سه شنبه ۵ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۰
کد مطلب : 129907

پیام غدیر و تجلی وحدت در مشارکت انتخاباتی

از آنجا آغاز می‌کنم که غدیر است و عید ولایت، روز پیمان با مولای متقیان علی (ع) که اگر همان زمان تفرقه ایجاد نشده بود و همگان به امر پیامبر(ص) تن داده بودند، اکنون مسلمانان در درد و رنج نبودند، علت اصلی مشکلات جهان اسلام تفرقه‌‌ای است که میان آنها وجود دارد.
اما با توجه به عید غدیرخم و فرارسیدن زمان برگزاری انتخاباتی زودهنگام و ناخواسته که به دلیل شهادت رئیس جمهور محبوب پیش آمده، بجاست تا به توصیه‌های رهبر انقلاب که در روز عید و در دیدار جمع زیادی از اقشار مردم بیان کردند توجه و عمل کنیم.
مناظره‌ها پایان یافت، سه روز دیگر به برگزاری انتخابات باقی است، ‌انتخابات ریاست جمهوری که جمعه برگزار می‌شود و یک نفر سکان قوه مجریه را در دست خواهد گرفت. این که چه کسی رئیس جمهور شود مهم است، هرچند هر 6تن نامزد حاضر در رقابت‌های انتخاباتی از سوی شورای نگهبان احراز صلاحیت شده‌اند، اما از میان آنها نیز باید اصلح‌ترین برگزیده شود.
از میان نامزدهای انتخابات، یک تن از آنها گرایش سیاسی اصلاح طلبی دارد و 5 تن دیگر را می‌توان وابسته به اردوگاه اصولگرایی دانست.
منطق سیاسی بر این باور درست است که 6 نامزد برای رقابت انتخابات ریاست جمهوری زیاد است چرا که تعداد آراء را می‌شکند و خرد می‌کند، این تقسیم رأی بیشتر برای آن 5 نامزد اصولگرا اتفاق خواهد افتاد و هر یک از آنها در سبد رأی خود خواهان و هوادارانی دارند.
تک نامزد اصلاح طلب در این زمینه دغدغه‌ای ندارد، اجماع همه جریان‌های سیاسی اصلاح‌طلب بر روی آن است و همه توان و تلاش خود را به‌کار برده‌‌اند تا مردمی را که با گرایش فکری آنها همخوانی دارند مجاب کنند تا به نامزد آنها رأی دهند، جایگاه و پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان باتوجه به‌شرایطی که داشتند و درصد زیادی از آن را خود ایجاد کرده‌اند، اکنون با اجماع بر روی یک نفر تقویت شده اما با این وجود پیش‌بینی‌ها و نظرسنجی‌ها‌ی گوناگون از سوی برخی مراکز و نهادهای معتبر پیروز قطعی را نتوانسته تشخیص دهد. در یک نظر سنجی قالیباف اول است، در نظری سنجی دیگر پزشکیان و دیگری جلیلی،‌ که البته درصدها بسیار به هم نزدیک است.
اما نکته مهم و روی سخن این نوشتار با اصولگرایانی است که پنج نامزد در عرصه رقابت‌های انتخاباتی دارند. انتخابات نزدیک است، جمعه برگزار خواهد شد و هر تصمیمی که می‌خواهند بگیرند اکنون زمانش فرارسیده،‌ حجت بر همه آنها و هوادارانشان تمام شده، کافی است بین خود به اجماع برسند و از میان 5 تن یک نفر را برای رقابت نهایی معرفی کنند.
قدر مسلم از میان آن پنج نفر یک نفر قابلیت‌های لازم را دارد، همان فردی که مسئولیت‌های بیشتری داشته،‌ مدیریت‌های بهتری از او دیده شده، سابقه اجرایی قابل توجهی از خود در اذهان مردم دارد می‌تواند رقیب جدی نامزد اصلاح‌طلبان باشد.
اصولگرایان اکنون در موقعیتی نیستند که بخواهند با خود رقابت کنند،‌ در واقع حتی اگر از میان آن پنج نفر دو نفر هم کنار بکشند،‌ انتخاباتی که روز جمعه برگزار خواهد شد رقابت بین سه تن باقی مانده از اردوگاه اصولگرایان است نه رقابت با نامزد اصلاح طلبان. او رأی خود را دارد و اگر انتخابات به مرحله دوم کشیده شود که به احتمال زیاد کشیده خواهد شد، آنگاه رقابت دشوارتر می‌شود.
تکلیف باید در همین زمان و مقطع روشن شود و نامزدهای اصولگرای انتخابات ریاست جمهوری بر روی همان فردی که ویژگی‌های لازم را دارد اجماع کنند، در غیر این صورت باید روز شنبه شکست را بپذیرند و فرصتی که به دست آمده را از دست بدهند.
همانگونه که رهبر معظم انقلاب دیروز فرمودند، ‌ایران قوی و جمهوری اسلامی سرافراز با مشارکت بالا و انتخاب اصلح است.
در این دوره آگاهانه‌تر، هوشیارتر، هوشمندتر و بهینه‌تر رأی دهیم و فردی را انتخاب کنیم که ویژگی‌های لازم را برای ریاست جمهوری ایران و در تراز مردم و انقلاب داشته باشد. تحت تأثیر احساست قرار نگیریم و عالمانه رأی دهیم.
 
محمد صفری
https://siasatrooz.ir/vdcfx1dyew6d01a.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی