سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۶
کد مطلب : 129775

معادله‌ای که رقم خورد

در نهمین ماه از جنگ غزه در مواضعی قابل تامل یک مرکز آمریکایی اعلام کرد که برخلاف پیش‌بینی‌ها، تلاش‌های آمریکا و انگلیس برای توقف حملات یمن شکست خورده و یمنی‌ها محاسبات آمریکا در خاورمیانه را به هم ریخته اند.
مرکز آمریکایی ویلسون اعلام کرد که اقدامات نیروهای مسلح یمن علیه تل آویو در دریای سرخ همچنان با جود تلاش‌های آمریکا و متحدانش ادامه دارد.بر اساس اعلام این مرکز، این تنش‌های غیر منتظره چالش‌های امنیتی عمیقی را برای آمریکا و متحدانش در منطقه ایجاد کرده و برخلاف پیش‌بینی‌ها، تلاش‌های صورت گرفته توسط کشتی‌های جنگی آمریکایی و انگلیسی و متحدان اروپایی آنها نتوانسته حملات یمنی‌ها را متوقف کرده و حتی احتمال پیروزی آنها نیز وجود ندارد. این مرکز آمریکایی می‌افزاید که بروز قدرت نیروهای مسلح یمن در شلیک موشک و پهپادهای مختلف، محاسبات امنیتی آمریکا در خاورمیانه را به هم ریخته است.
این اعتراف به قدرت یمن در حالی صورت می‌گیرد که نگاهی بر عملکرد یمنی‌ها در ماه‌های اخیر بیانگر نکاتی بس مهم و تاثیرگذار در معادلات منطقه است. یمنی‌ها در حالی بر هدف قرار دادن کشتی‌های رژیم صهیونیستی و آنهایی که به بنادر این رژیم از جمله ایلات می‌روند تاکید کرده‌اند که گزارش‌های نهادهای اقتصادی رژیم صهیونیستی بر خسارت‌های سنگین و میلیاردها دلار هزینه تحمیلی به این رژیم سخن گفته‌اند. مسئله ای که در کنار تحریم اقتصادی پس لرزه‌های سنگینی برای آنان به همراه دارد. نکته دیگر آنکه آمریکا و انگلیس در حالی ائتلافی علیه یمن تشکیل دادند که اولا این ائتلاف رسما در برابر عملیات‌های موشکی و پهپادی یمنی‌ها ناتوان بوده‌اند و این حملات همچنان ادامه دارد و ثانیا نیز به اذعان غربی‌ها، پهپادهای یمنی دو هزار دلار و موشک‌هایشان چند صد هزار دلار هستند در حالی که موشک‌های آمریکایی که علیه آنها به کار گرفته می‌شوند دو میلیون دلار و موشک‌های انگلیسی یک میلیون دلار قیمت دارند و این یعنی برتری غیر قابل انکار یمنی‌ها.
نکته مهم آنکه این توان یمنی‌ها آن هم پس از 8 سال جنگ با ائتلاف سعودی، برگرفته از روحیه مقاومت و ایستادگی یمنی‌هاست که تحسین جهانی را به همراه داشته است بویژه اینکه این امر با حمایت مردمی همراه بوده و هر جمعه تظاهرات میلیونی حمایت از فلسطین و مقاومت در یمن برگزار می‌شود.
 
علی تتماج
https://siasatrooz.ir/vdciy3azwt1ary2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی