يکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۸
کد مطلب : 130212

اقتصاد پاشنه آشیل دولت چهاردهم

تنفیذ مسعود پزشکیان از جانب رهبر معظم انقلاب اسلامی انجام شد و او رئیس جمهور قانونی و رسمی کشور است. انتخاباتی که منجر به پیروزی او شد پس از شهادت سید ابراهیم رئیسی برگزار شد که انتخاباتی زودهنگام بود.
هر چند انقلاب اسلامی ایران در طول عمر خود چندین بار انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری را تجربه کرده است اما با این وجود از دست دادن یک رئیس جمهور خدمتگذار و پای کار برای ایران و مردم سنگین است.
رئیس جمهور از امروز بار سنگین مسئولیت ریاست جمهوری را بر دوش خود بیشتر احساس می‌کند،‌ ریاست جمهوری و اداره کشور در چارچوب وظایف قانونی بسیار سنگین است و نیازمند کار و تلاش خستگی ناپذیر و جهادی است تا بتوان از عهده این مسئولیت سنگین بر آمد. ادامه راه دولت وفاق ملی که آقای پزشکیان آن را اعلام کرده است، نیازمند تیم کارآمد،‌ کاربلد، کاردان، متعهد و متخصص است و این نکته را رئیس جمهور دولت چهاردهم به واسطه سوابقی که دارد باید بداند و می‌داند.
پیشنهاد وزرا یکی از مهمترین بخش‌های تشکیل دولت است، شاید یکی از دشوارترین مراحل آن باشد چرا که انتخاب وزیر برای معرفی به مجلس شورای اسلامی نمی‌تواند ساده انگاشته شود آن هم در شرایطی که اولویت کشور مسائل اقتصادی است و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز دیروز در سخنانی که در مراسم تنفیذ بیان داشتن به آن اشاره و تأکید کردند. حضرت آیت الله خامنه‌ای با پیش بینی دقیق از آینده و شرایط کشور توصیه‌ها و ارهکارهای دقیق و بجایی را به شخص رئیس جمهور داشتند که چراغ راه دولت وفاق ملی مسعود پزشکیان است. وزرای پیشنهادی و رأی اعتماد مجلس به آنها در آینده نزدیک وزن و تراز دولت آقای پزشکیان را نمایان می‌کند که تا چه اندازه کارآمد و بهینه خواهد بود.
‌قطعا باید امید داشت که با وسواسی که رئیس جمهور با تشکیل کارگروه و کمیته تعیین وزرای پیشنهادی نسبت به وزرای دولت خود حساس است و از دل این کارگروه انتظار می‌رود نام‌های اشخاصی در فهرست معرفی به مجلس شورای اسلامی دیده شود که مردم را امیدوارتر کند.
همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم تنفیذ فرمودند «اولویت‌ها باید رعایت شود، امروز اولویت با مسائل اقتصادی است.» رئیس جمهور و کابینه‌ای که تشکیل می‌دهد باید بر همین مؤلفه تکیه کند و تیم اقتصادی قوی تشکیل دهد تا موفقیت را تجربه کند.
بسیاری از مسائل کشور تحت تأثیر مشکلات اقتصادی قرار گرفته و سایه سنگین آن باعث شده تا مشکلات فرهنگی و اجتماعی نیز تشدید شود. حل مشکلات اقتصادی بسیاری از معضلات فرهنگی و اجتماعی را نیز برطرف می‌کند، مشکل مسکن، اشتغال، فرزندآوری و برخی دیگر از مشکلات مشابه اقتصادی اگر سامان پیدا کند، بحران کاهش جمعیت نیز حل می‌شود.
کاهش درآمد خانوار و هزینه‌های سنگین به هر جوانی این جرأت و جسارت را نمی‌دهد که گام در عرصه تشکیل خانواده بگذارد.
قطعاً حل مشکلات اقتصادی که اولویت کشور است می‌تواند بخش زیادی از مسائل و مشکلات اجتماعی و فرهنگی را نیز حل کند.
کافی است تیم اقتصادی دولت که شامل وزیر اقتصاد، وزیر صمت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس کل بانک مرکزی می‌شود افرادی قوی، خوش فکر در اندیشه حل مشکلات اقتصادی مردم باشند تا نتیجه مطلوب به دست آید.
با وجودی که دولت شهید رئیسی در سه سال عمر خود کارهای زیادی انجام داد که می‌رفت نتایج آن نیز به ثمر برسد اما یک اشتباه در عرصه اقتصادی انجام شد و آن حذف ارز 4200 تومانی بود. اگر اعتقاد بر افزایش قیمت‌ها در دولت تازه کار وجود دارد این آسان‌ترین کار ممکن در هر دولتی است که تاکنون انجام شده، اما این افزایش‌ها باید با ترمیم دستمزدها و حقوق‌ها باشد.
قدر مسلم مردم، چه آنهایی که رأی داده‌اند و چه آنهایی که رأی نداده‌‌اند تحت تأثیر مشکلات اقتصادی هستند و تنها درصد کمی از مردم هستند که شرایط اقتصادی بسیاری مطلوبی دارند و چه بسا آنها از وضعیت اقتصادی نابسامان سود بیشتری هم می‌برند.
زمان آزمون و خطا نیست، پس از 45 سال باید حتی با وجود همه تحریم‌ها و تهدیدات، دولتی که این مسئولیت سنگین را پذیرفته باید بتواند به ساماندهی امور بپردازد.
 
محمد صفری
https://siasatrooz.ir/vdcgqz9qxak9wx4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی