سه شنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۸
کد مطلب : 130575

نقش وکیل دادگستری در بهبود مشکلات حقوقی جامعه

یکی از مهمترین مسائلی که در تمامی جوامع وجود داشته و تهدید کننده نظم عمومی و حقوق اشخاص میباشد مسائل و دعاوی حقوقی است. زمانی این دسته از مشکلات به وجود می آید که حقوق افراد توسط دیگری پایمال و تضییع شده باشد و هرچه این حق پایمال شده حیاتی تر باشد، حل و فصل آن ضروری تر است.
نقش وکیل دادگستری در بهبود مشکلات حقوقی جامعه

وکلای دادگستری با توجه به دانش و تخصص ویژه ای که در حل مشکلات حقوقی دارند، نقش کلیدی را در این دسته از مسائل ایفا میکنند. وجود عدالت در جامعه آرمانی هست که تمامی جوامع به دنبال آن میروند و تمام تلاش خود را در برقراری عدالت انجام میدهند.

وکیل دادگستری به دفاع از حقوق افرادی میپردازد که حق آنها تضییع شده است و با این کار به روند هرچه بهتر جامعه به سمت آرمانی به اسم عدالت سرعت میبخشد.
در ادامه بیشتر با وکیل و نقش و وظایف وی در این میان آشنا خواهیم شد.
 

وکیل دادگستری کیست؟

شناختن وکیل دادگستری بسیار با اهمیت است که در ادامه اهمیت آنرا بیان خواهیم کرد اما در ابتدا لازم است بدانیم وکیل کیست.
بسیاری از افراد ممکن است به اشتباه هر یک از فارغ التحصیلان رشته حقوق و رشته های زیر مجموعه آنرا وکیل یا وکیل دادگستری بدانند اما درست است که داشتن مدرک حقوق برای وکیل شدن لازم است اما برای اطلاق این عنوان کافی نیست.
کانون وکلای دادگستری هر ساله با برگزاری آزمون های تخصص اقدام به جذب وکیل میکند که دانش آموختگان رشته حقوق میتوانند با قبولی در آزمون بیان شده ایین عنوان را به خود اختصاص دهند.
پس از قبولی این افراد مدتی را به عنوان کارآموز وکالت باید سپری کنند تا به یک وکیل پایه یک دادگستری تبدیل شوند.
البته مراجه دیگری مانند قوه قضائیه نیز امروز با احراز شرایط و آزمون های علمی اقدام صدور مجوز وکالت کرده است که به آنها وکلای مرکز وکلای قوه قضائیه گفته میشود.
کارچاق کن ها در این میان افراد سودجویی هستند که در قالب وکیل یا موسسه حقوقی خود را معرفی کرده و به اخاذی از افراد میپردازند که قوه قضائیه با نظارتی که دارد توانست یک تیم کارچاق کن در قالب موسسه حقوقی را بازداشت کند.
 

در صورت نبودن وکلای دادگستری چه خسارتی به جامعه وارد میشود؟

 شاید برای اینکه درک بهتری از نقش و جایگاه وکیل در حل مسائل حقوقی داشته باشیم بهتر است از این دیدگاه به آن بنگریم که اگر وکیلی وجود نداشت، مشکلات حقوقی به چه شکلی منجر به فصل خصومت میشد.
در صورتی که هیچ وکیلی در جامعه وجود نداشت مراجعه به دادگاه و درخواست احقاق حق از مقام قضائی بسیار کاهش پیدا میکرد و بیشتر افراد با استفاده از زور و قدرتی که داشتند اقدام به احقاق حقوق خود میکردند که در این صورت جامعه به هرج و مرجی بی سابقه روبرو میشد گویا که این خود افراد هستند که قاضی شده و در برابر دیگری حکم صادر کرده و خود نیز اجرا میکنند.
حتی اگر مراجعه به مقام قضائی نیز صورت میگرفت معمولا آن کسی که به قوانین و مقررات و رویه قضائی مسلط تر بود و روابط عمومی بالاتری داشت، فارغ از اینکه محق است یا خیر، قاضی را برای صدور رای به نفع خود مجاب میکرد.
در این صورت نیز تبعات منفی دیگری داشت و جامعه را تا حد بسیار زیادی از مسئله عدالت دور میکرد. اما حضور وکلای دادگستری سبب به وجود آمدن تعادلی میان طرفین دعوا میشود و همچنین کار قاضی برای تصمیم گیری را نیز ساده تر میکند.
 

مهمترین وظایف وکیل

وکلا در برابر هزینه و حق الوکاله ای که از موکلین خود دریافت میکنند دارای وظایفی هستند که مهمترین آنها عبارت است از:
. تبیین و تشریح دقیق مسیر قضائی در جهت رسیدن به نتیجه مطلوب برای اطلاع کامل موکل از مسیر پیش رو
. ارائه مشاوره حقوقی به موکل برای اقداماتی که حتما باید از سوی خود او انجام گیرد و ارائه راهکار در صورت بروز مواردی که به صورت اتفاقی رخ میدهد.
. تنطیم دادخواست بدوی، تجدید نظر و درخواستهایی که برای دریافت رای مانند تامین خواسته لازم است.
. حضور در جلسات رسیدگی که از سوی دادگاه برگزار میشود و ارائه دفاعیات کتبی و شفاهی.
. مدیریت و زمانبندی ارائه مدارک و مستندات موجود برای پیروزی در دعوای پیش رو.
. در صورت لزوم برگزاری جلسات صلح و سازش با طرف دیگر دعوا برای حفظ منافع موکل خود.
 

انواع تخصص های وکیل چیست و دانستن آن چه اهمیتی برای موکلین دارد؟

با پیشرفت جوامع و گسترش روابط میان افراد، دعاوی و مشکلات حقوقی نیز طیف گسترده ای از مسائل را پوشش میدهد که دیگر هیچ وکیلی نمیتواند بیان کند که در تمامی زمینه های موجود متخصص است.
بدین ترتیب رفته رفته کار وکالت نیز به صورت تخصصی دنبال میشود و هر یک از وکلا با انتخاب زمینه ای که تجربه و دانش بیشتری در آن دارد، به فعالیت میپردازد.
موکلین نیز باید در زمان انتخاب وکیل به نوع تخصص وکیل خود دقت زیادی داشته باشند زیرا ارائه راهکارهای کلیدی که سبب پیروزی در دعاوی را فراهم میکند تنها از سوی وکیلی ارائه میشود که در آن حوزه دانش تخصصی کسب کرده باشد و تجربه کار در آن موضوع را داشته باشد.
 
نقش وکیل دادگستری در جامعه
 

آیا وکیل دادگستری میتواند نتیجه یک پرونده را تضمین کند؟

موضوعی که همواره ذهن بسیاری از مردم را در هنگام مراجعه به وکیل دادگستری به خود مشغول میکند مربوط به تضمین محتوای رای صادره از سوی دادگاه میباشد به نحوی که برخی از افراد معتقدند که اگر وکیل دریافت رای را تضمین نکند دروغ میگوید یا از تخصص خود مطمئن نیست.
این مسئله بزرگترین اشتباهی است که برخی از افراد مرتکب آن میشوند. در امر وکالت به دلیل اینکه صدور رای که مشخص کننده نتیجه یک پرونده میباشد بر عهده قاضی دادگاه است هیچ وکیلی نمیتواند رسیدن به نتیجه ای را برای موکل خود تضمین نماید زیرا ممکن است در لحظه اخر طرف دیگر دعوا مدارکی را به قاضی برساند که به طور کلی روند رسیدگی و نتیجه پرونده را تغییر دهد.
بدین ترتیب تضمین رای مشخصی از دادگاه اگر از سوی وکیلی صورت گرفته باشد، دقیقا زمانی هست که شما باید به صداقت او شک کنید.
تنها تضمینی که وکیل میتواند به موکل خود در خصوص پرونده بدهد این است که تمام تلاش خود را در جهت رساندن پرونده به نتیجه مطلوب انجام داده و همچنین اقدامات لازم در این زمینه را به طور دقیق در زمان مشخص پیگیری نماید.
 

نقش وکیل در پیش گیری از بروز دعاوی حقوقی

یکی از خدمات مهم حقوقی که از سوی وکیل ارائه میشود در راستای جلوگیری از بروز انواع دعاوی حقوقی میباشد.
برای مثال تنظیم قراردادهای مختلف از سوی وکیل و پیش بینی بروز اختلاف و ارائه راهکار برای حل آن بدون مراجعه به دادگاه یکی از بارزترین خدمات حقوقی در جهت پیشگیری از بروز دعاوی میباشد.
این اقدام هم برای طرفین آن بسیار مفید بوده و در وقت و هزینه های آنها صرفه جویی میکند و همچنین با کاهش حجم پرونده ها در دستگاه قضائی سبب بالا رفتن کیفیت خدمات قضائی میشود که منجر به پیشرفت و گسترش هرچه بیشتر عدالت در جامعه میشود.
بدین ترتیب هزینه ای از سوی دولت برای رسیدگی به دعاوی مصرف میشود، در زمینه بالا بردن رفاه عمومی یک جامعه صرف خواهد شد و پیشرفت عمومی را به ارمغان خواهد آورد.
 

مهمترین ویژگی های وکیل دادگستری

در تمامی شغل های موجود افراد باید با توجه شغل خود، تواناییها و ویژگی هایی داشته باشند که بیان کننده تفاوت آنها با سایر افراد میباشد. البته این نکته به صورت صد درصدی نیست و ممکن است استثنائاتی نیز داشته باشد اما به صورت کلی مهمترین ویژگی های وکیل از قرار ذیل است:

. روابط عمومی وکیل :

ارتباطی که وکیل با استفاده روابط عمومی بالای خود بدست می آورد تا حد زیادی میتواند در پیش برد اهداف پرونده موثر باشد.

. قدرت نگارش بالا :

نگارش قوی یک وکیل خوب میتواند در لوایحی که به دادگاه تقدیم میشود در مجاب کردن قاضی بسیار نقش کلیدی ایفا کند و در برخی مواقع حتی از دفاعیات شفاهی نیز اهمیت بیشتری خواهد داشت.

. بیان نافذ :

بیان نافذ از ویژگی هایی است که در جلسات رسیدگی یا مصالحه مورد استفاده قرار میگیرد.

. توانایی تحلیل موضوع :

. حل مسئله: وکیل باید در ابتدا با استفاده از تحلیل موضوع تمامی هزینه ها و فرصت های موجود را بررسی کرده و با قدرت حل مسئله خود برای رسیدن  به نتیجه مطلوب تلاش نماید.

. منظم بودن

. ریز بینی

سخن آخر با خوانندگان
در انتهای میتوان گفت با توجه به شناختی که از وکیل و جایگاه وی در جامعه پیدا کردیم درک بهتری از نقش وی در بهبود مشکلات حقوقی جامعه خواهیم داشت. وکلای دادگستری همواره با دانش و تخصص خود برای برقراری عدالت و نظم در جامعه تلاش میکنند که این مسئله برای هر جامعه ای میتواند بسیار مطلوب باشد.
https://siasatrooz.ir/vdciyuazwt1apw2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی