جلسه دیروز شورای شهر تهارن دیروز بر سر اتوبوسهای شهر تهارن به تشنج کشیده شد اما مسئله اتوبوسهای وارداتی باز هم حل نشد.
چند تن از اعضای شورای شهر تهران در جلسه علنی خود که فیلم آن در رسانهها و فضای مجازی منتشر شد بر سر اتوبسها به بحث و جدل پرداختند اما آنچه همچنان حل نشده باقی است، کمبود و فرسوده بودن اتوبوسهای تهران است.
در حالی که رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران به دلیل حادثه اخیر اتوبوس در پایتخت تذکر داد، این سوال مطرح میشود که چرا تاکنون اتوبوسهای خریداری شده شهرداری وارد ناوگان نشده است؟
مه در همین زمینه گزارش داد کمبود اتوبوس شهری در تهران زخمی کهنه است که سالهاست درمان نشده و یا درمان آن هرچند اندک ناقص مانده است.
روزانه تعداد زیادی از شهروندان از اتوبوس برای رفت و آمد استفاده میکنند و گلایههای زیادی از مشکلات در این حوزه دارند از کمبود اتوبوس گرفته تا فرسودگی آن؛ مدیران شهری هم همواره وعدههای مختلفی در این زمینه داده اند ولی آنطور که باید و شاید اجرایی نشده است.
تصادف یک اتوبوس در هفته جاری در میدان شهدای تهران با یک کشته و ۸ مصدوم باعث شد موضوع مشکلات اتوبوسها مجدداً مطرح شود و اعضای شورای شهر تهران هم به آن در صحن شورا بپردازند.
شهردار تهران اخیراً در مورد کمبود اتوبوس در تهران بیان داشت: در چند وقت گذشته عدهای با حاشیه سازی اینگونه به افکار عمومی القا کردند که شهرداری تهران به دنبال حمایت از تولید داخل نیست، در صورتی که قیمت پیشنهادی برخی شرکتهای داخلی برای هر اتوبوس چند ده هزار یورو بالاتر از مشابه خارجی بود. اما ما توانستیم اتوبوسهای با کیفیتتر و با قیمت پایینتر به کشور وارد کنیم در واقع این امر باعث شد از هدر رفت میلیاردها تومان بیت المال جلوگیری شود.
زاکانی با اشاره به برنامههای شهرداری تهران در توسعه مترو نیز گفت: ۲۵ سال از افتتاح مترو در تهران میگذرد در این بازه زمانی مترو تهران کمی بیش از ۱۰۰۰ واگن داشته است، ما سال گذشته قراردادی با شرکتهای چینی منعقد کردیم که مطابق آن بیش از ۷۹۱ دستگاه واگن از بهمن امسال و در بازه زمانی ۳ ساله وارد کشور میشود.
هرچند اتوبوس به کشور وارد شده ولی میزان آن بسیار اندک است و هنوز پاسخگوی نیاز شهروندان نیست و واردات اتوبوس با اما و اگرهایی در ماههای گذشته همراه شده است.
صبح دیروز در صحن شورای شهر تهران بر سر اتوبوسها اختلاف بود و درگیریهای لفظی میان اعضای شورا پیش آمد. تشکری هاشمی عضو شورای شهر تهران ضمن تذکری علت تصادف چند روز پیش یک اتوبوس بخش خصوصی در میدان شهدا با چند خودرو را بهخاطر نقص عملکرد شهرداری تهران در واردات اتوبوس دانست.
مهدی بابایی دیگر عضو شورا اما یادآوری کرد که کسی که اجازه واردات اتوبوسهای برقی را با سنگاندازی در سازمان بازرسی به تهران نداده تشکری هاشمی است. وی در ادامه گفت: خدا شما را لعنت کند! خون شهروندان تهرانی به گردن شماست.
در پی این ادعا، صحن شورای شهر تهران به تشنج کشیده شد که با ورود رئیس شورا، قضیه فیصله یافت. چمران از تشکری هاشمی درخواست کرد بهجای انتقادات بیهوده، برای ورود اتوبوسهای جدید به شهر تلاش کنند.
چند تن از اعضای شورای شهر تهران در جلسه علنی خود که فیلم آن در رسانهها و فضای مجازی منتشر شد بر سر اتوبسها به بحث و جدل پرداختند اما آنچه همچنان حل نشده باقی است، کمبود و فرسوده بودن اتوبوسهای تهران است.
در حالی که رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران به دلیل حادثه اخیر اتوبوس در پایتخت تذکر داد، این سوال مطرح میشود که چرا تاکنون اتوبوسهای خریداری شده شهرداری وارد ناوگان نشده است؟
مه در همین زمینه گزارش داد کمبود اتوبوس شهری در تهران زخمی کهنه است که سالهاست درمان نشده و یا درمان آن هرچند اندک ناقص مانده است.
روزانه تعداد زیادی از شهروندان از اتوبوس برای رفت و آمد استفاده میکنند و گلایههای زیادی از مشکلات در این حوزه دارند از کمبود اتوبوس گرفته تا فرسودگی آن؛ مدیران شهری هم همواره وعدههای مختلفی در این زمینه داده اند ولی آنطور که باید و شاید اجرایی نشده است.
تصادف یک اتوبوس در هفته جاری در میدان شهدای تهران با یک کشته و ۸ مصدوم باعث شد موضوع مشکلات اتوبوسها مجدداً مطرح شود و اعضای شورای شهر تهران هم به آن در صحن شورا بپردازند.
شهردار تهران اخیراً در مورد کمبود اتوبوس در تهران بیان داشت: در چند وقت گذشته عدهای با حاشیه سازی اینگونه به افکار عمومی القا کردند که شهرداری تهران به دنبال حمایت از تولید داخل نیست، در صورتی که قیمت پیشنهادی برخی شرکتهای داخلی برای هر اتوبوس چند ده هزار یورو بالاتر از مشابه خارجی بود. اما ما توانستیم اتوبوسهای با کیفیتتر و با قیمت پایینتر به کشور وارد کنیم در واقع این امر باعث شد از هدر رفت میلیاردها تومان بیت المال جلوگیری شود.
زاکانی با اشاره به برنامههای شهرداری تهران در توسعه مترو نیز گفت: ۲۵ سال از افتتاح مترو در تهران میگذرد در این بازه زمانی مترو تهران کمی بیش از ۱۰۰۰ واگن داشته است، ما سال گذشته قراردادی با شرکتهای چینی منعقد کردیم که مطابق آن بیش از ۷۹۱ دستگاه واگن از بهمن امسال و در بازه زمانی ۳ ساله وارد کشور میشود.
هرچند اتوبوس به کشور وارد شده ولی میزان آن بسیار اندک است و هنوز پاسخگوی نیاز شهروندان نیست و واردات اتوبوس با اما و اگرهایی در ماههای گذشته همراه شده است.
صبح دیروز در صحن شورای شهر تهران بر سر اتوبوسها اختلاف بود و درگیریهای لفظی میان اعضای شورا پیش آمد. تشکری هاشمی عضو شورای شهر تهران ضمن تذکری علت تصادف چند روز پیش یک اتوبوس بخش خصوصی در میدان شهدا با چند خودرو را بهخاطر نقص عملکرد شهرداری تهران در واردات اتوبوس دانست.
مهدی بابایی دیگر عضو شورا اما یادآوری کرد که کسی که اجازه واردات اتوبوسهای برقی را با سنگاندازی در سازمان بازرسی به تهران نداده تشکری هاشمی است. وی در ادامه گفت: خدا شما را لعنت کند! خون شهروندان تهرانی به گردن شماست.
در پی این ادعا، صحن شورای شهر تهران به تشنج کشیده شد که با ورود رئیس شورا، قضیه فیصله یافت. چمران از تشکری هاشمی درخواست کرد بهجای انتقادات بیهوده، برای ورود اتوبوسهای جدید به شهر تلاش کنند.