چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۲
کد مطلب : 129790

نامزدها وعده‌های الکی و نانشدنی ندهند

یکی از آفات انتخابات در کشور ما (ریاست جمهوری، مجلس و شوراها) این است که نامزدها برای جلب آراء مردم، در روز روشن وعده‌های ناشدنی می‌دهند، وعده‌هایی که فقط تا روز انتخابات تاریخ مصرف دارد و پس از آن حتی بعد از انتخاب یک نفر، بدست فراموشی سپرده می‌شود.
در میانه ایام تبلیغات ریاست جمهوری هستیم و شش نامزد تایید شده در حال اظهار نظرهای رسمی  و تبلیغ ایده‌هایشان هستند و صد البته که هیچکدامشان برنامه مدونی هم ندارند که برای اظهار نظر مردم و کارشناسان ارائه نمایند، فعلا فقط در حد حرف است.
بعنوان مثال آقای قاضی زاده هاشمی در سخنانش گفته اگر رئیس جمهور شدم شرکت های دولتی و حتی شرکت نفت را هم می‌فروشم. عجب وعده جالب و دهن پرکنی؟
یکی نیست به ایشان بگوید در روز روشن و در مقابل چشمان مردم ایران چرا«عالم بی عمل» هستی برادر؟شما اگر بفکر کوچکتر کردن دولت و مشارکت بیشتر مردم در تولید و اقتصاد هستید چرا طی ۳ سال گذشته که رئیس بنیاد شهید و جانبازان بودید و هستید بیش از دهها شرکت مختلف سازمان اقتصادی کوثر که یک مجموعه عظیم است، به فروش نرساندید و در اختیار مردم نگذاشتید؟
چرا طی این سه سال به کارهای کشاورزی، صنعت، معدن و... در این بنیاد کلان اقتصادی پایان ندادید، باید از ایشان پرسید شما مردم و افکار عمومی را چه فرض کردید اینگونه در ملاءعام حرف هایی می زنید که «مرغ پخته هم به خنده می‌آید!»
به هر حال از این دست وعده‌ها فراوان خواهیم شنید کما اینکه طی سنوات گذشته هم شنیدیم و گذشتیم!
با شاخص‌ها حرف بزنیم
اما باید به نامزدها بگوییم درست است که چند صباحی تریبونی مفت در اختیارتان است که افاضات بفرمایید ولی خدا وکیلی حرف‌هایی بزنید که توان اجرایی نمودن آن‌ها را داشته باشید، وعده‌هایی بدهید که عقلانی و منطبقی باشد، با آمار و استدلال نه باد هوا!
بنظر می‌رسد که نامزدهای محترم باید بر اساس یک مترو معیار حرف بزنند و با زبان آمار و شاخص ارائه طریق نمایند به عنوان مثال؛
‏۱. خوب است مرکز آمار وضعیت حداقل ۲۰ شاخص مهم بویژه شاخص‌های اقتصادی کشور را در تاریخ ۰۳/۰۳/۰۳ (روز شهادت رئیسی) منتشر کند.
‏۲. نامزدهای رقیب بگویند ظرف ۴ سال آتی، هر شاخص را چگونه و هر سال تا چه مقدار، رشد می‌دهند.
‏۳. و نیز عهد کنند در سقف دو سال، اگر حداکثر ۲۵ درصد شاخص‌ها در مقدار ادعایی قرار نگرفت از سمت خود استعفا می‌دهند.
‏۴.مردم شریف ایران، اگر نمره دستیابی دولت مستأجر پاستور به شاخص‌های مذکور را زیر ۱۷ از ۲۰ دیدند او و البته باند، جناح و حزب او را رفوزه بدانند.
به هرحال خوب است اینروزها نامزدهای محترم به گونه‌ای سخن بگویند که باعث مشارکت حداکثری مردم در انتخابات باشند نه عامل دلسرد کردن مردم از صندوق‌ها!
 
فرهاد خادمی
https://siasatrooz.ir/vdcf11dyxw6d0ea.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی