سه شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۱
کد مطلب : 130695

برگزاری نخستین جشنواره جایزه جهانی «شهر شعر» در آذرماه

برگزاری نخستین جشنواره جایزه جهانی «شهر شعر» در آذرماه
به گزارش خبرنگار ما، میلاد عرفانپور دبیر اجرایی جایزه جهانی شهر شعر «رویداد بدون مرز پاسداشت شعر» در نشست خبری افزود: شعر در سرزمین ما شناسنامه ماست و شعر بدون تعصب مهم‌ترین هنر ایرانیان است.
وی از جایگاه شعر در کشور انتقاد کرد و گفت: شعرکشور سهمش از بودجه های فرهنگی بسیار ناچیز است. مطالبه ما از مسئولان توجه به شعر به عنوان پیشران فرهنگی است.
 
وی افزود: جایزه جهانی شعر شهر به نوعی مهمترین رویداد ادبی در حوزه شعر در کشور خواهد شد چراکه در حافظه خودم طی دو دهه فعالیت، چنین جشنواره‌ای را سراغ ندارم. رویدادهای ادبی چند شاخص به دلیل اعتبار دارند، اول شورای سیاستگذاری جشنواره‌هاست، دومین شاخص به نوعی سطح جوایز و هدایایی است که برای برگزیدگان در نظر گرفته، در این مسیر آن چیزی که پیش‌بینی شده هم به لحاظ تعداد و کیفیت و میزان خوب است و شاخص سوم بعد ترویجی است. در جایزه جهانی شهر شعر دو بخش عمده و کلان محور خواهیم داشت؛ جوایز ویژه همای زرین است در این بخش یازده حوزه و موضوع برای مشارکت شاعران پیش بینی شده مثل غزل مثنوی شعر سپید کوتاه نیمایی طنز ترانه و تصنیف بلند و منظومه کودک و نوجوان و بخش ویژه‌ای بنام نگاه نو، بخش شعر با گویش‌های محلی و بین‌الملل که طی هماهنگی با رایزنان فرهنگی قرار است با حضور شاعران برجسته از نقاط مختلف جهان این جایزه را برپا کنیم.
 
دبیر اجرایی این رویداد گفت: امیدواریم ورود شاعران برجسته به ایران افزایش یابد و شاهد حضور شاعران توانمند از سراسر جهان باشیم و بخش جانبی این جشنواره با محوریت ایده‌پردازی برای فضای شهری با محوریت شعر برگزار شود. شهر تهران به لحاظ بصری نیازمند اخذ هویت ادبی است، ما کوچه و ایستگاه‌های مترو با نام ادبی داریم اما در این بخش هنرمندان می‌توانند برای طراحی فضای شهری ایده‌پردازی کنند تا با شعر گره بخورد.
 
دبیر اجرایی جشنواره به ۴ بخش رویداد اشاره کرد و گفت: شعر پارسی(همای زرین)،شعر با گویش‌های محلی بین الملل، بخش جانبی(ایده‌های ادبی برای فضای شهری)چهار بخش رویداد است.
وی ادامه داد: موضوع آزاد و موضوع ویژه: صلح و عدالت جهانی غزه وفلسطین است.
عرفانپور تاکید کرد: مهلت ارسال آثار از ۲۷شهریور تا ۳۰ آبان ماه پیش بینی شده است.
 
مرتضی امیری اسفندقه عضو شورای سیاستگذاری این رویداد در ادامه این نشست گفت: خاصیت شعر محمدی است، خوشخو، خوش بو و شعر وحدت آفرین است. اگر قرار باشد بین یک شهر و شهری دیگر و استان و استانی دیگر یا کشور و کشوری دیگر ارتباط زمینی و هوایی برقرار شود چقدر باید هزینه کرد؟ شعر پارسی هزار سال عهده دار این وظیفه بوده است.
 
محمد مهدی سیار نیز در بخش پایانی این نشست گفت: شعر مزیت و وجه تمایز انسان از بقیه موجودات است، دانستن نام‌ها و بهره مندی از زبان است بنابراین زبان جایگاه مهمی دارد. همچنین انسان میل به زیبایی دارد.
 
وی افزود: شعر پیوند زبان و زیبایی است و زبان را وقتی به اوج برسانی شعر می‌شود، بنابراین شعر اصل حیات آدمی است و همانطور که راه ساخته است خانه هم ساخته است.
 
سیار ادامه داد: یکی از مسائلی که کلان شهر را ناپسند کرده است، گم شدن عاطفه و یکدست شدن همه چیز است. بازگشت شهر به ارمانشهر که می‌تواند کار شاعران باشد یک مسؤولیت بزرگ است.
 
 
https://siasatrooz.ir/vdcb9gb8srhbf0p.uiur.html