سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۱
کد مطلب : 130318

افزایش قیمت بنزین، پوست خربزه زیر پای دولت

دولت چهاردهم هنوز تشکیل نشده، برخی از معاونین رئیس جمهور منصوب شده‌اند اما وزرا هنوز برای رأی اعتماد، به مجلس معرفی نشده‌اند و این مسئله مهمی برای مسعود پزشکیان باید باشد.
دولت تازه کار با مشکلاتی روبه‌رو است، که البته ریشه در گذشته دارد، ‌در این میان برخی کارشناسان پیشنهادهایی را به دولت و رئیس جمهور می‌دهند که شاید کارشناسی باشد و از سر دلسوزی و شاید هم نه انداختن پوست خربزه زیر پای دولت تازه کار. این که کدام یک از این برداشت‌ها از سوی رئیس جمهور تلقی می‌شود بستگی به نوع نگاه و دیدگاه رئیس جمهور دارد. اما آنچه که مسلم است شرایط اقصادی قشر زیادی از مردم خوب نیست و تحت فشار هستند به ویژه آن‌هایی که مستأجرند و باید سر ماه چند میلیون از درآمد خود را به مالک بدهند.
یکی از پیشنهادهایی که از سوی برخی به دولت داده می‌شود افزایش نرخ بنزین است.
بنزین یک کالای مصرفی استراتژیک است که نقش حیاتی برای مردم دارد. افزایش قیمت این محصول تولید داخل، که البته گفته می‌شود بخشی از آن واردات است و با تهاتر تأمین می‌شود، فشار اقتصادی را بر مردم افزایش خواهد داد. قطعاً مسئولان به شرایط اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که نمی‌توان فشار بیشتر از شرایط موجود وارد کرد.
افزایش نرخ بنزین بر بسیاری از مؤلفه‌های دیگر تاثیر مستقیم خواهد گذاشت و باعث افزایش قیمت خیلی از کالاها و خدمات خواهد شد که بار آن بر دوش مردم قرار خواهد گرفت. همواره برخی از نظریه پردازان و کارشناسان آسان‌ترین راه را انتخاب می‌کنند و آن افزایش قیمت‌ها است در حالی که دستمزد و درآمد بسیاری از خانواده‌ها در این شرایط کفاف زندگی را نمی‌دهد و اکثر سرپرستان خانواده چند شغله هستند و در خانواده دیگر اعضا نیز مشغول کار اما به آن اندازه‌ای که برای کسب درآمد تلاش می‌کنند باز هم لنگ می‌زنند. حال تصور کنید نرخ بنزین افزایش پیدا کند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ افزایش سنگین کرایه‌ها نخستن واکنش به این تصمیم خواهد بود و در ادامه هزینه‌های تولید، توزیع و خدمات نیز افزایش خواهد یافت. مسئله بنزین یک مسئله حساس است که در برخی مقاطع که بدون برنامه ریزی برخی دولت‌ها دست به افزایش قیمت آن زدند، هزینه‌های زیادی به کشور تحمیل شد. اگر قرار است که قیمت‌ بنزین افزایش یابد و به قیمت بسیاری از کالاهایی که هم اکنون با ارز آزاد محاسبه و عرضه می‌شود برسد باید درآمد و دستمزدها نیز بر اساس دلار آزاد محاسبه شود تا بتواند جبران افزایش قیمت کالای استراتژیکی به نام بنزین را بکند.
اگر مصرف بنزین بالاست دلیل مهمی دارذ که یکی از آنها خودروهایی است که مصرف سوختشان بالا است. دولت به جای پاسخگوسازی خودروسازان اگر به دنبال افزایش قیمت بنزین باشد قطعا هیچ تغییری در مصرف بنزین ایجاد نخواهد شد و صرفا فضای اجتماعی و اقتصادی کشور ملتهب می‌شود. قاچاق سوخت نیز یکی دیگر ازدلایل مصرف زیاد این محصول است که از راه‌‌های گوناگون و عجیب قاچاق می‌شود. علی ایحال دولت خود باید متوجه باشد که پیشنهاد افزایش قیمت بنزین همان انداختن پوست خربزه زیر پای دولت است که تبعات آن را باید در نظر بگیرد.
 
محمد صفری
https://siasatrooz.ir/vdcdfz0fjyt0ss6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی