سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۱
کد مطلب : 130761

معرفی غذاهای محلی مشهد: خورشت، پلو، دسر و آش

مردم شهر مشهد غذا‌های خوشمزه سنتی زیادی دارند که هر کدام با طعم لذیذ خود می‌توانند خوشمزه‌ترین خاطرات را برایتان ثبت کنند. این غذا‌های سنتی از ترکیب مواد در دسترس تهیه‌شده و طرز پخت ساده‌ای دارند.
معرفی غذاهای محلی مشهد: خورشت، پلو، دسر و آش

در رستوران و کترینگ ناریجه شما می‌توانید بهترین و خوشمزه‌ترین غذاهای سراسر کشور از جمله مشهد را برای مصرف شخصی یا شرکت خود سفارش دهید و لذت ببرید.

در ادامه تعدادی غذای محلی مشهد را که محبوب و پرطرفدار هستند، به شما معرفی می‌کنیم.

شله مشهدی، غذای سنتی مشهد

یکی از معروف‌ترین آش‌ها که در شهر مشهد طرفداران زیادی دارد، شله است که به‌خصوص در ایام محرم سرو می‌شود. این آش با ترکیب خورش قیمه مزه‌ای فوق‌العاده پیدا می‌کند.
برای تهیه این غذای محلی مشهد به گوشت گاو یا بره، پیاز، لوبیا قرمز، لوبیا سفید، ماش، برنج، بلغور گندم، عدس، زنجبیل، فلفل قرمز، فلفل سیاه، هل، دارچین و جوز هندی نیاز دارید. برای تهیه این غذا ابتدا پیاز و ادویه‌ها، حبوبات و گوشت‌ها را در ظرف‌های جداگانه می‌پزند. حالا گوشت‌های پخته‌شده را خارج و له و به حبوبات اضافه می‌کنند. حالا دوباره مواد را خوب می‌پزند تا جا بیفتد.
این آش می‌تواند بهترین غذای شرکتی در تهران در فصول سرد هم باشد.

آش ماست، از غذاهای محلی مشهد

آش ماست هم بعد از شله یک غذای سنتی مشهد و بسیار معروف است است که در بسیاری از شهرستان‌های خراسان رضوی به‌خصوص سبزوار محبوبیت دارد. این غذای محلی مشهد به سبک خاصی طبخ می‌شود و با طعم لذیذ شما را تبدیل به طرفدار دائمی خود می‌کند.
برای تهیه این غذا اسفناج‌ها را خرد کنید و داخل ظرفی بپزید و بعد رشته آش را به مواد اضافه کنید. بعد از گذشت 20 دقیقه باید تره، نعناع و سیر خردشده را به‌همراه 4 قاشق ماست داخل ظرف ریخته و آنها را هم بزنید.
بعد از اینکه رشته‌ها نرم شدند، نوبت به اضافه‌کردن مخلوط تره به‌همراه ماست و نمک و فلفل به ظرف است. بعد از اینکه 10 دقیقه گذشت، در آخر قابلمه را از روی حرارت بر می‌دارید تا آش سرد و آماده سرو شود.

آش لخشک، از غذاهای سنتی مشهد

غذاهای محلی مشهد
در آش لخشک از رشته‌های پهنی به نام لخشک استفاده می‌کنند. برای تهیه این آش ابتدا عدس‌ها را داخل ظرفی بپزید و سبزی‌های خردشده را به آن اضافه کنید. حالا باید بگذارید تا مواد کاملاً پخته شوند. بعد از این مرحله نوبت اضافه‌کردن لخشک می‌رسد. بعد از اینکه لخشک را به قابلمه اضافه کردید و چند دقیقه‌ای گذت، کشک را اضافه کرده و از خوردن این غذای محلی مشهد لذت ببرید.

آش اماج، یک غذای مشهدی‌

آش بی‌بی یا آش اماج از خوشمزه‌ترین غذا‌های مشهدی است که به‌خصوص در شهرستان نیشابور سرو می‌شود.
برای تهیه این آش خوشمزه ابتدا نصف پیمانه آب را با یک چهارم پیمانه روغن و نمک، فلفل و زردچوبه ترکیب و در آخر آرد گندم را آرام به ظرف اضافه کنید.
حالا با خمیر به‌دست‌آمده گلوله‌هایی کوچک به‌وجود آورده و رنده کنید. این ترکیب را داخل سینی پهن کنید و روی آن آرد بپاشید. بعد از اینکه این مواد نیم‌پز شدند، نوبت اضافه‌کردن باقالی با غلاف می‌رسد.
در ظرفی جداگانه یک پیاز بزرگ را هم به‌همراه فلفل سیاه و زردچوبه سرخ کنید. حالا به این مواد رب و گوجه فرنگی خردشده اضافه کنید و کمی تفت دهید تا بوی خامی رب‌ها گرفته شود. در آخر نوبت اضافه‌کردن سبزی و بادمجان سرخ‌شده است.
تمام این مواد را به مخلوط حبوبات نیم‌پز به‌همراه اماج‌ها اضافه کنید.

یتیمچه، از غذاهای سنتی مشهد

یتیمچه از خوشمزه‌ترین غذا‌های نیشابوری است که از مواد در دسترسی مثل بادمجان، پیاز، گوجه فرنگی، نمک و فلفل و زعفران پخته می‌شود.
برای تهیه این غذای محلی مشهد ابتدا پیاز‌ها را سرخ و به آن گوجه‌های نگینی‌شده را اضافه کنید. بعد از آب انداختن گوجه نوبت به اضافه‌کردن بادمجان‌ها می‌رسد که آن‌ها هم به‌صورت نگینی باید خرد شوند.
بعد از اینکه به این غذا مقداری آب، نمک و زعفران اضافه کردید، باید بگذارید تا غذا جا بیفتد.

اشکنه قروت، از غذا‌های محلی مشهد

اشکنه قروت از جمله خوشمزه‌ترین غذا‌های مشهدی است که معمولاً به‌همراه خوراک بادمجان سرو می‌شود.
برای تهیه این اشکنه نیاز به کشک‌های بیرجندی دارید. شما برای تهیه اشکنه قروت ابتدا باید قروت‌های بیرجندی را داخل ظرف‌هایی مخصوص به نام قروت‌ساب بسابید تا مایع غلیظ و مناسبی از آنها به دست آورید.
حالا داخل یک ظرف یک پیاز نگینی خرد و به‌همراه فلفل و زردچوبه و در آخر نعناع تفت دهید. بعد از تفت این مواد نوبت به اضافه‌کردن مایع قروت است. زمانی که این مایع را به ظرف اضافه کردید، تا زمان جوشیدن آن منتظر بمانید. به‌محض جوشیدن مایع قروت زمان سرو آن فرا می‌رسد.
اگر می‌خواهید که این غذا مقوی‌تر باشد، هنگام پخت به آن گردو هم اضافه کنید. البته گردو کاملاً اختیاری است و می‌توان از آن استفاده نکرد.
شما می‌توانید برای اینکه این غذا طعم بهتری داشته باشد، آن را به‌همراه خوراک بادمجان سرو کنید.

دیزی مشهدی

دیزی مشهدی
دیزی مشهدی یکی از غذا‌های معروف شهر مشهد است که با ظرف مخصوصی به نام دیگ سنگی هرکاره تهیه می‌شود. برای تهیه این غذای محلی مشهد باید نخود و لوبیا را از شب در آب بخیسانید تا نفخ آن گرفته شود. روز بعد این مواد را به‌همراه گوشت، زردچوبه و پیاز 4 قاچ‌شده داخل ظرف آب بریزید.
با پخت کامل نخود و لوبیا نوبت به اضافه‌کردن رب گوجه، گوجه، نمک و فلفل سیاه می‌رسد. حالا بگذارید تا دیزی روی حرارت به مدت 2 تا 3 ساعت جا بیفتد. شما می‌توانید برای گرفتن خامی رب گوجه قبل از اضافه‌کردن کمی آن را تفت دهید.
در این حی یک لیموعمانی را با چنگال خیس کرده و بعد از یک ساعت خیساندن به مواد اضافه کنید. چوب دارچین را هم در آخر برای جلوگیری از تیره‌شدن غذا داخل مواد بیندازید.
حالا زمانی که فقط نیم ساعت به اتمام پخت مواد باقی مانده، سیب‌زمینی‌ها را داخل قابلمه بیندازید تا پخته شوند. طی همین مراحل ساده دیزی مشهدی شما آماده است.

توگی سرداغی، از غذاهای سنتی مشهد

توگی سرداغی یکی از خوشمزه‌ترین غذا‌های جنوب مشهد است که به‌دلیل منبع غنی مواد مغذی و املاح معدنی فواید زیادی دارد و از بدن در برابر بیماری‌های مختلفی محافظت می‌کند. این غذای خوشمزه به سادگی در خانه تهیه می‌شود.
داخل یک قابلمه پیاز، زردچوبه، نمک، فلفل و گوشت چرخ‌کرده را تفت دهید تا رنگ آن طلایی مایل به قهوه‌ای شود. حالا داخل قابلمه آب بریزید و منتظر بمانید تا به جوش برسد.
به ظرف ارزن اضافه کنید و شعله آن را روی حرارت متوسط بگذارید تا مواد به‌مدت 20 دقیقه بپزند. بعد از پخت کامل ارزن‌ها باید عدس‌ها به ظرف اضافه شوند. بعد از پخت کامل عدس‌ها باید قابلمه کاملاً از روی حرارت برداشته شود.
در این مرحله باید کشک را به قابلمه اضافه کرده و مواد را هم بزنید. حالا درب قابلمه را ببندید و برای حدود 10 دقیقه منتظر بمانید تا غذا جا بیفتد. شما می‌توانید از سیر داغ پیاز داغ یا نعناع داغ برای تزیین این غذای سنتی مشهد استفاده کنید.

غذاهای سنتی مشهد با طعم لذیذ و ماندگار

غذاهای سنتی مشهد با طعمی لذیذ و ماندگار می‌توانند تجربه‌ای لذت‌بخش از صرف غذا را برایتان به ارمغان بیاورند. شما می‌توانید هر یک از اعضای لیست غذای محلی مشهد را در خانه درست کنید و با طعم لذیذ آنها لحظاتی خوشمزه برای خود بسازید.
https://siasatrooz.ir/vdcfvxdyyw6dmea.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی