سه شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۱
کد مطلب : 131018

رزمایشی برای جنگ

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، رزمایش هسته‌ای بزرگ خود موسوم به «ظهر استوار» را با دو هزار نظامی از 13 کشور عضو این ائتلاف در شمال اروپا آغاز کرد.
گزارش‌ها حاکی از آن است که در این رزمایش که اساساً در انگلیس، دریای شمال، بلژیک و هلند برگزار می‌شود، بیش از 60 جنگنده استفاده شرکت دارد.ناتو مدعی است که هدف این رزمایش اطمینان حاصل کردن از کارآمدی و اعتبار بازدارندگی اتمی ائتلاف ناتو است.
این رزمایش در حالی برگزار می‌شود که کشورهای اروپایی نزدیک به سه سال است که در کنار آمریکا با ارسال تسلیحات گسترده به اوکراین، جنگی تمام عیار را علیه مسکو آغاز کرده‌اند. برگزاری این رزمایش را می‌توان تهدیدی جدید از سوی غرب علیه روسیه دانست که می‌تواند زمینه ساز تشدید بحران‌ها شود چنانکه آغاز جنگ اوکراین در سال 2022 نیز به دلیل تحرکاتی بوده که ناتو با نام کی‌یف علیه مسکو صورت داده است.
این مسئله زمانی بحرانی‌تر می‌شود که مسکو بارها تاکید کرده است که هرگونه تحرکی از سوی غرب را پاسخ خواهد داد و اجازه نمی‌دهد تا اروپا و آمریکا از توان هسته‌ای علیه این کشور استفاده کنند چنانکه اکنون نیز کرملین ضمن ابراز نگرانی اعلام کرده که این رزمایش به تشدید تنش و ثبات‌زدایی در منطقه منجر خواهد شد.
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین دیمیتری پسکوف در واکنش به خبر رزمایش اتمی ناتو در شمال اروپا تصریح کرده بود که روسیه هرگز زیرساخت‌های نظامی خود را به سمت مرزهای ناتو حرکت نداده، اما همیشه عکس این مسئله انجام شده است.
پوتین رئیس جمهور روسیه چندی پیش از آغاز دکترین جدید هسته ای روسیه خبر داده بود و بلاروس نیز عنوان کرده بود که برنامه‌ها و طرح‌های جدید هسته‌ای روسیه قطعا غرب را قافل گیر خواهد کرد.
با توجه به این شرایط بسیاری از ناظران نظامی و سیاسی تاکید دارند که اقدام ناتو در برگزاری این رزمایش نه یک اقدام بازدارنده و امنیت ساز بلکه تحرکی امنیت سوز است چرا که از یک سو زمینه ساز تحریک بیشتر روسیه به هسته‌ای شدن می‌شود و از سوی دیگر نیز چین را نیز در ورطه فعالیت‌های هسته‌ای بیشتر برای بازدارندگی در برابر تحرکات غرب قرار خواهد داد.
 
سید مهدی لنکرانی
https://siasatrooz.ir/vdcb88b8wrhbfgp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی