جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۰
کد مطلب : 129730

انتخابات و بلوغ سیاسی

دولت داشت کار خودش را می‌کرد، یعنی در مسیر بود، کارکردها و تصمیمات اجرایی دولت سیزدهم روی ریل افتاده بود.
پس از 3 سال کار و تلاش، دولت روال کار دستش آمده بود، ‌می‌دانست چه کند، تعمیق روابط با کشورهای همسایه و برقراری ارتباط با کشورهایی که با آنها به دلایلی قطع ارتباط شده بود، پیوستن به چند نهاد بین‌المللی همچون شانگ‌های و بریکس،‌ افزایش مبادلات تجاری اقتصادی بخشی از کارهایی بود که دولت سیزدهم آنها را رونق داده و برقرار کرده بود.
کاهش نرخ تورم هم آرام اما می‌رفت تا به یک نقطه منطقی برسد و یک ثبات اقتصادی را باعث شود،‌کنترل نرخ ارز به ویژه دلار، افزایش تولید و حمایت از تولید کننده داخلی،‌ همه بخشی از دستاوردهای دولتی بود که تنها 3 سال عمر کرد.
روشن است که ادامه کار دولت سیزدهم نتایج بهتری را به دست می‌داد چرا که متوجه شده بود گره کار چیست هر چند کارشکنی‌هایی در راه دولت ایجاد می‌شد و موفقیت‌ها دیده نمی‌شد اما با شکیبایی و درایت به راه خود ادامه می‌داد و اعتقاد داشت که مهم کار و تلاش برای مردم، انقلاب و ایران است.
اما مسیر این دولت ناتمام ماند،‌ در یک سانحه هوایی رئیس جمهور به همراه وزیر خارجه، استاندار آذربایجان شرقی، امام جمعه تبریز و کادر پرواز به شهادت رسیدند.
قرار است انتخابات ریاست جمهوری در 8 تیر ماه سال جاری برگزار شود، ثبت نام‌ها انجام شده و شورای نگهبان مشغول بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات است.
شرایط عادی نیست، کشور رئیس جمهورش را از دست داده و نیازمند یک همدلی و همگرایی درونی است، هم در میان مردم و هم در میان مسئولین، جریان‌های سیاسی و احزاب. رقابتی در راه است که در آن باید اخلاق سیاسی رعایت شود، باید حرمت‌ها حفظ شود و از تخریب دوری گردد.
انتخابات آن هم ریاست جمهوری، نشانه بلوغ سیاسی است، این بلوغ سیاسی در همه جنبه‌ها و زمینه‌ها باید دیده شود، مهمترین بخشی که باید برای نشان دادن بلوغ سیاسی خود را نشان دهد، جریان‌ها سیاسی، احزاب و شخصیت‌های تأثیر گذار است.
هر یک از این جمعی که نام برده شد وظیفه سیاسی، اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی دارند تا در این برهه نقش خود را به خوبی بازی کنند و به وظیفه اصلی خود عمل کنند.
در این صورت است که مردم نیز قطعا با تحت تأثیر قرار گرفتن از رفتارها، گفتارها و کردارهای مسئولین، جریان‌ها، احزاب سیاسی و شخصیت‌های تأثیر گذار در این بلوغ سیاسی مشارکت خواهند کرد و با حضور گسترده و مشارکت بالا فردی را برای ریاست جمهوری بر می‌گزینند که در تراز مردم، انقلاب و ایران باشد.
انتخاب خوب و مناسب نتیجه‌ مطلوب خواهد داشت که مردم از آن بهره خواهند برد،‌ در مقابل انتخاب نامناسب، ‌دودش به چشم مردمی می‌رود که رأی دادند و انتخابی کردند که نباید!
مشارکت در انتخابات اصل مهم و اساسی است پس از آن انتخاب درست از میان نامزدهایی است که از سوی شورای نگهبان احراز صلاحیت شده‌اند البته که احراز صلاحیت از سوی شورای نگهبان نظر قطعی و تمام کننده درباره نامزدها نیست بلکه از میان آنها باید با بررسی و تحقیق گزینه‌ای که بهترین برنامه و کارنامه را در سوابق خود دارد، انتخاب شود.
قرار است سرنوشت 4 سال یا حتی 8 سال کشور به دست رئیس جمهور و دولت بعدی سپرده شود، پس از گذشت 45 سال از عمر انقلاب، زمان آزمون و خطا به پایان رسیده و قرار نیست فردی رئیس جمهور شود که بخواهد چرخ را از نو اختراع کند!
شرایط حساس است، ‌فشارهای سیاسی از سوی دشمنان در آستانه انتخابات افزایش یافته، نخستین برنامه‌ای که دشمن تدارک دیده کاهش مشارکت مردم است و پس از آن تغییر سمت و سوی نظر مردم به فردی در میان نامزدها که از لحاظ سیاسی و فکری به آن نزدیک است. باید به این دو نکته مهم در بحبوحه انتخابات توجه ویژه شود.
علی ای‌حال انتخابات حساسی در پیش است و باید برای رسیدن به اهداف،‌ برنامه‌ها و پیشبرد دستاوردهای انقلاب، هم مشارکت بالا داشت و هم انتخاب درست.

محمد صفری
https://siasatrooz.ir/vdcjthevyuqe8az.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی