سه شنبه ۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۲
کد مطلب : 130540

کابینه چهاردهم و نظر رهبر معظم انقلاب

همواره رهبری بر این نکته تأکید داشته‌اند که در انتخاب وزرای دولت‌ها ورود نمی‌کنند و دلیل آن هم روشن است، چرا که فردا روزی این مسئله پیش نیاید که رهبری نظام وزیری را معرفی کرده و ضعیف بوده است و این شبهه پیش بیاید که باعث این اتفاق ایشان بوده‌اند.
در قانون اساسی نیز یکی از وظایف رئیس جمهور معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی برای کسب رأی اعتماد و تشکیل کابینه و دولت است و نهاد و شخصی هم نمی‌تواند در این مسئله ورود کند و تنها مجلس شورای اسلامی است که می‌تواند بر اساس وظایف قانونی خود به همه وزرای پیشنهادی رأی بدهد یا چند نفر را از ورود به دولت منع کند.
دولت چهاردهم در شرایطی شکل گرفت که رئیس جمهور وقت (شهید رئیسی)در سانحه هلی‌کوپتر به شهادت رسید و شرایط ویژه بود، آقای مسعود پزشکیان کابینه خود را با راه انداری شورای راهبری به مجلس معرفی کرد و او در مجلس و هنگام دفاع از وزرای پیشنهادی به مسئله‌ای اشاره کرد که از آن زمان تاکنون باعث ایجاد حاشیه، اظهار نظر و انتقاداتی شد.
رئیس جمهور در مجلس گفته بود که با رهبر معظم انقلاب درباره اعضای کابینه مشورت کرده و آنها به تأیید ایشان رسیده‌اند و حتی از چند وزیر نیز نام برد.
دیروز در دیدار اعضای دولت تازه کار با حضرت آیت الله خامنه‌ای به مناسبت آغاز هفته دولت، رهبر معظم انقلاب به اظهار نظر درباره مشورت و نظر خودشان در زمینه وزرای پیشنهادی واکنش نشان دادند و در واقع پاسخ شبهاتی که پیش آمده بود، دادند. مشورت کردن، تصمیم درستی است که در قرآن کریم نیز به آن تأکید شده و سوره‌ای به نام شورا در قرآن وجود دارد.
آیه 38 سوره شورا می‌فرماید؛‌ «...و کسانی که دعوت پروردگارشان را اجابت کرده و نماز را برپا می‌دارند و کارهایشان به صورت مشورت در میان آنهاست و از آنچه به آنها روزی داده‌ایم انفاق می‌کنند...»
با توجه به این موضوع، کار رئیس جمهور بجا و درست بوده است و نمی‌توان نسبت به آن انتقادی داشت، شاید مطرح کردن درست نبوده است، اما رهبر معظم انقلاب در سخنانشان دیروز در دیدار رئیس جمهور و اعضای دولت درباره چگونگی مشورت به رئیس جمهور فرمودند؛ «بنده تعدادی را که می‌شناختم و یا در مورد صلاحیت آنها از منابع مورد وثوق مطمئن شده بودم، تأیید و بر برخی اسامی تأکید کردم اما درباره تعداد بیشتری که نمی‌شناختم گفتم نظری ندارم که ایشان توانست مجلس را قانع کند و برای همه رای اعتماد بگیرد.»
حضرت آیت الله خامنه‌ای در سخنانشان به این مسئله اشاره می‌کنند که درباره بخش دوم نظری ندارند چرا که آنها را نمی شناسند، تعدادی از وزرایی که اکنون در دولت هستند، از همین بخش دوم هستند و بخش نخست نیز با توجه به نظر مساعد رئیس جمهور در مشورت با رهبر معظم انقلاب اسلامی به مجلس معرفی شده و آقای پزشکیان نیز در سخنان خود در دفاع از وزرای پیشنهادی به نظر خوب عمل کرد که توانست رأی اعتماد برای همه وزرا را بگیرد.
به این بخش از سخنان رهبری نیز باید توجه داشت که در دیدار دیروز فرمودند؛ «خدا را شکرگزاریم که بحمدالله دولت با همت رئیس جمهور محترم و با کمک ارزنده‌ی مجلس شکل گرفت. این خیلی نعمت بزرگی است. در دولتهای گذشته گاهی تا نزدیک یک ماه یا بیشتر دولت نمی‌توانست شکل بگیرد و همه‌ وزرا از مجلس رأی اعتماد نگرفته بودند. این را خدا لطف کرد به شما و به ما و به کشور که بحمدالله همه‌ وزرا از مجلس، با اعتماد مجلس به آنها به سلامتی بیرون آمدند.»
به واقع رأی اعتماد کامل مجلس شورای اسلامی دوره دوازدهم به وزرای پیشنهادی رئیس جمهور برای دولت چهاردهم، با تأیید ایشان همراه شده است که در سخنانشان به وضوح دیده می‌شود.
از این پس باید کارکرد و فعالیت‌های دولت برای آنچه که روز گذشته رهبر معظم انقلاب به آن اشاره و تأکید کردند توجه داشت و مطالبه کرد، که البته رئیس جمهور و دولت چهاردهم خود به آن واقف و آگاه است،‌ رهبر انقلاب در دیدار دیروز فرمودند؛ «اولویت فوری، حل مسئله گرانی و تورم است.»
 
محمد صفری
https://siasatrooz.ir/vdcaywn6w49nem1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی