جمعه ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۲
کد مطلب : 130336

بلیطی که نیست

کافی است که در این اوضاع بلبشوی اقتصادی و گرانی و تعطیلی سفر، با مشقت فراوان پولی پس انداز کنید و بعد از سال ها قصد سفر به یک شهر نزدیک را داشته باشید. با مراجعه به سایت های بلیط فروشی که در این چند سال اخیر بازار سفر را در دست گرفته اند متوجه خواهید شد که هرچه برنامه ریزی که برای سفر داشته اید دود هوا شده است. در این سایت های بلیط فروشی که هر ثانیه تبلیغ آنها را در بیلبوردهای شهری و در صداوسیما و حتی در فضای مجازی می بینیم، نه بلیط اتوبوسی وجود دارد نه قطار و نه حتی هواپیما، اگر خیلی خوش شانس باشید شاید چهار یا پنج روز بعد از ساعتی که برای آن برنامه ریزی کرده اید یک یا دو صندلی خالی وجود داشته باشد که آن هم برای خانواده هایی که تعداد بیشتری دارند به هیچ دردی نمی خورد.
متاسفانه در یکی دو سال اخیر بحث حمل و نقل بین شهری به معضل جدیدی برای مردم تبدیل شده و سایت های بلیط فروشی آنلاین و تعطیلی آژانس های خرید بلیط حضوری با روح و جان مردم به شدت بازی می کنند. از آنجایی که مدتی است نبض بازار بلیط فروشی دست این سایت ها و اپلیکیشن های موبایلی افتاده آنها نیز از فرصت به دست آمده سواستفاده کرده اند و با احتکار بلیط ها و یا اختصاص دادن آنها به شرکت ها یا تورهای مسافرتی، مبالغ هنگفتی را به جیب می زنند.
یکی از سایت های فروش بلیط معتبر به مافیای بلیط فروشی تبدیل شده است تا جایی که این شرکت با تخطی از دستورات سازمان هواپیمایی قیمت بلیط هواپیما را خود هر لحظه تغییر می دهد و قیمت بلیط ها هیچ شباهتی به مصوب سازمان هواپیمایی ندارد و حتی با این وجود و قیمت های بالا، بلیط به راحتی در این سایت برای هیچ شهری به راحتی به دست نمی آید و مردم برای خرید یک بلیط باید به رابط های گردن کلفت مراجعه بکنند تا شاید آنها بتوانند با مذاکره با سایت های بلیط فروشی یک یا دو بلیط را آنهم با منت فراوان در اختیار مردم قرار بدهند. این در حالی است که این روش بلیط فروشی صرفا برای هواپیما نیست و حتی سفرهای زمینی نیز در یکی دو ماه اخیر به این درد دچار شده اند و مردم را برای حمل و نقل به دردسر انداخته اند.
به عنوان مثال اگر پایان یک هفته به دلیل تعطیلی چهارشنبه به هر مناسبتی مصادف شود با افرایش سفرهای مردم، به سرعت سایت های بلیط فروشی از فرصت استفاده می کنند و با ارائه قطره چکانی بلیط های مقاصد پر تردد، یا قیمت ها را بالاتر می برند و یا با فروش صندلی ها به آژانس های مسافرتی که ارائه خدمات تور و هتلینگ می دهند سود بیشتری به جیب می زنند. جالب ماجرا اینجاست که اگر فردی از تهران قصد سفر به مشهد مقدس را داشته باشد ممکن است بلیط حتی یک طرفه هم برای زمان مورد نظر خودش پیدا نکند ولی کافی است به قسمت خرید تور مراجعه کند و اینجاست که به عمق فاجعه پی خواهد برد؛ تور برای همان زمان مورد نظر به تعداد بالا موجود است و حتی بلیط برگشت هم برای فرد مورد نظر رزرو خواهد شد. پر واضح است که شرکت های بلیط فروشی قصد دارند با احتکار در این زمینه، سود کلانی را به جیب بزنند و متاسفانه سازمان های مربوطه نیز در این قضیه ورود نکرده و با این دست فرمان مشخص است که در آینده نزدیک هم ورود نخواهند کرد.
آش بلیط فروشی و کمبود آنقدر شور شده که در برخی اوقات متاسفانه گمان می رود که در سازمان های مربوط تعارض منافع مسئولان وجود دارد و با اینکه مردم از این وضعیت به شدت ناراضی هستند و برای خرید یک بلیط اتوبوس باید مشکلات زیادی را پشت سر بگذارند؛ هیچ مسئولی برای ساماندهی این اوضاع نابسامان پیشقدم نمی شود و به جای اینکه اوضاع بهتر شود، روز به روز بدتر خواهد شد.
برای اینکه اوضاع را بیشتر درک کنید کافی است پای صحبت یکی از مسافران اتوبوس های بین شهری از یک استان به استان دیگر بنشینید؛ یکی از مسافران در گفتگو با نگارنده می گفت : قصد سفر به یکی از استان های غرب کشور را داشتم. از چهار روز قبل برای خرید بلیط اقدام کردم، با توجه به اینکه نه بلیط هواپیما پیدا می شد نه قطار به ناچار تصمیم گرفتم از اتوبوس برای سفر رفت استفاده کنم و در صورت امکان در برگشت با هواپیما سفر کنم. در کمال تعجب با مراجعه به اکثر سایت های خرید بلیط اتوبوس متوجه شدم که هیچ بلیطی برای آن زمان مد نظر وجود ندارد و همه اتوبوس ها ظرفیتشان تکمیل است. جدیدا سایت های فروش بلیط گزینه ای را اضافه کرده اند به نام «اگر موجود شد خبر بده»؛ بنده این گزینه را فعال کردم و به همین امید تا روز سفر صبر کردم. بالاخره در یکی از اتوبوس ها یک جای خالی برای من پیدا شد و به سرعت با واریز پول بلیط را رزرو کردم. روز سفر به این تفکر که تمامی اتوبوس ها پر است و باید هرچه زودتر خودم را برسانم وگرنه بلیط من را ممکن است واگذار کنند، به ترمینال غرب رفتم. با تحویل بلیط خود از صندوق سوار بر اتوبوس شدم. اتوبوس با تقریبا دوازده نفر راه افتاد در حالی که در سایت بلیط فروشی این اتوبوس هیچ جای خالی نداشت و تنها یک نفر جای خالی داشت که آنهم بنده به سرعت رزرو کرده بودم. کاشف به عمل آمد که اتوبوس در مسیر قرار است توقف داشته باشد و آن کسانی که تلفنی و سفارشی بلیط تهیه کرده اند را سوار کند و آنهم بیشتر از قیمت مصوب! نتیجه این شد علاوه بر اینکه برای خرید بلیط ریاضت کشیدم، اتوبوس مسیر شش ساعت را به دلیل توقف های زیاد حدود هشت ساعت و نیم طی کرد.
متاسفانه اکثر مسئولان مربوطه از این اوضاع نابسامان خبر دارند. با اینکه با هر مصوبه ای قیمت بلیط ها افزایش پیدا می کند اما خدمات دهی به شدت کاهش پیدا کرده و هیچکس از این وضعیت قمر در عقرب راضی نیست و هرکسی ساز خودش را کوک می کند و سنگ خودش را به سینه میزند و منافع خود را در نظر می گیرد.
خرید بلیط و سفر به هرجای کشور ابتدایی ترین حق شهروندان ایرانی است و باید به راحتی از این حق برخوردار باشند ولی شرایط به گونه ای رقم خورده که در این امر نیز شاهد اهمال و انفعال و تعارض منافع هستیم. شاید در آینده ای نه چندان دور باید شاهد برخورد جدی با عاملان این بی نظمی و بازی با اعصاب و روان مردم باشیم.
 
علی کلانتری
https://siasatrooz.ir/vdcdsz0f9yt0ss6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی