يکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۰
کد مطلب : 130282

طرح «گفتگوی اجتماعی ملی» (گام)

استفاده از ظرفیت‌های مردمی و بهره مندی از نقطه نظرات کارشناسان و نخبگان و به مشارکت طلبیدن همه افراد جامعه از گزاره‌های پر بسامد و متواتر رئیس جمهور محترم بوده و هست و تجربه نشان داده است که در ادوار گذشته فقط در مقطعی کوتاه تعدادی از اساتید دانشگاه و یا نمایندگان احزاب و یا اصحاب رسانه به جلساتی با رئیس جمهور منتخب دعوت می‌شوند که لزوما این افراد نمی توانند همه طیف‌های مردم و نخبگان و کارشناسان را نمایندگی کنند و از همه مهتر اینکه جلسات موصوف استمرار نداشت و فاقد یک سامان و نظام مندی علمی بود. همچنین جناب آقای دکتر پزشکیان همواره بر لزوم رفع اختلافات و تعارضات و ایجاد وفاق و همدلی تاکید کرده اند و پر واضح است که وفاق و همدلی جز از طریق گفتگو حاصل نمی آید به همین سبب لازم است در همین ابتدای دولت یک طرح «گفتگوی اجتماعی ملی» (گام) بصورت جمع سپاری شبکه ای بر بستر فضای مجازی ایجاد شود و همچنین جلسات مقامات و مسئولین نظام با نخبگان، کارشناسان و فعالان حوزه‌های مختلف بصورت سلسله مراتبی از سطوح محلی تا بین المللی برگزار شود و نتایج حاصل از این تضارب آراء و تعاطی افکار در نظامات تصمیم سازی، تصمیم گیری، اجرایی و نظارتی کشور جاری و ساری گردیده و بکار گرفته شود. بر همین اساس پیش نویس طرح (گام) (گفتگوی اجتماعی ملی) بشرح زیر ارائه می‌گردد.
ماده 1- به منظور بهره مندی از برکات و منشأت تعاطی افکار و تضارب آراء، کسب مشورت و همفکری نخبگان، جلب مشارکت علمی و عملی صاحبنظران، دانش پژوهان، فرهیختگان و نخبگان، ایجاد زمینه همکاری، همفکری و هم اندیشی دولت و اقشار مختلف، تبیین شرایط و مقتضیات و مضایق و محدودیتهای دولت برای ذی مدخلان و ذینفعان و جمع سپاری ایده‌های نوآورانه و خلاق برای توسعه و تعالی جامعه، طرح"گفتگوی اجتماعی ملی" به مورد اجرا گذارده می‌شود.
ماده 2- اهداف کلی "طرح گفتگوی اجتماعی ملی" عبارتند از :
1- بهره گیری از برکات تضارب آراء و افکار و تعاطی نظرات کارشناسان و صاحبنظران.
2- بهره‎مندی از ثمرات خرد جمعی و جلب مشارکت علمی و عملی مدیران و کارشناسان در تبیین مسائل و مشکلات و بهبود و طراحی تدابیر سیاست گذاری و اجرای موثر آنها.
3- فرهنگ سازی، آموزش عمومی و ایجاد آمادگی در بدنه‌های اجرایی دولت جهت بسط و تعمیق گفتگوهای اجتماعی.
4- ایجاد زمینه مشارکت فکری و نظری فرهیختگان، نخبگان و فعالان حوزه‌های مختلف در نظامات تصمیم‎سازی، تصمیم‏گیری و اجرایی کشور و ایده‎پردازی و ارائه راهکارهای اجرایی برای برون رفت از چالشها و مشروعیت بخشی به سیاست‌های عمومی از طریق ایجاد همسویی و سازگاری نظامات تصمیم سازی و تصمیم گیری (اندیشه)، اجرایی (اقدام و عمل) و نظارت (میدانی و عملیاتی).
5- شکل‏دهی دولت یادگیرنده، دانش بنیان و متعالی از طریق بسط و گسترش گفتگوی اجتماعی و جریان سازی فکری و گفتمان سازی برای توسعه و تعالی کشور.
6- شناسایی نیروهای برنامه ریز، فکری و اندیشه ورز و در عین حال علاقمند به گفتگوی اجتماعی به‌منظور جلب مشارکت آنان در توسعه و تعالی کشور.
7- ایجاد زمینه بیان دیدگاه‌های اساتید، صاحبنظران، ایده پردازان و شرکای اجتماعی و... خطاب به رئیس جمهور و سایر ارکان و قوای نظام اجرایی کشور (وزراء، استانداران، فرمانداران، بخش داران، دهیاران و سایر مسئولین محلی)
8- شناسایی نیروهای توانمند و علاقمند که دارای ظرفیت بالفعل و یا بالقوه برای حضور در عرصه‌های اجرایی کشور  می‌باشند و تلاش و زمینه سازی لازم برای راهیابی آنان به عرصه‌های کار و تلاش.
9- ایجاد زمینه گفتگوی اجتماعی جهت دریافت ایده‌های صاحبنظران در خصوص طرحها، برنامه‌ها و ماموریت‌های دولت و سایر دستگاهها و ایضاً نحوه برون رفت از بحران‌های پیش رو با کمترین هزینه ملی.
10- تلاش در جهت باز تعریف منافع ملی، امنیت اجتماعی – اقتصادی و سایر مقوله‌های اثرگذار در سطح کلان.
11- هم ارادگی و همسویی در تشریح امور و بازتاب نتایج و پیامدها با هدف شفاف سازی کلیه امور.
12- تشویق به مشارکت جویی گروههای مختلف جامعه مدنی و پیگیری سازنده و مفید اهداف مشترک.
13- ممانعت از بروز نزاع و ایجاد صلح و ثبات اجتماعی، ایجاد اعتماد اجتماعی و ارتقاء سرمایه اجتماعی.
14- تحکیم و تقویت پیوستگی اجتماعی بین گروهها و اقشار مختلف و بین مردم و دولت و حاکمیت.
ماده 3 - سطح بندی گفتگوهای اجتماعی ملی به ترتیب زیر خواهد بود:
الف- سطح اول گفتگوی اجتماعی ملی، برگزاری جلسات با حضور شخص رئیس جمهور و روسای دستگاههای اجرایی ذیربط با گروههای مختلف اساتید و صاحبنظران احزاب و تشکل‌های سیاسی، صنفی، تخصصی و حرفه ای و نیز حوزه‌های مختلف علمی و اجرایی نظیر اقتصاد دانان، جامعه شناسان و... در محل نهاد ریاست جمهوری انجام می‌پذیرد.
ب- سطح دوم گفتگوهای اجتماعی ملی از سوی وزراء و معاونین رئیس جمهور و روسای دستگاههای اجرایی دولتی در سطح ملی و با حضور شخص وزیر و یا رئیس دستگاه اجرایی ذیربط (سازمان برنامه و بودجه، سازمان اداری و استخدامی کشور، معاونین رئیس جمهور و روسای سازمانهای بزرگ مقیاس و ملی و...) در ارتباط با موضوعات تخصصی حیطه عمل وزارتخانه یا دستگاه اجرایی و دعوت از اساتید و صاحبنظران و فعالان مرتبط با حوزه عمل وزارتخانه و دستگاه اجرایی مربوطه در محل دفتر وزیر یا رئیس دستگاه اجرایی انجام می‌پذیرد.
ج- سطح سوم گفتگوهای اجتماعی ملی از سوی استانداران در سطح استانی و با حضور شخص استاندار و روسای دستگاههای اجرایی ذیربط، در ارتباط با موضوعات مرتبط با استان و با دعوت از صاحبنظران و فعالان مرتبط با مسائل استان و در محل دفتر استاندار انجام می‌پذیرد.
د- سطح چهارم گفتگوهای اجتماعی ملی از سوی فرمانداران و بخشداران و دهیاران در سطح شهر و روستا و با حضور شخص فرماندار / بخشدار/ دهیار در ارتباط با موضوعات مرتبط با شهر و روستا و با دعوت از مردم در محل فرمانداری، بخشداری و دهیاری انجام می‌پذیرد.
ﻫ- سطح پنجم گفتگوهای اجتماعی ملی در سطح محلات شهری و با حضور مقامات و مسئولین مرتبط محله و معتمدین و معمرین محله در ارتباط با محله و با موضوعات مرتبط، با دعوت از مردم در محل " خانه محله" موضوع طرح پیشرفت اجتماع محور محلات انجام می‌پذیرد.
ماده 4 - عناوین، محورها و موضوعات قابل طرح در جلسات گفتگوی اجتماعی و یا ترکیب مدعوین جلسات گفتگوی اجتماعی بنا به ضرورت و یا با توجه به شرایط و اقتضائات موجود در یکی از قالب‌های زیر ترکیب بندی و اجرا خواهد شد. تشخیص این امر و اولویت بندی آن در سطح اول با رئیس جمهور، در سطح دوم با وزیر یا رئیس دستگاه اجرایی و در سطح سوم با استاندار و در سطح چهارم با فرماندار (بخشدار و دهیار) و در سطح پنجم با مسئول خانه محله خواهد بود.
الف) براساس مدعوین:
1- اقشار و گروههای علمی اعم از دانشجویان و اساتید رشته‎های مختلف و صاحب نظران دیگر نظیر اقتصاددانان، جامعه‎شناسان و...
2- اقشار و گروههای سیاسی نظیر احزاب و تشکل‌های صنفی، تخصصی، حرفه‌ای و سازمانهای مردم نهاد و...
3- اقشار و گروههای اجتماعی نظیر معلمان، کارکنان، کشاورزان، پزشکان، کارگران، رانندگان، کارفرمایان و...
4- اقشار و گروههای فرهنگی نظیر روحانیون، هنرمندان و...
ب) بر اساس موضوعات:
1- مشکلات زیست محیطی (آب، خشکسالی و...)
2- مشکلات اجتماعی (کاهش سرمایه اجتماعی، آسیب‌های اجتماعی و...)
3- مشکلات اقتصادی (تحریم‌ها، صندوقهای بیمه اجتماعی و...)
4- مشکلات امنیت (امنیت روانی، بهداشتی و...)
5- حقوق شهروندی
6- زنان
7- کودکان، جوانان، سالمندان
ج- بصورت عام:
 مسائل و مشکلات مبتلابه، انتظارات، توقعات و مطالبات مردمی، سوالات و ابهامات اقشار و گروههای مختلف، چالش‌ها و بحران‌های موجود و...
ماده 5 - برای تمشیت و تدبیر امور مربوط به طرح گفتگوی اجتماعی ملی، برنامه ریزی، سیاستگذاری، هدایت و راهبری کلان طرح و گزارش گیری و گزارش دهی فرآیندهای اجرایی آن و ارزیابی عملکرد هر یک از اجزاء و عناصر طرح، مستندسازی و طبقه بندی نتایج جلسات گفتگوی اجتماعی و انتشار آنها که می‌تواند منجر به ابلاغ نتایج عملیاتی و اجرایی آنها به مبادی ذیربط و پیگیری گردد و یا در طی مراحل تصویبی مربوطه جهت تصویب و ابلاغ در قالب لایحه، تصویبنامه، بخشنامه و... قرار گیرد"مرکز گفتگوی اجتماعی ملی" در محل نهاد ریاست جمهوری و با استفاده از امکانات و ظرفیت‌های موجود و بدون افزایش سر جمع ردیفهای تشکیلاتی و نیروی انسانی فعلی نهاد مزبور، تأسیس و راه اندازی می‎گردد و رئیس آن با حکم رئیس جمهور منصوب می‌شود.
تبصره 1 : سازمانهای برنامه و بودجه کشور و اداری و استخدامی کشور حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ این طرح، اعتبارات، ردیفها، ساختار و نیروی انسانی مورد نیاز مرکز فوق را از طریق جابجایی اعتبارات و ردیفهای تشکیلاتی موجود، تمهید و تدارک خواهند نمود همچنین وظایف مزبور می‌تواند در جوف "مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری" ملحوظ نظر قرار گیرد و نام مرکز یاد شده به "مرکز گفتگوها و بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری" تغییر یابد.
تبصره 2 : به منظور ایجاد فضایی مساعد از اراده معطوف به اخذ تصمیم‌های مطابق با صلاح و صرفه اجتماعی، تضمین انعطاف‎پذیری طرفین، تحقق بازی برد-برد و اجماع طرفین درخصوص تصمیمات مزبور و سرشت گفتگوی اجتماعی، «مرکز گفتگوی اجتماعی ملی» مکلف است ضمن تبیین اجزا و عناصر فرآیند موثر مذاکره، مهارت‌های مذاکره و توانمندی‎ها و صلاحیت‎های لازم برای مذاکره زمینه توافق‌ها و پیمان‌های اجتماعی متوازن و ماندگار را فراهم نماید.
تبصره 3 : «مرکز گفتگوی اجتماعی ملی» مکلف است زمینه اجرا و نظاطرح گفتگوی اجتماعی ملی به صورت یک منظومه فناورانه و شبکه هوشمند بر بستر فضای مجازی، اجرایی شود و بدین ترتیب فاصله بین مرکز و مناطق دور از مرکز و فاصله شهر و روستا و فاصله اشخاص فرادست و فرودست جامعه از میان برداشته شود و همه مردم و کارشناسان و نخبگان بتوانند بدون هزینه و بدون نیاز به مسافرت، نظرات خود را به عالیترین مقامات دولت برسانند.
14 – میزان التزام و تقید مقامات، مسئولین و مدیران دولت به موضوع گفتگوی اجتماعی ملی و نحوه برگزاری جلسات گفتگو و کاربست نتایج حاصله و ارائه بازخورد به مردم، کارشناسان و نخبگان بایستی بعنوان یکی از ملاکهای ارزیابی و ارزشیابی آنان قرار گیرد و مرکز ملی گفتگوی اجتماعی ملی با هماهنگی سازمان امور اداری و استخدامی کشور، مسئول حسن اجرای این بند می‌باشند.
امید است رئیس جمهور محترم با اجرای طرح گفتگوی اجتماعی ملی به شرح فوق ویا طرحی مشابه با آن، گامی مسعود و مبارک در مسیر تحقق وعده‌ها و شعارهای خود بردارند.
علی حیدری - کارشناس رفاه و تامین اجتماعی
https://siasatrooz.ir/vdcdjz0fxyt0sx6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی