پنجشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۳
کد مطلب : 130322

واقعیت‌های یک تعامل

طی روزهای اخیر همزمان با اوج‌گیری قطعیت و قاطعیت ایران برای مجازات رژیم صهیونیستی به دلیل ترور شهید هنیه و نقض تمامیت ارضی ایران، گمانه زنی‌های رسانه‌ای درباره تعاملات ایران و روسیه شدت گرفته است. در یک خبرسازی بر اساس جنگ روانی برخی رسانه‌های غربی مدعی پیام رئیس جمهور روسیه به ایران مبنی بر هدف قرار ندادن غیر نظامیان در حمله به سرزمین‌های اشغالی شدند. در همین حال سفر سرگئی شویگو دبیر شورای امنیت ملی روسیه به تهران در حالی صورت گرفت که برخی با اشاره به روابط نزدیک روسیه با ایران و البته رژیم صهیونیستی، مدعی میانجی‌گری روسها برای خودداری ایران از انتقام گیری خون شهید هنیه شدند و برخی نیز ادعای حمایت‌های تسلیحاتی و نظامی روسیه از ایران برابر آمریکا را مطرح کرده‌اند. این جهت‌گیری‌ها و خبرسازی‌های رسانه‌ای در حالی صورت گرفته است که چند نکته قابل توجه است.
نخست آنکه چنانکه در دیدار مقامات ایرانی و شویگو نیز عنوان شد اصلی‌ترین موضوع در گفت وگوهای دو کشور را توسعه روابط فی مابین به عنوان دو کشور همسایه تشکیل می‌دهد که شرایط حساس منطقه از جمله اصرار غرب بر جنگ افروزی و بحران‌سازی در غرب اسیا، آسیای مرکزی و قفقاز و مرزهای اروپایی روسیه، همگرایی بیشتر دو کشور را الزام آورتر می سازد. هماهنگی‌های بیشتر در سطوح سیاسی، اقتصادی و امنیتی برای نهایی سازی توافقنامه راهبردی 20 ساله ایران و روسیه مولفه‌ای مهم در تحقق این امر می‌باشد.
دوم آنکه غرب آسیا طی ماه‌های اخیر با دخالت‌های گسترده آمریکا و نیز رفتارهای جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در نسل کشی غزه و منطقه، بر شدت این بحران‌ها افزوده است. ایران و روسیه همواره امنیت منطقه را امنیت خود دانسته و تلاش کرده‌اند تا با هم افزایی به مقابله با تهدیدات امنیتی منطقه بپردازند. همکاری مشترک در مبارزه با تروریسم و غرب در سوریه نمودی از این همگرایی است. اکنون نیز با توجه به گستاخی بیشتر رژیم صهیونیستی علیه امنیت منطقه این همگرایی بیش از پیش ضروری می‌نماید بویژه آنکه آمریکا برآن است تا از این وضعیت برای سلطه گری و اشغالگری‌هایش در منطقه بهره گیرد. بر این اساس هر چند که روسها روابط قابل توجهی با رژیم صهیونیستی دارند و جمعیت قابل توجهی از ساکنان اراضی اشغالی نیز روس تبار هستند اما این موجب نشده تا روسیه حقایق موجود را نداده بگیرد چنانکه مسکو بارها جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و منطقه را محکوم ساخته و در شورای امنیت خواستار مجازات این رژیم شده است.
نکته پایانی آنکه در روزهای اخیر خط رسانه‌ای از سوی صهیونیست‌ها و حامیان غربی آن اجرا می‌شود و آن اینکه از یک سو مدعی می‌شوند روسیه در حال ارسال تسلیهات به ایران است چنانکه  شبکه کان رژیم صهیونیستی در گزارشی مدعی شد که ایران از روسیه سامانه‌های پیشرفته دفاع هوایی درخواست کرده است و از سوی دیگر نیز مدعی میانجی‌گری روسیه برای خودداری ایران از پاسخگوسازی رژیم صهیونیستی و انتقام خون شهید هنیه شده اند. این خط رسانه‌ای همزمان با سفر شویگو به تهران در حالی شدت گرفته است که اولا ایران از نظر تجهیزات و توان نظامی و دفاعی در خودکفایی و آمادگی کامل قرار دارد و هیچ نیازی به تسلیحات سایر کشورها از جمله روسها دندارد و ادعاهای مطرح شده صرفا می‌تواند اقدامی برای اهمیت زدایی از این توان بومی و نیز نسبت دادن پاسخ قاطع و قطعی ایران به رژیم صهیونیستی به جنگ روسیه و آمریکا برای انحراف افکار عمومی از توانایی یک کشور مستقل و اسلامی در پاسخگوسازی آمریکا و رژیم صهیونیستی با آن همه امکانات نظامی باشد. خط رسانه‌ای که البته اقتدار ایران در وعده صادق، ناتوانی رژیم صهیونیستی در 10 ماه جنگ در برابر غزه، اقتدار حزب الله در مرزهای شمالی سرزمین‌های اشغالی، ابتکار عمل و حماسه‌های بزرگ یمن در دریای سرخ پیشاپیش این خط رسانه‌ای را با چالش مواجه ساخته است.
ثانیا در حوزه میانجی‌گری نیز روسها بارها بر حق فلسطینی‌ها در مقابله با رژیم صهیونیستی و نیز حقانیت و مشروعیت بین‌المللی دفاع مشروع مشروع ایران در پاسخگو ساختن رژیم صهیونیستی تاکید و انتقام خون شهید هنیه را در شورای امنیت و سایر موضع‌گیری‌هایشان حق ایران عنوان کرده‌اند. در همین حال مقامات جمهوری اسلامی در رده‌ها مختلف بر قطعی و قاطع بودن انتقام خون شهید هنیه تاکید کرده‌اند و روسها نیز با آگاهی از این مهم و با اشراف به رفتارهای مخرب و بحران‌ساز رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه رویکردی برای میانجی‌گری ندارند.
 
قاسم غفوری
https://siasatrooz.ir/vdciruazrt1app2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی