحقیقاتی مشابه توسط محققین دیگری انجام شود، می تواند همین نتایج را در پی داشته باشد؟ خیر
ث) یافته ها
- آیا یافته ها به خوبی سازماندهی شده است؟ خیر
- آیا نتایج به وضوح شرح داده شده است؟ خیر
- آیا روش های آماری مناسب انتخاب شده است؟ گزارش فاقد روش آماری است.
- راستی آزمایی نتایج گزارش از طریق کدام آزمون انجام شده است؟ گزارش فاقد روش آماری است.
- آیا نتایج گزارش از روایی و پایایی قابل قبول برخوردار است؟ گزارش فاقد روش آماری است.
ج) بحث
- آیا نتایج مهم به اختصار بیان شده است؟ خیر
- آیا نویسندگان مشخصا بیان کرده اند که فرضیه آنها در این مطالعه ثابت شده یا نه؟ خیر
- آیا یافته های این مطالعه با مطالعات مشابه پیشین در این زمینه مقایسه شده است؟ خیر
- آیا محدودیت های مطالعه ذکر شده است؟ خیر
- آیا برای انجام پژوهش های بعدی پیشنهاداتی ارائه شده است؟ خیر
چ) جدول ها، نمودارها و تصاویر
- آیا مدل مفهومی گزارش در قالب شکل ارائه شده است؟ خیر
- آیا جدول ها، نمودارها و شکل ها ویژگی های کلیدی مطالعه را نشان می دهند؟ گزارش فاقد جدول، نمودار و شکل است.
- آیا تصاویر، جدول ها و نمودارها شفاف و قابل فهم هستند و دارای بالانویس و زیرنویس مناسب می باشند؟ گزارش فاقد جدول ها، نمودارها و شکل ها است.
ح) پیوست ها
- آیا پیوست های گزارش حاوی اطلاعات مفید است؟ گزارش فاقد پیوست است.
- آیا پیوست ها به کسب آگاهی بیشتر در مخاطبان کمک می کند؟ گزارش فاقد پیوست است.
- آیا پیوست ها حاوی فرم ها و اسناد مرتبط با گزارش است؟ گزارش فاقد پیوست است.
خ) منابع
- آیا منابع کافی برای اهداف این مطالعه در جامعه وجود دارد؟ بله
- آیا سبک نوشتن منابع منطبق با دستورالعمل های علمی است؟ بله
- آیا منابع مهم و کلیدی به روز بوده اند و با دقت گزارش شده اند؟ خیر
- شیوه ارائه مستندات و ارجاعات در گزارش چگونه است؟ بصورت پاورقی
- آیا گزارش منابعی برای مطالعه بیشتر مخاطبان ارائه کرده است؟ خیر
- آیا گزارش از منابع بین بخشی و بین رشته ای داخلی و خارجی معتبر استفاده کرده است؟ خیر

ارزیابی محتوایی گزارش
الف) سامان مندی
- آیا گزارش یک کل سامان مند را تشکیل می دهد؟ خیر
- آیا گزارش برای ساماندهی محتوایی خود مدل مفهومی ارائه کرده است؟ خیر
- آیا گزارش دارای فرضیه یا فرضیه هایی با سوالات مشخص است؟ خیر
- آیا عناوین موجود در گزارش دارای انسجام و هماهنگی است؟ خیر
- آیا بسط و توضیح مطالب در هر پاراگراف، بخش، فصل و ... در گزارش انجام شده است؟ خیر
- آیا در پایان هر فصل، بخش و ... مؤلف به جمع بندی مطالب پرداخته است؟ خیر
- آیا گزارش دارای بخش نتیجه گیری یا جمع بندی نهایی است؟ بله
ب) نوآوری
- آیا محتوای گزارش دارای سطح خاصی از نوآوری در نظریه پردازی و اندیشه ورزی است؟ خیر
- آیا گزارش مدعی صورت بندی جدید از مبانی نظری قدیمی است؟ خیر
- آیا در گزارش توانایی های نوین فناورانه وجود دارد؟ خیر
- آیا گزارش مدعی ارائه محصولات یا خدمات جدید است؟ خیر
- آیا محتوای گزارش دارای توانایی خاص در ایجاد یا گسترش گفتمان اجتماعی را دارد؟ خیر
- آیا خواندن این گزارش تفکر نقادانه را ترغیب می کند؟ خیر
پ) اهمیت
- آیا نسبت حجم مطالب به اهمیت موضوع در گزارش کافی است؟ خیر
- آیا چینش مطالب در گزارش بر اساس درجه اهمیت موضوعات و وزن محتوایی آنها انجام شده است؟ خیر
- آیا در نگارش مطالب در گزارش به موضوعات اولویت دار توجه شده است؟ خیر
ت) شیوایی، روشنی و قابل فهم بودن
- آیا متن گزارش روان و سلیس است؟بله
- آیا در گزارش مطالب به روشنی توانسته اند موضوعات مرتبط با خود را مطرح کنند؟ خیر
- آیا گزارش ساده و قابل فهم است؟ بله
ث) جامعیت
- آیا گزارش به لحاظ موضوعی جامعیت دارد و وجوه مختلف موضوع را پوشش می دهد؟ خیر
- آیا استفاده از تصاویر، نمودارها، جدول ها و ... توانسته است به همه جانبه بودن گزارش کمک کند؟ گزارش فاقد تصویر، نمودار و جدول هاست.
- آیا مؤلف از ساختارها و کلمات رایج در متون علمی و نیز سبک نویسندگی استفاده کرده است؟ خیر
- آیا گزارش از ویژگی های بینامتنی برخوردار است؟ خیر
- آیا گزارش برای کمک به درک جامع، الگو یا مدلی خاص برای ساده سازی روابط پدیده مورد نظر با سایر پدیده ها ارائه کرده است؟ خیر
ج) اعتبار
- آیا گزارش مبتنی بر پژوهش های روزآمد حوزه تخصصی مربوطه است؟ خیر
- آیا شواهد، منابع و استدلال های موجود در گزارش از اعتبار علمی لازم و کافی برخوردار است؟ خیر
- آیا اعتبار علمی گزارش از سوی یافته های پژوهشی معتبر داخلی و خارجی تایید می شود؟ خیر

ارزیابی اجتماعی گزارش
الف) مخاطبان و ذینفعان
- مخاطبان و ذینفعان این گزارش چه کسانی هستند؟ اعضای شورای نگهبان
- آیا انتشار این گزارش مورد استقبال مخاطبان و ذینفعان قرار گرفته است؟ نامشخص
- آیا این گزارش مخاطبان را به پژوهش بیشتر در رابطه با موضوع تخصصی ترغیب می کند؟ نامشخص
- آیا گزارش حاضر توانایی برطرف کردن نیازهای مخاطبان و ذینفعان خود را دارد؟ نامشخص
ب) تاثیرگذاری اجتماعی
- آیا گزارش در بحث پیرامون پدیده مورد نظر خود از جامعه نگری قابل قبول برخوردار است؟ خیر
- آیا گزارش پیش نیازها و پیش فهم های ضروری و مورد نیاز برای فهم خود را به مخاطبان ارائه کرده است؟ خیر
- آیا گزارش برای علل و آثار مشکلات متعدد موجود در زندگی مردم تحلیل مناسبی ارائه کرده است؟ خیر
- آیا گزارش برای حل مشکلات زندگی مردم دارای طرح اجرایی با پیشنهادهای مشخص و مستدل است؟ خیر
- آیا گزارش برای کارآمدی راهکارهای پیشنهادی خود برای حل مشکلات زندگی مردم روش راستی آزمایی خاصی را پیشنهاد کرده است؟ خیر
- آیا گزارش توانسته است اهداف اجتماعی از پیش تعیین شده خود را محقق سازد؟ خیر
- آیا ناشر مجموعه نظرات مخاطبان و بازخوردهای مجامع علمی را پیرامون گزارش منتشر کرده است؟ خیر
- آیا گزارش نسبت خود را با اسناد فرادست و فرودست کشور معین کرده است؟ خیر
- آیا گزارش مطالبی پیرامون کارآمدی و عملکرد قوانین مرتبط با موضوع بحث خود را ارائه کرده است؟ خیر
- آیا انتشار این گزارش بازتاب های رسانه ای گسترده در پی داشته است؟ خیر
پ) نیازمحوری
- این گزارش چه نیازی (بنیادی، تخصصی، درسی، کمک درسی و عمومی) را تأمین خواهد کرد؟ نیازهای عمومی
- آیا گزارش توانایی علمی و عملی برای تفکیک نوع نیازهای مخاطبان (خلاءها، کمبودها، تهدیدها، آسیب ها، ضعف ها، فرصت ها، قوت ها، ضرورت ها و اولویت ها) و برنامه ریزی و اجرای برنامه های متناسب با آن را (برنامه های ایجادی، جبرانی، پیشگیرانه، مقابله ای، تقویتی، توانمندسازی، ارتقایی، تامینی و انتخابی) دارد؟ خیر
- آیا توانایی هدف گذاری، راهبردگذاری، سیاستگذاری و سازماندهی مرتبط با موضوع برای رفع سطوح گوناگون نیازهای مخاطبان در گزارش وجود دارد؟ خیر
پ) رتبه ها و جوایز
- آیا گزارش دارای رتبه و جوایز ملی و بین المللی است؟ خیر
- آیا گزارش دارای ارجاعات داخلی و خارجی از سوی منابع علمی معتبر است؟ خیر
ت) تقدیر و تشکر
- آیا در گزارش از شخصیت های حقیقی و حقوقی موثر در کار (اعم از امور علمی و فنی و...) سپاسگزاری شده است؟ خیر
- آیا گزارش در مجامع علمی داخلی و خارجی مورد تقدیر قرار گرفته است؟ خیر

ارزیابی های شکلی گزارش
الف) ویراستاری فنی
- آیا تعداد کلمات و صفحات گزارش برای بیان کامل موضوع گزارش کافی است؟ خیر
- آیا عنوان گذاری اصلی و فرعی در گزارش به درستی انجام شده است؟ خیر
- آیا نوع صفحه آرایی (نوع و اندازه خط، فاصله خطوط، حاشیه ها، سرصفحه و پاورقی و ...) گزارش مناسب است؟ خیر
- آیا آیین نگارش واژگان و جملات بر اساس زبان فارسی معیار در تدوین گزارش رعایت شده است؟ خیر
- آیا در گزارش برای واژگان و اصطلاحات علمی بیگانه، معادل سازی مناسب انجام شده است؟ خیر
- آیا نشانه گذاری در گزارش (مانند ویرگول، نقطه، خط تیره، ویرگول نقطه و پرانتز و ...) به درستی انجام شده است؟ خیر
ب) ویراستاری علمی
- آیا گزارش دارای ناظر یا ویراستار تخصصی است؟ بله
- آیا ناظر یا ویراستار تخصصی به وظایف خود عمل کرده است؟ خیر
- آیا گزارش از زمان انتشار چاپ اول تاکنون بروزرسانی شده است؟ خیر
- آیا محتوای گزارش نیاز به حذف مطالب دارد؟ بله
- آیا محتوای گزارش نیاز به اضافه کردن مطالب دارد؟ بله
- آیا گزارش حاضر نیاز به ویراستاری ادبی دارد؟بله
ج) ویژگی های خاص
- آیا گزارش دارای ویژگی های خاص مانند کادر های خلاصه پیام، سخنان بزرگان، تاریخچه و... است؟ خیر
- آیا گزارش دارای صفحه شناسنامه است؟ بله 

نویسنده: دکتر محمدرضا ناری ابیانه

https://siasatrooz.ir/vdciwqazpt1azw2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی