سازمان حمایت در حالی لیست جدید مواد غذایی مشمول درج قیمت تولیدکننده و جدول ضرایب سود توزیع در شرکتهای پخش سراسری و عمده فروشیها را اعلام کرد که همچنان نظارت صحیح و فراگیر حلقه مفقوده مقابله با گران فروشی را تشکیل میدهد.
بنابر اعلام سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تمام واحدهای تولیدکننده و واردکننده انواع حبوبات، ادویهجات، غلات، چای، دمنوش، قهوه، آجیل و خشکبار به صورت بستهبندی شده، فرآوردههای پروتئینی، انواع غذاهای آماده و نیمهآماده، انواع کیک، کلوچه، بیسکوئیت، چیپس، پفک و موارد مشابه از تاریخ ۱۴۰۰.۱۱.۲۳ ملزم به درج قیمت تولید کننده بر روی محصولات شدند.بنابر این گزارش متن نامه و دستورالعمل سازمان حمایت به شرح زیر است:
با عنایت به مفاد بند ۲۳ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر ضرورت «شفاف و روانسازی نظام توزیع و قیمتگذاری و روزآمدسازی شیوههای نظارت بر بازار» و با دستور وزیر صمت مبنی بر درج قیمت کارخانه روی اجناس، برای جلوگیری از سوداگری ها، تمام واحدهای تولیدکننده و واردکننده انواع حبوبات، ادویهجات، غلات، چای، دمنوش، قهوه، آجیل و خشکبار به صورت بستهبندی شده، فرآوردههای پروتئینی، انواع غذاهای آماده و نیمهآماده، انواع کیک، کلوچه، بیسکوئیت، چیپس، پفک و موارد مشابه، لوازمخانگی، صوتی و تصویری به صورت کامل، لوازم یدکی خودرو (۵۱ قلم براساس فهرست پیوست) به درج قیمت تولیدکننده / واردکننده روی کالا با در نظر گرفتن مجموع هزینهها و سود قانونی واحدهای تولیدی / وارداتی با احتساب مالیات بر ارزشافزوده شدند.
۱- قیمت تولیدکننده / واردکننده درج شده روی کالا میبایست عیناً منطبق با قیمت فروش براساس صورتحسابهای صادره (فاکتورهای فروش) باشد.
۲- به منظور بهرهمندی مصرفکنندگان از تخفیفهای اعطایی احتمالی، هرگونه تخفیف بیش از ۳٪ میبایست با کاهش قیمت فروش تولیدکننده درج شده بر روی کالا صورت پذیرد و تخفیف بیش از ۳ درصد (در موارد استثنا) خارج از قیمت درج شده بر روی کالا از مصادیق عدم رعایت ضوابط قیمتگذاری بوده و باید از این گونه اقدامات خودداری گردد.
۳- در مواردی از قبیل (مناسبتهای ویژه، پایان سال، اعیاد، نزدیک بودن زمان انقضا محصول و…) و لزوم اعطای تخفیفهای مقطعی بیش از میزان تعیین شده در بند ۲ این بخشنامه، واحدهای مربوطه میبایست نسبت به اخذ مجوز لازم از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محل تولید، به منظور رصد نظارت بر اعطای تخفیف واقعی به مصرفکنندگان اقدام نمایند.
۴- حداکثر مبلغی که توسط مجموع حلقههای توزیعی از تأمینکننده تا مصرفکننده میتواند به قیمت تولیدکننده / واردکننده اضافه گردد شامل مجموع ضریب سود پخش سراسری (۱۰ درصد) و سود خردهفروشی (منطبق با ضرایب خردهفروشی مصوب) است.
۵- در مواردی که توزیع کالا به صورت پخش سراسری نباشد مبلغ فوق به میزان ضرایب سود مصوب مربوطه کاهش مییابد.
۶- تمام واحدهای تولیدی / وارداتی باید اقدامات لازم را برای اطلاعرسانی و آگاهسازی شبکههای توزیع و مصرفکنندگان مرتبط در این خصوص به عمل آورند.
۷- خردهفروشان باید نسبت به نصب برچسب قیمت مصرفکننده با لحاظ سود و هزینههای مصوب اقدام نموده و همچنین درصد سود اعمالی را نیز به صورت شفاف درج کنند.
در همین حال قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی از کاهش ۵۰ تا ۷۰ درصدی قیمت برخی کالاها از جمله آب معدنی و برخی لوازم یدکی خودرو با اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده در هفتههای اخیر خبر داد. «محمدصادق مفتح» در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب افزود: با اجرای طرح درج قیمت تولید کننده، مردم امکان یافتند تا خود به ناظران قیمت تبدیل شوند.
وی بیان داشت: در این طرح اختلاف قیمت تولید کننده و مصرف کننده برای کالاهای سریع گردش ۲۰ درصد و برای کالاهای سرمایهای و کند گردش مثل لوازم خانگی حداکثر ۳۰ درصد در نظر گرفته شده است.
مفتح ادامه داد: این ارقام، متر و معیاری در اختیار مصرف کنندگان قرار میدهد تا اگر اختلاف قیمت در کالاهای پرمصرف بیش از ۲۰ درصد و در کالاهای سرمایهای بیش از ۳۰ درصد بود، بدانند گرانفروشی در حال اتفاق افتادن است و بر این اساس تشخیص گرانفروشی برای مصرف کنندگان نهایی بسیار آسان شده است.وی اضافه کرد: در همین مدت کوتاه از اجرای طرح، بازخوردهای خوبی از بازار دریافت شده و رقابت در لایههای توزیع و فروش به شدت افزایش یافته است.
بنابر اعلام سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تمام واحدهای تولیدکننده و واردکننده انواع حبوبات، ادویهجات، غلات، چای، دمنوش، قهوه، آجیل و خشکبار به صورت بستهبندی شده، فرآوردههای پروتئینی، انواع غذاهای آماده و نیمهآماده، انواع کیک، کلوچه، بیسکوئیت، چیپس، پفک و موارد مشابه از تاریخ ۱۴۰۰.۱۱.۲۳ ملزم به درج قیمت تولید کننده بر روی محصولات شدند.بنابر این گزارش متن نامه و دستورالعمل سازمان حمایت به شرح زیر است:
با عنایت به مفاد بند ۲۳ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر ضرورت «شفاف و روانسازی نظام توزیع و قیمتگذاری و روزآمدسازی شیوههای نظارت بر بازار» و با دستور وزیر صمت مبنی بر درج قیمت کارخانه روی اجناس، برای جلوگیری از سوداگری ها، تمام واحدهای تولیدکننده و واردکننده انواع حبوبات، ادویهجات، غلات، چای، دمنوش، قهوه، آجیل و خشکبار به صورت بستهبندی شده، فرآوردههای پروتئینی، انواع غذاهای آماده و نیمهآماده، انواع کیک، کلوچه، بیسکوئیت، چیپس، پفک و موارد مشابه، لوازمخانگی، صوتی و تصویری به صورت کامل، لوازم یدکی خودرو (۵۱ قلم براساس فهرست پیوست) به درج قیمت تولیدکننده / واردکننده روی کالا با در نظر گرفتن مجموع هزینهها و سود قانونی واحدهای تولیدی / وارداتی با احتساب مالیات بر ارزشافزوده شدند.
۱- قیمت تولیدکننده / واردکننده درج شده روی کالا میبایست عیناً منطبق با قیمت فروش براساس صورتحسابهای صادره (فاکتورهای فروش) باشد.
۲- به منظور بهرهمندی مصرفکنندگان از تخفیفهای اعطایی احتمالی، هرگونه تخفیف بیش از ۳٪ میبایست با کاهش قیمت فروش تولیدکننده درج شده بر روی کالا صورت پذیرد و تخفیف بیش از ۳ درصد (در موارد استثنا) خارج از قیمت درج شده بر روی کالا از مصادیق عدم رعایت ضوابط قیمتگذاری بوده و باید از این گونه اقدامات خودداری گردد.
۳- در مواردی از قبیل (مناسبتهای ویژه، پایان سال، اعیاد، نزدیک بودن زمان انقضا محصول و…) و لزوم اعطای تخفیفهای مقطعی بیش از میزان تعیین شده در بند ۲ این بخشنامه، واحدهای مربوطه میبایست نسبت به اخذ مجوز لازم از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محل تولید، به منظور رصد نظارت بر اعطای تخفیف واقعی به مصرفکنندگان اقدام نمایند.
۴- حداکثر مبلغی که توسط مجموع حلقههای توزیعی از تأمینکننده تا مصرفکننده میتواند به قیمت تولیدکننده / واردکننده اضافه گردد شامل مجموع ضریب سود پخش سراسری (۱۰ درصد) و سود خردهفروشی (منطبق با ضرایب خردهفروشی مصوب) است.
۵- در مواردی که توزیع کالا به صورت پخش سراسری نباشد مبلغ فوق به میزان ضرایب سود مصوب مربوطه کاهش مییابد.
۶- تمام واحدهای تولیدی / وارداتی باید اقدامات لازم را برای اطلاعرسانی و آگاهسازی شبکههای توزیع و مصرفکنندگان مرتبط در این خصوص به عمل آورند.
۷- خردهفروشان باید نسبت به نصب برچسب قیمت مصرفکننده با لحاظ سود و هزینههای مصوب اقدام نموده و همچنین درصد سود اعمالی را نیز به صورت شفاف درج کنند.
در همین حال قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی از کاهش ۵۰ تا ۷۰ درصدی قیمت برخی کالاها از جمله آب معدنی و برخی لوازم یدکی خودرو با اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده در هفتههای اخیر خبر داد. «محمدصادق مفتح» در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب افزود: با اجرای طرح درج قیمت تولید کننده، مردم امکان یافتند تا خود به ناظران قیمت تبدیل شوند.
وی بیان داشت: در این طرح اختلاف قیمت تولید کننده و مصرف کننده برای کالاهای سریع گردش ۲۰ درصد و برای کالاهای سرمایهای و کند گردش مثل لوازم خانگی حداکثر ۳۰ درصد در نظر گرفته شده است.
مفتح ادامه داد: این ارقام، متر و معیاری در اختیار مصرف کنندگان قرار میدهد تا اگر اختلاف قیمت در کالاهای پرمصرف بیش از ۲۰ درصد و در کالاهای سرمایهای بیش از ۳۰ درصد بود، بدانند گرانفروشی در حال اتفاق افتادن است و بر این اساس تشخیص گرانفروشی برای مصرف کنندگان نهایی بسیار آسان شده است.وی اضافه کرد: در همین مدت کوتاه از اجرای طرح، بازخوردهای خوبی از بازار دریافت شده و رقابت در لایههای توزیع و فروش به شدت افزایش یافته است.