چهارشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۴
کد مطلب : 130047

میزان مشارکت در انتخابات خوب بود یا بد؟

آمار و میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم پایین بود، به ویژه در دور نخست اما در دور دوم به اندازه قابل توجهی جبران شد اما نکته‌های زیادی در این زمینه وجود دارد که همچنان باید مسئولان و دستگاه‌ها و سازمان‌هایی که مسئله مشارکت برای آنها دغدغه است آن را بررسی و آسیب شناسی کنند.
مردم ایران میزان مشارکت با درصد بالا را در کارنامه خود دارد 85 درصد مشارکت مردم در انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری رقم خورد که یک رکورد کم نظیر در جهان بود.
اما در چند دوره گذشته آمار مشارکت رفته رقته کاهش یافته است و این در حالی است که دیده نشده که مسئولان و نهادهای مرتبط با موضوع پژوهش و بررسی دقیقی در هر دوره انتخابات بر روی این روند کاهش داشته باشند.
اما با وجود این که میزان مشارکت سیر نزولی داشته همین میزان هم که در انتخابات شرکت می‌کنند، قابل توجه و قابل دفاع است. آن تعداد مردمی که در انتخابات ریاست جمهوری دور دوم به میزان مشارکت افزوده شدند مناظره‌ها آنها را مجاب به حضور در انتخابات کرد، چنین شرایطی در انتخابات سال 88 نیز اتفاق افتاد اما نه به تند و تیزی آن سال. مناظره‌های سال 88 بسیار آزادانه برگزار شد که چه بسا در بسیاری از کشورهایی که مدعی دموکراسی و آزادی هستند هم چنین اتفاقاتی نمی‌افتد. با ایجاد فضای دو قطبی و تضاد انتخاباتی در سال 88 مشارکت نیز بالا رفت اما اتفاقات پس از آن باعث شد تا شیرینی مشارکت 85 درصدی به کام همگان تلخ شود.
در دوره‌ای از انتخابات به ویژه انتخابات ریاست جمهوری، سیستم‌ها، دستگاه‌ها،‌سازمان‌ها و رسانه‌های خارجی فعالیت‌های تخریبی خود را آغاز می‌کنند و چون می‌دانند که چه زمانی انتخابات برگزار خواهد شد فرصت کافی و لازم را برای اقدامات ضد انتخاباتی دارند.
دیده شده که حتی یکسال پیش از برگزاری انتخابات در ایران، رسانه‌های خارجی فارسی زبان، سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی کشورهایی که با ایران اسلامی دشمنی دارند دست به کار شده و با برنامه‌ها و اقدامات خود یا سعی می‌کنند بر روی تحریم انتخابات متمرکز شوند و یا فضای انتخاباتی را به سوی درگیری و آشوب بکشانند.
البته تمرکز رسانه‌ها یخارجی وابسته به آمریکا و اسرائیل بر روی تحریم انتخابات از سوی مردم بوده است چرا که با دستیابی به این هدف قصد دارند تا نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران را تضعیف کنند چرا که می‌دانند پشتوانه ایران اسلامی مردم است.
اکنون که در مرحله دوم انتخابات 50 درصد از مردم ایران که شرایط رأی دادن را داشتند اما مشارکت نکردند نمی‌توان آنها ضد انقلاب دانست اگر شرایط چه از نظر اقتصادی و چه از نظر سیاسی و اجتماعی تغییرات محسوسی داشته باشد قطعا درصد زیادی از آن 50 درصد به مشارکت می‌پیوندند.
همانگونه که از مرحله نخست انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم تا مرحله دوم میزان مشارکت بالا رفت و نشان داد که اکثریت مردم نسبت به آینده کشور حساس هستند.
این اتفاق باعث شد تا پروژه تحریم انتخابات که از سوی دشمنان و رسانه‌های وابسته به آنها برنامه ریزی و پیاده شده بود با شکست روبرو شود و عصبانیت آنها پس از مرحله دوم انتخابات نیز به همین دلیل است.
با توجه به شرایطی که در کشور به واسطه بسیاری از عوامل وجود دارد،‌ حضور نزدیک به 50 درصد از واجدین شرایط در انتخابات ریاست جمهوری یک پیروزی برای مردم و ایران اسلامی است هر چند که انتظار بیشتری می‌رود اما باید شرایط را درک کرد و به مردمی که مشارکت نکردند حق داد اما با برنامه ریزی‌های کوتاه مدت اقتصادی می‌توان شرایط را بهتر کرد تا مردم نیز قهر خود را کنار بگذارند،‌طبیعی است که مردم نسبت به وضعی که وجود دارد و به یک دولت نیز مربوط نمی‌شود معترض باشند و حتی بسیاری از انها تحت تأثیر القائات و تبلیغات منفی رسانه‌های خارجی قرار بگیرند که این نیز به دلیل ضعف کارکرد رسانه‌ای خودمان است.
در هر صورت باید میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری اخیر را که منجر به پیروزی آقای مسعود پزشکیان شد قدر بدانیم و برای افزایش آن تلاش کنیم که مسئولین و دولت جدید که روی کار خواهد آمد بیشترین نقش و تکلیف را دارند.
 
محمد صفری
https://siasatrooz.ir/vdcc0xqsm2bq1x8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی