دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۶
کد مطلب : 127678
سخنگوی وزارت امور خارجه:

گروه‌های مقاومت در منطقه از ایران فرمان نمی‌گیرند

گروه‌های مقاومت در منطقه از ایران فرمان نمی‌گیرند
سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران تصریح کرد که گروه‌های مقاومت در منطقه تحت امر ایران نیستند که از ایران فرمان بگیرند و ایران در منطقه گروه‌های وکالتی ندارد که به آنها دستور بدهد.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.وی در پاسخ به سؤالی درباره اعلام فهرست کالاهای شرکت‌های صهیونیستی بیان کرد: ورود کالاهای تولید شده توسط شرکت‌های صهیونیستی یا شرکت‌هایی که به نحوی از انحاء دارای سهام وابسته به شرکت‌های صهیونیستی هستند، براساس قوانین به ایران ممنوع است و قطعا ملت بزرگ ایران با درکی که از ماهیت ظالمانه و تجاوزکارانه و اشغالگرانه رژیم صهیونیستی دارند، تمایلی به استفاده از کالاهای تولید شده توسط شرکت‌های صهیونیستی ندارند و چنانچه علمی به این موضوع داشته باشند حتما اجتناب می‌کنند.
کنعانی درباره اظهارات بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره توقیف کشتی اسرائیلی توسط انصارالله و نسبت دادن آن به ایران نیز گفت: این اتهام زنی‌ها باطل و ناشی از شرایط بغرنجی است که این رژیم با آن دست به گریبان است. بارها اعلام کردیم گروه‌های مقاومت در منطقه نمایندگان کشورها و ملت‌های خود هستند. براساس منافع خود و کشورها و ملت‌های خود تصمیم می‌گیرند به صورت خودجوش اقدام می‌‌کنند.وی اضافه کرد: این گونه اظهارات در چارچوب فرافکنی و برای فرار از شرایط بغرنجی است که رژیم صهیونیستی با آن مواجه است. این رژیم نمی‌تواند بپذیرد که شکست راهبردی را از یک گروه فلسطینی متحمل شده و به انحاء مختلف در تلاش است با اتهام زنی به دیگران و ایران، توجیهی برای شکست فاحش خود پیدا کند. این اتهام زنی‌ها باطل است و فایده‌ای برای این رژیم شکست خورده متصور نیست.کنعانی با بیان اینکه پشتیبانی همه جانبه و نامحدود دولت آمریکا از جنایات جنگی این رژیم با واکنش‌های جدی در منطقه مواجه شده است، اظهار داشت: اقدام دولت آمریکا در مخالفت سرسختانه با هر قطعنامه‌ای در شورای امنیت که متضمن و مشتمل بر درخواست برای برقراری آتش بس فوری و قطعی است، از جمله اقداماتی است که شرایط غزه و وضعیت انسانی در نوار غزه را بغرنج، پیچیده، اسفناک و دردناک کرده است. اینها باعث واکنش نیروهای مقاومت در منطقه می‌شود.
سخنگوی وزارت خارجه درباره حملات مقاومت عراق به پایگاه‌های آمریکا در عراق گفت: گروه‌های مقاومت در منطقه تحت امر ایران نیستند که از ایران فرمان بگیرند. این گروه‌ها نماینده ملت‌ها و دولت‌های خود هستند. دولت آمریکا به جای اتهام زنی به ایران بررسی دقیق‌تر کند که چرا مورد نفرت ملت‌های دنیاست.وی افزود: ایران در منطقه گروه‌های وکالتی ندارد که به آنها دستور بدهد. اینها بخشی از واکنش‌هایی است که به جنایات رژیم صهیونیستی تحت حمایت دولت آمریکا در منطقه نشان داده می‌شود.وی درباره اظهارات جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و درخواستش از رئیس جمهور چین مبنی بر اینکه از ایران بخواهد که از گسترش دامنه درگیری در منطقه غرب آسیا جلوگیری کند هم گفت: از این موضوع مطلع نیستم. اگر فرض بگیریم چنین درخواستی مطرح شده دولت آمریکا به جای درخواست از دیگران بهتر است به آنچه مسؤولیت این دولت در ارتباط با صلح و امنیت بین‌المللی است توجه کند و از ایستادن کامل و تمام عیار در کنار رژیم صهیونیستی برای ادامه جنایت جنگی علیه ملت فلسطین خودداری و منافع کشور و ملت آمریکا را قربانی مصالح نامشروع و طمع ورزانه رژیم صهیونیستی نکند.
کنعانی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره تلاش‌های دیپلماتیک ایران برای ممانعت از صادرات انرژی و ... به رژیم صهیونیستی افزود: ایران در چارچوب رویکرد اصولی و حمایتی خود از ملت فلسطین و بخشی از تلاش‌های دیپلماتیک برای توقف تجاوز و جنایت جنگی رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین با کشورهای اسلامی به صورت ویژه مشورت‌های مستمری را در سطوح مختلف انجام داده است. کنعانی اضافه کرد: کشورهای اسلامی وظایف ویژه‌ای در قبال ملت فلسطین دارند و این کشورها ظرفیت‌های ملی دارند که می‌توانند از آن برای اقدام علیه رژیم صهیونیستی استفاده کنند. تحریم کالا و انرژی و نفت علیه این رژیم از این ابزارهاست. دیپلمات‌های رژیم صهیونیستی را اخراج و یا کشورهایی که با این رژیم رابطه دیپلماتیک دارند، دیپلمات‌های خود را فرابخوانند. اینها وظایف اسلامی و انسانی کشورهای اسلامی است. ما تلاش‌های خودمان را انجام می‌دهیم و به این تلاش‌ها ادامه می‌دهیم. این به عهده کشورهای اسلامی است که به وظیفه خود عمل و به درخواست به حق ملت فلسطین عمل کنند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ارسال کمک‌ها به غزه و عدم همکاری دولت مصر که سؤال خبرنگار دیگری بود، گفت: ما همچون کشورهای دنیا کمک‌های انساندوستانه خود را با هماهنگی دولت مصر برای مردم غزه ارسال کردیم. متاسفانه در نتیجه عدم همکاری رژیم صهیونیستی با دولت مصر و همچنین با سازمان‌های بین‌المللی بسیاری از کمک‌های ارسال شده امکان عبور از گذرگاه رفح را پیدا نکرد. این موضوع در گفت‌وگوها با مقامات مصر پیگیری شده است و همانطور که مقامات هلال احمر ایران اعلام کردند روزانه تبادل تماس‌ها با مسؤولان ذیربط مصر ادامه دارد. متاسفانه در نتیجه مصونیت سؤال برانگیز برخی دولت‌ها از جمله آمریکا از رژیم صهیونیستی، این رژیم به مسؤولیت خود عمل نمی‌‌کند و جلوی این کار را می‌گیرد.
کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره سناریوهای احتمالی در صورت گسترش جنگ نیز گفت: من از سناریوها صحبت نمی‌کنم. گروه‌‌های مقاومت و ملت‌ها در منطقه و چه بسا دولت‌ها در منطقه نسبت به استمرار جنایت جنگی رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین دست بسته نخواهند بود. گروه‌های مقاومت، رژیم صهیونیستی را تهدید علیه کل منطقه تلقی می‌کنند و سابقه روشنی از نقض حاکمیت و تمامیت ارضی علیه کشورها توسط این رژیم فهرست بلندبالایی است که وجود دارد. رژیم صهیونیستی اشغالگر است و بخشی از خاک لبنان و سوریه هم در اشغال این رژیم است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات دستیار رئیس جمهور آمریکا درباره کریدورها در قفقاز گفت: آمریکایی‌ها بزرگ‌تر از دهان خود صحبت می‌کنند. همکاری ایران با کشورهای منطقه از جمله جمهوری آذربایجان در چارچوب منافع و مصالح دو کشور در جریان است و آمریکایی‌ها حق مداخله در مناسبات ایران با همسایگان را ندارند. آمریکایی‌ها از مداخله در امور داخلی منطقه دست بردارند و از تجارب گذشته درس بگیرند. مداخلات اینگونه هیچ منفعتی را برای آمریکا به همراه نخواهد داشت.
https://siasatrooz.ir/vdciyyazvt1arq2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی