سه شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۶
کد مطلب : 130478

شاخص‌های 12 گانه رهبری برای وزرای پیشنهادی

امروز تکلیف دولت چهاردهم روشن می‌شود، نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار است به وزرای پیشنهادی رئیس جمهور رأی بدهند، این رأی می‌تواند مثبت باشد یا منفی.
رهبر معظم انقلاب اسلامی شاخص‌هایی را برای رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی ارائه کرده‌اند که می‌تواند برای نمایندگان مجلس چراغ راه باشد.
ایشان شاخص‌های ۱۲گانه‌‌ای را اعلام کرده‌اند که عبارت است از؛  امین ، صادق، متدین، با ایمان، متشرع-،کارآمد، از بن دندان معتقد به جمهوری اسلامی و نظام اسلامی، امیدوار به آینده، دارای نگاه مثبت به افق، نداشتن سابقه سوء، دارای اشتهار به پاکدستی و صداقت، دارای نگرش ملی و غرق نشدن در مسائل جناحی و سیاسی.
با این معیارها می‌توان به آسانی تشخیص داد که کدام یک از وزرای پیشنهادی صلاحیت وزارت را دارند یا ندارند. اما آنچه که مهم است، دوری نمایندگان مجلس از نگاه جناحی و سیاسی به وزرایی است که از سوی مسعود پزشکیان رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است.
اگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی بخواهند با تفکر سیاسی و جناحی خود به وزرای پیشنهادی نگاه کنند، تفاوتی هم ندارد که از کدام جریان سیاسی و جناح باشند، با چنین دیدگاهی تعداد وزرایی که رأی اعتماد نخواهند گرفت زیاد خواهد بود اما اگر با معیارهایی که رهبر معظم انقلاب اسلامی ارائه کرده‌اند سنجیده شوند قطعاً تعداد زیادی از وزرای پیشنهادی رأی اعتماد خواهند گرفت.
البته در میان وزرای پیشنهاد هستند تعدادی که از انگشتان دست کمترند و پیش از این حاشیه و مسئله داشته‌اند. در باره آنها می‌توان با اعلام برائت آنها از آنچه که پیش از عمل کرده‌اند رأی اعتماد داد تا دولت با تشکیل کابینه کامل کار خود را آغاز کند. وظیفه نمایندگان مجلس است که بر اساس منافع ملی و منافع مردم درباره وزرای پیشنهادی تصمیم بگیرند و به تک تک آنها رأی بدهند،‌این رأی می‌تواند رأی اعتماد باشد یا نباشد، این حق قانونی مجلس و نمایندگان است که سلب شدنی نیست.
آنگونه که از معرفی وزرای از سوی رئیس جمهور دیده می‌شود سعی کرده تا گزینه‌های مناسبی را به مجلس معرفی کند، حتی مسعود پزشکیان گفته که «هیچ یک از وزرای پیشنهادی بدون مشورت با سطوح عالی کشور به مجلس معرفی نشده‌اند و همانگونه که دولت به شعار وفاق ملی عمل کرد، اکنون از مجلس و نمایندگان نیز انتظار می‌رود پایبندی به وفاق را در عمل نشان دهند.»
قرار است دولت کابینه خود را تشکیل دهد، دولتی که کارهای زیادی دارد ومشکلاتی زیادی پیش پای آن قرار گرفته است، مجلس نیز در استقرار دولت سهیم است و در توانایی و ناتوانی آن نیز شریک خواهد بود. نمایندگان مجلس شورای اسلامی دقت نظر زیادی را به خرج دهند و بهترین رأی و انتخاب را داشته باشند تا زیانی به مردم و کشور وارد نشود و البته دولت و جریان‌های سیاسی نیز باید از تخریب مجلس پس از اعلام نتایج رای به وزرا و جنجال‌سازی‌های بی حاصل رسانه‌ای خودداری کرده و این حق مجلس را بپذیرند که به وزیر ناکارآمد رای ندهند.

محمد صفری
https://siasatrooz.ir/vdca0wn6a49ney1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی