شنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۸
کد مطلب : 130739

این روزهای همیشه ماندگار

تقویم ایران را که ورق بزنیم، روزهایی در آن مشاهده می‌شود که نه تنها در زمان خود که برای آینده نیز دارای اهمیت می باشد و پاسداشت آنها امری ضروری است چرا که می‌توانند الگویی برای رسیدن به امنیت، ثبات و پیشرفت پایدار با محوریت تکیه بر نقش آفرینی مردم باشند.
مراسم رژه نیروهای مسلح به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس دیروز در سراسر کشور برگزار شد. نیروهای مسلح کشورمان بخشی از دستاوردهای دفاعی و نظامی کشور را به نمایش گذاشتند، حال آنکه بخش قابل توجهی از این توانایی نیز به عنوان مولفه بازدارندگی از دید همگان به دور مانده است. در جریان این رژه 21 موشک بالستیک به نمایش درآمد که شامل 2 تیر موشک خیبرشکن، 2 تیر موشک فتاح، 4 تیر موشک حاج قاسم، 2 تیر موشک قدر اچ، 2 تیر موشک عماد، 3 تیر موشک خرمشهر، 4 تیر موشک سجیل و 2 تیر موشک جهاد می‌شد. در مراسم  از جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه با عنوان «شاهد ۱۳۶ B» برای اولین بار رونمایی شد.این پهپاد نسبت به نسل قبلی آن (شاهد ۱۳۶) از قبلیت‌های متفاوت‌تری برخوردار است. آری دیروز روزی بزرگ در تاریخ ایران زمین اس چرا که ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ بود که دشمن بعثی با حمایت دهها قدرت جهانی تجاوزی گسترده را به خاک ایران آغاز کرد تا به زعم صدام سه روزه بعد نهار را در تهران بخورد اما این توهم هرگز محقق نشد و مردان و زنان ایران زمین حماسه‌ای ۸ ساله را رقم زدند که نام ایران و ایرانی را در جهان ماندگار گردد.
به صراحت می‌توان گفت که کم لطفی‌های صورت گرفته در قبال آن دوران و عدم تبیین و کالبدشکافی ابعاد آن برای جامعه به ویژه نسل جوان موجب شده تا تحریف کنندگان برای اهمیت زدایی و تخریب و پنهان سازی حقایق آن روزها، گام بردارند. تحریف‌هایی که محور آن را اهمیت زدایی از ایستادگی و پایداری ملت ایران، جنایات رژیم صدام و حامیان آن در بلوک شرق و غرب و کم رنگ سازی چراغ راهی که ۸ سال دفاع مقدس پیش روی ملت ایران برای ساختن آینده‌ای درخشان قرارداد از ابعاد این تحریف بوده است.
۸ سال دفاع مقدس نشان داد که نه در صلح و نه در باب قوی شدن نمی‌توان چشم به غرب داشت. نه از لبخند آنها باید شاد شد و نه از خشم آنها ترسید. با همین اصل بود که در طول ۸ سال دفاع مقدس نیروهای مسلح بدون هیچ هراسی از قدرت و تجهیزات غرب که در کنار صدام قرار گرفته بودند به دفاع از میهن پرداختند و و با تکیه بر همراهی و حضور مردم در میدان پیروز شدند. پس از دوران دفاع مقدس نیز برای نیروهای مسلح دفاع پایان نیافت و ورود به عرصه خودکفایی و تقویت توان دفاعی را در پیش گرفتند. نیروهای مسلح با تکیه بر این حقیقت که غرب هرگز قابل اعتماد نیست خودکفایی دفاعی را محقق ساختند و توانستند در حوزه دریایی، زمینی، هوایی و پدافند، ملت ایران را به قدرت اول منطقه و در مواردی جهان مبدل سازند. غرب که زمانی از دادن سیم خاردار به ایران خودداری می‌کرد اکنون از توان موشکی و پهپادی ایران ابراز نگرانی می‌کند. زمانی صدام حماقت حمله به ایران را به خود داد حال آنکه به برکت دستاوردهای نیروهای مسلح امروز حتی ابرقدرتی همچون آمریکا نیز جرات اقدام نظامی علیه ایران را به خود نمی‌دهد و اذعان دارد که هرگونه اقدام علیه ایران یعنی به آتش کشیده شدن تمام منطقه. هدف قرار دادن پایگاه عین‌الاسد آمریکا در عراق، عملیات موشکی و پهپادی وعده صادق با تکیه بر توان داخلی رسما سایه جنگ را از سر ایران برداشت که گرفتن انتقام خون شهید هنیه و نیز پاسخگوسازی آمریکا با هدف قرار دادن پایگاه‌های آن به جرم حمایت از رژیم صهیونیستی قطعا تقویت کننده این قدرت بازدارندگی خواهد بود.
نکته مهم دیگر آنکه اقتدار دفاعی ایران در خدمت امنیت و ثبات منطقه است چرا که تهران امنیت همسایگان را امنیت خود دانسته و بر لزوم همگرایی میان همسایگان بر تحقق امنیت پایدار بدون حضور بیگانگان تاکید دارد.هر چند که جمهوری اسلامی ایران پاسخگویی به هر تهدیدی علیه تمامیت ارضی و امنیتش را حق مسلم خود می‌داند و در این مسیر نیز از هیچ اقدامی فروگذار نخواهد بود، اما این به معنای سلب مسئولیت از کشورهای منطقه در مقابله با تروریسم و تهدیدکنندگان امنیت ایران و منطقه نمی‌باشد. اقدام اخیر عراق در خلع سلاح و انتقال تجزیه طلبان و تروریست‌ها از مرزهای ایران به اردوگاه‌ها نقطه عطفی در این روند می‌باشد که می‌تواند تقویت امنیت منطقه را به همراه داشته باشد.
به هر تقدیر می‌توان گفت که چنانکه رئیس جمهور پزشکیان در مراسم رژه نيروهاى مسلح تاکید کرد: « ما امروز به برکت حضور فرماندهان، نظامیان، ارتشیان، دریاداران که قدرت ما را در هوا، زمین و دریا با عزت و سربلندی حفظ می‌کنند، می‌توانیم با افتخار زندگی کنیم.»  و این افتخاری است که نه با برجام و دل بستن به وعده‌های غرب بلکه با تکیه بر داشته‌های درونی و بصیرت و دشمن شناسی محقق شده است.
 
قاسم غفوری
https://siasatrooz.ir/vdcaewn6o49ne01.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی