پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۱
کد مطلب : 129720

صادرات و اینکوترمز (قوانین) حمل و نقل در صادرات

یکی از مهمترین اجزای صادرات حمل و نقل است که می‌توان آن را تحویل شفاف و یا بدون ابهام کالا به شمار آورد. در حال حاضر برای صادرات بین المللی کالا مجموعه قواعد و قوانینی در نظر گرفته شده است و فرایند حمل و نقل نیز از این قاعده مستثنی نیست.

در حمل و نقل و صادرات ممکن است با خطراتی روبرو شوید و رعایت برخی تعهدات، پرداخت هزینه بیمه کالا، هزینه‌های مربوط به حمل و بارگیری، محل تحویل کالا و..... از اهمیت بالایی برخوردار شده و باید طرفین معامله در تمامی این زمینه‌ها با یکدیگر به توافقاتی دست پیدا کنند، برخی مقررات به وجود آمده تا این عملیات‌ها را تسریع و تسهیل گرداند.

به این قواعد در اصطلاح اینکوترمز incoterms گفته می‌شود که اجرای آن‌ها در صادرات کالا و یا واردات از اهمیت زیادی برخوردار شده است. در این مقاله به برخی از مهمترین این قواعد اشاره خواهیم کرد. پس اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید با ما همراه باشید.
برای مشاوره صادرات و واردات  خود با تیم تجارتگرام تماس بگیرید برای  مشاوره روی لینک مشاوره مدیریت صادرات کلیک کنید.

اهمیت حمل و نقل و اینکوترمز در صادرات

همان‌طور که می‌دانید صاحبان کسب و کارها به دلیل دستیابی به سود و مزایای بالاتر به صادرات کالا دست می‌زنند. صادرات و یا واردات محصول با توجه به نوع کالا، منطقه جغرافیایی، شیوه حمل و نقل و... می‌تواند سود بسیار بالایی را نصیب صاحبان مشاغل نماید.
انتخاب بهترین و مناسب‌ترین قواعد اینکوترمز برای صادر کنندگان نیز می‌تواند نقش و سهم قابل توجهی در سود به دست آمده داشته و یا سرعت عمل و راحتی کار را به دنبال داشته باشد. کسب و کارهایی که به دنبال توسعه و رونق هستند و تمایل دارند تجارت بین المللی را تجربه کنند باید حتماً با قواعد اینکوترمز آشنایی حاصل کرده و بهترین روش برای حمل و نقل کالا به کشور مقصد را مورد استفاده قرار دهند.
صادرات و قوانین بازرگانی
با شناسایی این قواعد می‌توانند از تعهدات خود نیز سر در بیاورند و یا دفاع قابل قبولی از منافع خود داشته باشند. در یک کلام اهمیت حمل و نقل و اینکوترمز در فرایند صادرات کالا در این نکته است که این قواعد نه تنها مشخص کننده بهترین مسیر برای حمل و نقل کالا هستند، بلکه می‌توانند تعهدات طرفین معامله در چند موضوع مهم را به صورت دقیق و شفاف مشخص سازند.
در اینکوترمز به چند مسئله اصلی پرداخته می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به محل تحویل کالا، مدیریت و پرداخت حق بیمه، اقدامات مربوط به هماهنگی معامله و حمل و نقل، انجام امور گمرکی، پرداخت هزینه‌های مربوط به بارگیری و تخلیه و.... اشاره کرد.
این مجموعه قواعد توسط اتاق بازرگانی بین المللی منتشر شده و به وسیله کمیسیون بین‌المللی تجارت یعنی ICC تدوین شده‌اند. با این هدف که وضعیت و مسئولیت‌های فروشنده و خریدار در معاملات بین المللی را به روشن‌ترین شکل ممکن مشخص سازند.
در حال حاضر اصطلاحات اینکوترمز به شکلی گسترده در معاملات تجاری بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرند و برای تمامی کشورها هم یکسان هستند. اصطلاحات اینکوترمز بیش از ۱۰۰ عبارت را در بر می‌گیرند که هر یک نحوه توزیع هزینه‌ها، مسئولیت‌ها، ریسک‌ها و.... میان خریدار و فروشنده در مراحل مختلف معامله را مشخص می‌سازند.
پس incoterms در حال حاضر به عنوان یک زبان مشترک در معاملات بین المللی پذیرفته شده و به فروشندگان و خریداران کمک می‌کند تا درک بهتری از شرایط تجاری داشته باشند و در حوزه صادرات و یا واردات کالا با ابهام روبرو نشوند.
استفاده از این قواعد به صادر کنندگان و وارد کنندگان کمک می‌کند تا به حفظ منافع خود در معاملات بین‌المللی امیدوار بوده و مسئولیت‌ها و ریسک‌های خود را به شکلی دقیق تعیین کنند. با کمک این قواعد میزان اختلافات و نزاع‌های تجاری در فرایند صادرات و واردات و حمل و نقل کالا کاهش خواهد یافت.
چراکه وظایف دو طرف و مسئولیت‌های خریدار و فروشنده به طور دقیق در آن تعیین شده است. پس در صورت بروز هرگونه اختلاف، نزاع و درگیری می‌توانند به این قواعد مراجعه کنند.
اصطلاحات حمل و نقل در صادرات و بازرگانی

اصطلاحات اینکوترمز برای حمل و نقل

اصطلاحات اینکوترمز International commercial terms به گونه‌ای تدوین و مشخص شده‌اند که برای انواع روش‌های حمل و نقل مناسب به نظر می‌رسند. از این قواعد و اصول می‌توان برای حمل و نقل دریایی، هوایی و زمینی استفاده کرد. در ادامه برخی از مهمترین این اصطلاحات آمده است.
برای مطالعه کامل اینکوترم های پرکاربرد EXW FOB CIF CFR CPT و بقیه اینکوترم ها روی لینک کلیک کنید.

اینکوترم EXW مخفف شده Ex Works یا درب کارخانه

این شرایط به این معنیه که فروشنده، کالا رو در محل خودش (کارخانه یا انبار) به خریدار تحویل می‌ده و از اونجا به بعد، همه هزینه‌ها و مسئولیت‌ها به عهده خریدار هست.

اینکوترم FCA مخفف شده Free Carrier یا تحویل به حمل‌کننده

منظور از آن این است که فروشنده کالا مسئول تحویل آن به حامل در یک محل مشخص در کشور مبدا است. بعد از آن خریدار مسئولیت هزینه‌های حمل و نقل کالا و ریسک‌های آن را بر عهده می‌گیرد.

اینکوترم FAS مخفف شده Free Alongside Ship یا تحویل در کنار کشتی

در این شرایط، فروشنده مسئولیت هزینه‌ها و ریسک کالا و اسناد تجاری تا زمانی که کالا به محل بارگیری یعنی کنار کشتی انتقال پیدا کند، بر عهده دارد. اما هزینه حمل و نقل کالا از آن نقطه به مقصد نهایی و بیمه توسط خریدار پرداخت می‌شود.

اینکوترم FOB مخفف شده Free on Board یا تحویل روی عرشه کشتی

تو این شرایط فروشنده، کالا رو به بندر مبدا می‌رسونه و روی عرشه کشتی تحویل می‌ده. از اینجا به بعد، همه هزینه‌ها و مسئولیت‌ها به عهده خریداره.

اینکوترم CIF مخفف شده Cost, Insurance, and Freight یا هزینه، بیمه و کرایه 

در این شرایط، فروشنده مسئولیت برخی از هزینه‌ها و مسائل را تا رسیدن کالا به بندر مقصد می‌پذیرد. این شرایط شامل هزینه‌های بیمه و حمل و نقل کالا به بندر مقصد نهایی (بارگیری کالا بر روی کشتی یا وسیله حمل و نقل دریایی) می‌شود. 

اینکوترم CIP مخفف شده  Carriage and Insurance Paid To یا حمل و نقل و بیمه پرداخت شده تا مقصد معین

در این شرایط، فروشنده مسئولیت برخی از هزینه‌ها و مسائل را تا رسیدن کالا به ایستگاه یا ترمینال مقصد نهایی می‌پذیرد. این شرایط شامل هزینه‌های حمل و نقل (با استفاده از هر وسیله حمل و نقل) و بیمه کالا تا یک ایستگاه در کشور مقصد را شامل می‌شود. 

اینکوترم CFR مخفف شده   Cost and Freight یا هزینه و کرایه 

در این شرایط، فروشنده مسئولیت هزینه و حمل و نقل کالا تا رسیدن به بندر مقصد (بارگیری کالا بر روی کشتی یا وسیله حمل و نقل دریایی) را بر عهده دارد. اما بیمه کالا تا مقصد نهایی توسط خریدار پرداخت می‌شود. 

اینکوترم CPT مخفف شده  Carriage Paid To یعنی حمل‌ونقل پرداخت‌شده تا مقصد معین

در این شرایط فروشنده، مسئولیت هزینه حمل و نقل کالا تا رسیدن به مقصد مشخص (معمولاً یکی از ایستگاه‌ها یا ترمینال‌ها حمل و نقل هست  و با استفاده از هر وسیله حمل و نقل) را بر عهده دارد. اما بیمه کالا تا مقصد نهایی توسط خریدار پرداخت می‌شود. از آنجا به بعد، خریدار مسئولیت تخلیه کالا و پرداخت هزینه‌های مربوط به ورود کالا به کشور مقصد را بر عهده می‌گیرد. 

اینکوترم DAT مخفف شده Delivered at Terminal تحویل به پایانه یا ترمینال

در این شرایط، فروشنده مسئولیت حمل و نقل کالا را تا مرز مقصد (معمولاً یکی از ایستگاه‌ها یا ترمینال‌های حمل و نقل) بر عهده دارد. از آنجا به بعد، خریدار مسئولیت تخلیه کالا و پرداخت هزینه‌های مربوط به ورود کالا به کشور مقصد را بر عهده می‌گیرد. 

اینکوترم DAP مخفف شده Delivered At Place یا تحویل در محل

منظور از آن این است که فروشنده مسئولیت ریسک‌ها و هزینه‌های حمل و نقل تا مقصد نهایی را بر عهده دارد و خریدار باید هزینه‌ها و ریسک‌های مربوط به گمرک و تحویل کالا در مقصد نهایی را بر عهده بگیرد. 

اینکوترم DDP مخفف شده Delivered Duty Paid وظیفه ارسال و پرداخت  

تو این شرایط، فروشنده تمام هزینه‌ها، از جمله هزینه‌های گمرکی و مالیات‌ها رو پرداخت می‌کنه و کالا رو تا مقصد نهایی به خریدار تحویل می‌ده.
برای مطالعه بیشتر و دقیق تر وارد بخش تجارت بین الملل شوید. (روی لینک قرمز و نام بخش کلیک کنید.)
اینکوترمز Incoterms
 
 
https://siasatrooz.ir/vdcir3azut1ary2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی