قبل از هر چیز خودتان را معرفی کنید؟
سیدابوالحسن حسینی هستم از گروه جهادی فاتحین قم.
اردوی جهادی خارج از استان قم هم میروید یا در همان شهر فعالیت میکنید؟
در خود قم هم فعالیت داریم ولی اکثر کارهای ما فرااستانی است. در حدود ۴۰۰ـ۳۰۰ نفر نیرو داریم در خود استان که اکثر آنها هم طلبه هستند. ما ابتدا رصد میکنیم مشکلات را و بعد در داخل و یا خارج استان وارد عمل میشویم.
بچههای شما (طلبهها) کارهای ایدئولوژی یعنی کارهای معنوی انجام میدهند یا کارهای عملی هم انجام میدهند؟
طلبهها هم میجنگند و هم بیل برمیدارند و هم ساختمانسازی میکنند. ما شعاری داریم که میگویند طلبهها عمامه را بر سر میگذارند و بالای منبر میروند و وقتی پایین میآیند آن را به کمر میبندند. به طور معمول طلبههای گروه جهادی در مناطقی که بودجه برای برگزاری مجالس ندارند، بعضی از حسینیهها و بعضی از هیئتها مجلس برگزار میکنند و البته بیشتر در باب امور دینی مشاوره میدهند. مثلا در زلزله بم و رودبار طلبهها بیشتر کار روانشناسی و مشاوره داده و لحاظ روحی و روانی به مردم کمک میکنند.
چند وقت است که کار جهادی انجام میدهید. آیا دلیل خاصی داشته که وارد این عرصه شدید و وارد منسب نشدید؟
کار جهادی یک کار فطری در وجود همه انسانهاست و چون یک آرامش خاصی را خداوند در این کار قرار داده است همه دوست دارند که این کار را انجام بدهند ولی برای بعضیها بسترش آماده نیست. گروه ما آن طور نیست که کار و شغلش را رها کرده باشد و صرفا دنبال کار جهادی باشد مثلا طرف مسئول بانک است یا فرد دیگری طلبه حوزه است، طرف دکتر است، فردی در مغازهاش صاحب کار است؛ اما در طول دو ماه یا سه ماه، ۱۰ روز وقتش را آزاد میکند برای کار جهادی میآید. متناوب از این ۴۰۰ نفر افرادی را پیدا میکنیم که بروند در مناطق کاری را انجام بدهند و برگردند. من خودم ۱۵ـ۱۴ سال است که در کارهای جهادی فعالیت میکنم ولی گروهی که ما در قم داریم ۴ـ۳ سال است که کار خودش را شروع کرده و کار عمدهاش را هم ۲ سال است که به صورت متمرکز انجام میدهد.
اردوهایی که گفتید بروناستانی است دارای برنامه بلندمدت هستند یا اینکه شما منطقهای را انتخاب میکنید و حوزهای برای آن تعریف میکنید مثلا امسال تا ۵ سال دیگر یا شما برحسب نیاز چند روز در آنجا حضور دارید و کاری را انجام میدهید و آن را به اتمام میرسانید و دیگر آن منطقه را رها می کنید و می روید به دنبال منطقهای دیگر؟
کار ما در وجه سازندگی متوقف نمیشود این ور نیست که برویم در منطقهای مستقر شویم و بگوییم بسازیم و برویم. ما هر کار عمرانی و آبادانی که باشد انجام میدهیم یعنی هر جا نیاز باشد میرویم و آمادگی آن را داریم.
هم کار فرهنگی انجام میدهیم مثلا در ایام تبلیغی بچهها میروند در آنجا چادر میزنند. اگر کار سازندگی هم باشد کمک میکنند. یا دوستان رصد میکنند که در فلان منطقهای مشکلی برای بعضی از خانوادهها بوجود آمده، به صورت پیامکی گروهی را جمع میکنیم و وسیله نقلیهای فراهم میکنند و میروند کار آنجا را انجام میدهند
مثلا در مدت ۱۰ـ ۵ـ ۴ روز آن کار را حل میکنند. ولی بعضی از کارها هست ۴ـ۳ ماه طول میکشد مثلا همین کودکان کرمانی که دوستان از ۱۵ روز پیش دو خانه را در نظر گرفتهاند. ۱۴ نفر از دوستان آنجا هستند و قرار بر این شده که هر دو هفته یکبار یا ۱۰ روز یکبار دوستان عوض بشوند تا این کار ساخته شود و تحویل داده شود.
شما اینگونه مناطق را از کجا پیدا میکنید. در مورد مناطق زلزلهزده که مشخص است ولی پیدا کردن یک سری از مناطقی که در حوزه تخصص شما نیست یک اطلاعات خاصی میخواهد این اطلاعات را چگونه به دست میآور ید؟ مثلا در سیستان و بلوچستان یا جاهای دیگر مثلا کردستان یا ایلام میروید.
قم یک شهر مهاجرپذیر است و طلبه از استانهای مختلفی میآیند مثلا ما ۲۵۰ طلبه داریم از ۳۰ استان. ارتباط آنها هم خیلی بالاست هم در روستای خودشان و هم در روستاهای دیگر به تبلیغ رفتهاند لذا ما رصد میکنیم مشکلات روستاها را و اگر لازم باشد و گروه جهادی نیاز باشد کارها را شروع میکنیم. از طرفی کارهای فرهنگی را رصد میکنیم در بعضی جاها البته حتما نیاز نیست که در روستاها باشد ما مثالی داریم همانند این جمله که میگوییم ما باید حافظ شرف و شخصیت و عزت افراد باشیم نه بحث مادیات یا صرفا مادیات یا بحث فقر مادی.
مثلا احتمال دارد یک فردی وضعش خوب باشد و در محلی نیاز به کمک دارد و از طریقی به آن کمک شود که شخصیت او حفظ شود. اصل اسلام هم همین را میگوید و ائمه معصومین هم همین کار را میکردند تا عزت افراد در جامعه حفظ شود. هر کسی یک شانی در جامعه دارد. آن فقیر و محروم یک ساختار اجتماعی دارد که باید در همان حدششان و شخصیتش حفظ شود. آن پولدار و متوسط جامعه هم وقتی با مشکلی برخورد کرد، آن هم باید عزت و شخصیتش حفظ شود. صرفا کار ما در روستاهای فقیر و عقب افتاده و در حد خیلی فقیر نیست.
از اردوهای جهادی و کارهایی که انجام دادهاید آیا خاطرهای دارید که به درد مخاطبان بخورد و نحوه برخورد مردم با شما که در لباس روحانی هستید اگر فردی با لباس عادی برود و فردی که لباس طلبه دارد نحوه برخور