گروه اقتصادي – روز پنجشنبه حمل و نقل هوايي كشور با 3 سانحه روبرو شد. در اين روز يك فروند هواپيماي فوكر 100 از باند
فرودگاه تبريز خارج و 2 فروند ايرباس 300 نيز مجبور به فرود اضطراري در فرودگاه استانبول شدند.
خروج يك فروند هواپيما از باند فرودگاه تبريز
هواپيماي فوكر 100 شركت هواپيمايي آسمان شامگاه پنجشنبه در فرودگاه تبريز دچار سانحه و از باند خارج شد.
پرواز شماره 773 متعلق به شركت هواپيمايي آسمان پنج شنبه شب بعد از 3 ساعت تاخير تهران را به مقصد تبريز ترك كرد اما در هنگام فرود در فرودگاه تبريز از باند خارج و در كانال خاكي كنار باند متوقف شد.
خليل ساعي، دبير ستاد حوادث غيرمترقبه آذربايجان شرقي در گفتوگو با فارس گفت: حدود ساعت 22 پنجشنبه شب به ستاد حوادث غيرمترقبه استان اطلاع داده شد كه يك فروند هواپيمايي فوكر 100شركت آسمان از باند خارج شده و در داخل كانال سقوط كرده است. وي افزود: با اعلام اين گزارش اكيپهاي امدادي به محل اعزام شدند و مشخص شد هواپيما پس از نشست روي باند از مسير باند خارج شده و قسمت جلوي هواپيما داخل كانالي در آن حوالي فرو رفته است كه به كمك نيروهاي امدادي مسافران از هواپيما خارج و دو نفر آسيب ديده سطحي اين هواپيما نيز مداوا شدند.
ساعي تصريح كرد: اين هواپيما از تهران به سمت تبريز حركت كرده بود كه پس از نشست به مدت دو دقيقه پس از آن دچار اين حادثه شد.
وي افزود: ساعت 30 دقيقه بامداد ديروز پايان عمليات اعلام شد و مسافران از فرودگاه به سمت مكانهاي هدف خود خارج شدند و مورد حادي گزارش نشد.
يكي از مسافران اين پرواز در گفتوگو با ايسنا گفت: مسافران اين پرواز دو بار تا پاي پلكان اين هواپيما رفته و مجددا به ترمينال برگردانده شدند كه علت اين موضوع نامساعد بودن شرايط جوي تبريز عنوان شد و براي بار سوم نيز كه با اعتراض مسافران مواجه شد و كسي در فرودگاه مهرآباد پاسخگوي مسافران نبود گيت فرودگاه باز شد و بدون هيچ نام و نشاني و اخذ كارت پرواز مسافران تبريز سوار هواپيما شدند.
وي اظهار كرد: هنگام فرود كه چرخهاي هواپيما به زمين خورد هواپيما اوج گرفت و مجددا فرود آمد كه با زمين خوردن بال، تعادل هواپيما بر هم خورد و مسافران به جلو پرتاب شدند. خلبان نيز با صداي بلند و با زبان لاتين گفتوگو ميكرد.
درباره علت خروج هواپيما از باند هنوز هيچيك از مسئولان فرودگاه بينالمللي تبريز و شركت آسمان اظهار نظر نكردهاند اما هنگام فرود هواپيما هواي تبريز ابري بوده و غروب پنجشنبه رعد و برق و بارش رگباري باران سطح شهر را لغزنده كرده بود.
به گفته اين مسافر در نهايت و پس از توقف هواپيما، مسافران از طريق درهاي اضطراري از هواپيما خارج و در دره گلآلود پياده شدند.
وي اظهار كرد: 10 دقيقه پس از اين حادثه اورژانس آتش نشاني به محل مراجعت كردند و مسافران نيز با وانت نيسان به باند فرودگاه منتقل شدند و از آنجا با اتوبوسها فرودگاه به يك ترمينال شيشهاي كه پشت فرودگاه بود از فرودگاه خارج شدند.
وي با اشاره به حضور نماينده مردم تبريز در اين پرواز اظهار كرد: در اين ترمينال پس از يك ربع و با پيگيريهاي نماينده مردم تبريز باز شد ومسافران خارج شدند.
يكي از كارشناسان شركت هواپيمايي آسمان در اين زمينه به ايسنا گفت: هواپيما هنگام فرود در فرودگاه تبريز به دليل باراني بودن هوا و لغزنده بودن باند فرودگاه دچار مشكل و از باند خارج شد و با مهارت خلبان در كنار كانال خاكي موجود نزديكي باند فرودگاه متوقف شد.
به گفته وي هيچ يك از مسافران آسيبي نديده و اين حادثه تلفاتي نداشته است. اين مقام مسئول اظهار كرد: علت اين حادثه توسط تيم كارشناسي در حال بررسي است.
به گفته او مسافران تبريزي كه قرار بود بعد از ظهر ديروز با اين هواپيما به تهران پرواز كنند با يك پرواز جايگزين منتقل خواهند شد.
در عين حال محسن اسماعيلي ـ رئيس هيات مديره شركت فرودگاههاي كشور ـ در گفتوگو با ايسنا، درباره وجود كانال خاكي در كنار باند فرودگاه تبريز و بروز حادثه در اين كانال گفت: هيچ كانال خاكي و چالهاي در كنار باند اين فرودگاه وجود نداشته و شركت هواپيمايي آسمان بايد پاسخگوي اين سانحه باشد.
وي افزود: هواپيما در شرايط بارندگي تا انتهاي باند فرودگاه تبريز آمده و در قسمت انتهايي باند متوقف و در سطح صاف خاكي خارج از باند متوقف شده است.
اسماعيلي افزود: رسيدگي به اين موضوعات و اعلام نتيجه در خصوص علت بروز حادثه معمولا به عهده سازمان هواپيمايي كشور است.
يكي از مسولان شركت هواپيمايي آسمان نيز ضمن تائيد اين خبر به ايلنا گفت: خوشبختانه در این حادثه صدمهای به مسافران وارد نشد و تمام 103 سرنشین این هواپیما سالم هستند. در همان شب نیز به سلامتی فرودگاه تبریز را ترک کردند.
وی درباره علت از باند خارج شدن این هواپیما تصریح کرد: با توجه به نامناسب بودن هوای فرودگاه تبریز و جمع شدن آب در باند فرودگاه، هنگامیکه نشستن هواپیما با لغزندگی مواجه و در نتیجه هواپیما از باند خارج میشود. به علت تبحر خلبان اتفاق خاصی رخ نمیدهد اما برخورد هواپیما به کانالی در کنار باند باعث ترکید لاستیک چرخی از هواپیما میشود. بنا به گزارش رسيده با توجه به شرایط جوی حاکم بر فرودگاه معمولاً اینگونه فرودها با مسئولیت خلبان انجام میپذیرد و حداقل دید برای فرود روی باند 12تبریز4800 متر است.
کاپیتان پرواز جواهری بوده است و در حال حاضر هواپیما به کمک چند دستگاه جرثقیل جابجا شده و دماغه آن آسیب زیادی دیده است البته برخي شاهدان از افتادن هواپيما در گودالي خبر ميدهند، كه با توجه به اين كه هواپيما جز هواپيماهاي تازه تعمير شده بوده است، خود قابل تامل است. البته برخي نيز معتقدند در پی خارج شدن هواپیما از باند، لاستیک یکی از چرخهای هواپیما در برخورد با کانالی در کنار باند فرودگاه تبریز، ترکیده میشود. البته وجود كانال د ركنار باند توسط کارشناس هواپیمایی آسمان تائيد نشده و معتقد است: خلبان با تبحری که داشته است جان مسافران نجات میدهد اما هیچ کس از وجود کانال در کنار باند خبر نداشته است. از مسوولان فرودگاه تبریز این سوال پرسيده خواهد شد كه حفر کانال در کنار باند فرودگاه به چه دلیلی انجام گرفته است.
فرود اضطراري دو هواپيماي ايراني در استانبول
روز پنج شنبه دو فروند هواپيماي مسافربري ايران نيز به دليل مشكلات فني مجبور به فرود اضطراري در فرودگاه استانبول شدند.
يك فروند هواپيماي ايرباس A300 شركت هواپيمايي ايران اير رد مسير خود از تهران به استكهلم به دليل نقص موتور در فرودگاه بينالمللي آتاتورك استانبول فرود آمد. اين هواپيما حامل 236 مسافر و خدمه پرواز بود كه پس از گذشت حدود هفت ساعت و رفع نقص فني مجددا استانبول را به مقصد استكهلم ترك كرد.همچنين يك فروند هواپيماي مسافربري ايرباس A300 شركت هواپيمايي ماهان نيز كه فرودگاه امام خميني تهران را به مقصد دوسلدورف آلمان با 209 مسافر ترك كرده بود، به دليل نقص در موتور سمت چپ خود در فرودگاه آتاتورك استانبول مجبور به فرود شد. به گفته سخنگوي سازمان هواپيمايي كشوري پس از رفع نقص فني به دليل اينكه زمان فرود در فرودگاه مقصد(آلمان) گذشته بود براي مسافران اين پرواز در شهر استانبول هتل گرفته و مسافران پس از گذراندن يك شب در استانبول ديروز به مقصد خود پرواز كردند.