شعار سال 1403 را میتوان آخرین راهکار مقابله با تحریمهای جهانی دانست که از سوی مقام معظم رهبری در اولین پیام و به صورت هشدار به بزرگان و سردمداران نظام تحت عنوان « جهش تولید با مشارکت مردم» ابلاغ گردید تا حضور آحاد جامعه را در این دفاع بزرگ و مقابله با استکبار جهانی نادیده نگیرند، اما هنوز هم حرکتی قابل اعتنا از سوی سه قوه و به خصوص دولت در ین باره مشاهده نشده اگرچه سازمان امور مالیاتی کشور وظیفه دارد حقوق دولت را از شهروندان برمبنای درآمدها تا ریال آخر اخذ کند اما لازم است سازمانها و نهادهای دولتی هم به انجام وظایف قانونی خود احترام گذاشته و به اجرای محتوای این شعار ارزشمند مقید باشند.
سه ماه از ابلاغ قانون ایجاد پلتفرمهای مورد نیاز جهت توزیع دارو به روش آنلاین میگذرد که نه تنها اجرایی نشده بلکه به نظر نمیرسد اراده ای برای انجام آن درسازمان عریض و طویل غذا وداروی کشور با آن همه نیرو و امکانات پرهزینه وجود داشته باشد!
اصولاً معلوم نیست چرا مجلس شورای اسلامی به عنوان تنها نهاد قانونی مطالبهگر و تصمیمگیر میان دو قوه قضاییه و مجریه و زیر مجموعههایشان قسمت اعظمی از وقت خود را صرف بازخواست قوانین اجرا نشده نمیکنند و از فرد یا دستگاهی علت این همه تضاد و تناقض و به هم ریختگیها را جویا نمیشود و برای نمونه از سازمان بی خاصیت و پر چالشی به نام غذا و دارو نمیخواهند تکلیف خودش پیرامون قاچاق، توزیع خارج از شبکه، افول تولید در داخل، بی نظمی در واردات و عرضه بر اساس نیاز هر منطقه و جمعیت هر محل و دیگر معضلات موجود در بهداشت جامعه را معلوم کند که آیا اصولاً وجود چنین دستگاهی در بستر دولت کارساز بوه یا مشکل آفرین است!؟ زیرا تا به یاد داریم هم سازمان غذا و دارو بوده و هم معضلات هر دو زیرا این وزارت امور خارجه و بانک مرکزیاند که در فاجعه کرونا توانستند بحران واکسن را با تعامل در امر واردات و تولید داخل حل و فصل کنند؛ اگر چه در این بازار مکاره همچنان میزان داروهای غیر نسخهای بیش از نیاز کشور است تا به زور تبلیغ در رسانههای متنوع مجازی و غیر مجازی به فروش برسد! که هر زمان از متولیان معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت نقدی گفته یا مکتوب میگردد بلافاصله جبهه میگیرند و از خود همچون نعل وارونه دفاع میکنند که بنظر میرسد سفسطهای بیش نیست!
همین چند روز پیش بود که معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به خبرگزاری صدا و سیمای مرکز اصفهان درباره کمبودها و نحوه توزیع دارو گفت«سهم هر استان از دارو بر اساس برنامه ریزی سازمان غذا و دارو مشخص میشود، در استان اصفهان نیز داروهای مورد نیاز بر اساس این برنامه توزیع شده و در اختیار بخشهای مختلف دولتی و خصوصی قرار میگیرد، پیگیریهای مستمری به منظور تأمین دارو و اخذ سهمیه استان از سازمان عذا و دارو با جایگزینی آن با سایر داروها با هماهنگی معاونت درمان دانشگاه پزشکی اصفهان و پزشک معالج بیمار در حال اجراست. تاب آوری برای چند داروی خاص در استان در زمان حاضر پایین است و حوزه معاونت غذا و دارو با نظارت و مدیریت دقیق در حال تأمین است» اگرچه هنوز هم توزیع آنگونه که باید، مدیریت نمیشود و تنها چند داروخانه دولتی است که اگر به مقدار کافی تأمین و سلیقهای حمایت نشود، میتواند تا حدودی نیازهای موجه و موجود را جوابگو باشد که اکثر داروخانهها همچنان به صورت سنتی به راضی نگه داشتن مشتریان و آشنایان خاص خود میپردازند تا نوعی جفا به کسانی است که در به در تأمین نیاز خود هستند.
حالا قرار است با اینترنتی شدن توزیع دارو، راه برای بعضی تخلفات تازه باز شود و در عوض زمینه برای فراغت هر چه بیشتر از قبل کارکنان معاونت غذا و دارو در سراسر کشور فراهم گردد! دکتر «ملیحه ده پرور» یکی از مخالفان طرح فروش اینترنتی دارو به ایسنا اینگونه گفته؛« زمانی که بیمار به داروخانه مراجعه میکند و داروساز نسخه پزشک را رصد و با بیمار صحبت میکند، از مشکلات بسیاری جلوگیری کرده که این مورد در توزیع اینترنتی اجرایی نیست. توزیع اینترنتی دارو به مرو، هم به ساختار دارویی کشور آسیب میزند و هم باعث هزینه سنگین برای دولت میشود، در فروش اینترنتی دارو، بیمار در منزل نشسته و دارو را خیلی سریع دریافت میکند؛ اما دارو پوشاک نیست که اگر به دست مردم رسید یا استفاده کنند یا نکنند؛ بعضی از داروها که گران یا کمیاب است اگر از این طریق به بیمار برسد؛ نظارتی بر آنها نیست، اکثر داروها، مخصوصاً داروهایی که جنبه سوء مصرف دارد برای کسانی که اعتیاد دارند جنبه دارویی ندارد، این حس خوبی که به آنها می دهد باعث مصرف خود سرانه دارو شده و به صورت پلکانی دوز، بالا خواهد رفت. وقتی از داروخانه تقاضای چنین داروهایی میشود اگر پزشک داروساز داخل داروخانه باشد بر حسب وظیفه خود جلوی این موضوع را میگیرد و اجازه بوجود آمدن این مشکل را نمیدهد.
در هیچ جای دنیا توزیع دارو به این صورت نیست؛ برخی کشورها به صورت اینترنتی دارو را حتی از طریق ربات توزیع میکنند ولی با اصول، اما برای کشور ما مناسب نیست زیرا ایران هنوز آمادگی لازم برای دارو رسانی به این نحو را ندارد.»
دستگاه متولی غذا و دارو نه تنها در پایتخت بلکه در استانها هم همیشه ضعیف عمل کردهاند زیرا هنوز اداری عمل میکنند نه فنی چنانکه روابط عمومیهای آنها نمیدانند مراجعه افراد به آنها از نظر بی اطلاعی از مقررات و روش هاست و باید این مسئولان آنقدر مطلع و برندگی لازم را در دستگاه داشته باشند که فرصتهای سرمایه گذاری بخش خصوصی را در این باره از دست ندهند و اینگونه به شعار سال پشت نکنند! دستگاه معاونت غذا و داروی اصفهان در کنار دیگر کاستیها و ناتوانیهای مدیریتی که دارد از نظر روابط عمومی هم ضعیف عمل می کند که همین چند روز پیش یک سرمایهگذار پا به رکاب را که برای شورومشورت به روابط عمومی معاونت غذا وداروی اصفهان مراجعه کرده است رنجانده و ناامید کردهاند تا محتوای شعار سال مقام رهبری برایشان نامفهوم بماند!
سه ماه از ابلاغ قانون ایجاد پلتفرمهای مورد نیاز جهت توزیع دارو به روش آنلاین میگذرد که نه تنها اجرایی نشده بلکه به نظر نمیرسد اراده ای برای انجام آن درسازمان عریض و طویل غذا وداروی کشور با آن همه نیرو و امکانات پرهزینه وجود داشته باشد!
اصولاً معلوم نیست چرا مجلس شورای اسلامی به عنوان تنها نهاد قانونی مطالبهگر و تصمیمگیر میان دو قوه قضاییه و مجریه و زیر مجموعههایشان قسمت اعظمی از وقت خود را صرف بازخواست قوانین اجرا نشده نمیکنند و از فرد یا دستگاهی علت این همه تضاد و تناقض و به هم ریختگیها را جویا نمیشود و برای نمونه از سازمان بی خاصیت و پر چالشی به نام غذا و دارو نمیخواهند تکلیف خودش پیرامون قاچاق، توزیع خارج از شبکه، افول تولید در داخل، بی نظمی در واردات و عرضه بر اساس نیاز هر منطقه و جمعیت هر محل و دیگر معضلات موجود در بهداشت جامعه را معلوم کند که آیا اصولاً وجود چنین دستگاهی در بستر دولت کارساز بوه یا مشکل آفرین است!؟ زیرا تا به یاد داریم هم سازمان غذا و دارو بوده و هم معضلات هر دو زیرا این وزارت امور خارجه و بانک مرکزیاند که در فاجعه کرونا توانستند بحران واکسن را با تعامل در امر واردات و تولید داخل حل و فصل کنند؛ اگر چه در این بازار مکاره همچنان میزان داروهای غیر نسخهای بیش از نیاز کشور است تا به زور تبلیغ در رسانههای متنوع مجازی و غیر مجازی به فروش برسد! که هر زمان از متولیان معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت نقدی گفته یا مکتوب میگردد بلافاصله جبهه میگیرند و از خود همچون نعل وارونه دفاع میکنند که بنظر میرسد سفسطهای بیش نیست!
همین چند روز پیش بود که معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به خبرگزاری صدا و سیمای مرکز اصفهان درباره کمبودها و نحوه توزیع دارو گفت«سهم هر استان از دارو بر اساس برنامه ریزی سازمان غذا و دارو مشخص میشود، در استان اصفهان نیز داروهای مورد نیاز بر اساس این برنامه توزیع شده و در اختیار بخشهای مختلف دولتی و خصوصی قرار میگیرد، پیگیریهای مستمری به منظور تأمین دارو و اخذ سهمیه استان از سازمان عذا و دارو با جایگزینی آن با سایر داروها با هماهنگی معاونت درمان دانشگاه پزشکی اصفهان و پزشک معالج بیمار در حال اجراست. تاب آوری برای چند داروی خاص در استان در زمان حاضر پایین است و حوزه معاونت غذا و دارو با نظارت و مدیریت دقیق در حال تأمین است» اگرچه هنوز هم توزیع آنگونه که باید، مدیریت نمیشود و تنها چند داروخانه دولتی است که اگر به مقدار کافی تأمین و سلیقهای حمایت نشود، میتواند تا حدودی نیازهای موجه و موجود را جوابگو باشد که اکثر داروخانهها همچنان به صورت سنتی به راضی نگه داشتن مشتریان و آشنایان خاص خود میپردازند تا نوعی جفا به کسانی است که در به در تأمین نیاز خود هستند.
حالا قرار است با اینترنتی شدن توزیع دارو، راه برای بعضی تخلفات تازه باز شود و در عوض زمینه برای فراغت هر چه بیشتر از قبل کارکنان معاونت غذا و دارو در سراسر کشور فراهم گردد! دکتر «ملیحه ده پرور» یکی از مخالفان طرح فروش اینترنتی دارو به ایسنا اینگونه گفته؛« زمانی که بیمار به داروخانه مراجعه میکند و داروساز نسخه پزشک را رصد و با بیمار صحبت میکند، از مشکلات بسیاری جلوگیری کرده که این مورد در توزیع اینترنتی اجرایی نیست. توزیع اینترنتی دارو به مرو، هم به ساختار دارویی کشور آسیب میزند و هم باعث هزینه سنگین برای دولت میشود، در فروش اینترنتی دارو، بیمار در منزل نشسته و دارو را خیلی سریع دریافت میکند؛ اما دارو پوشاک نیست که اگر به دست مردم رسید یا استفاده کنند یا نکنند؛ بعضی از داروها که گران یا کمیاب است اگر از این طریق به بیمار برسد؛ نظارتی بر آنها نیست، اکثر داروها، مخصوصاً داروهایی که جنبه سوء مصرف دارد برای کسانی که اعتیاد دارند جنبه دارویی ندارد، این حس خوبی که به آنها می دهد باعث مصرف خود سرانه دارو شده و به صورت پلکانی دوز، بالا خواهد رفت. وقتی از داروخانه تقاضای چنین داروهایی میشود اگر پزشک داروساز داخل داروخانه باشد بر حسب وظیفه خود جلوی این موضوع را میگیرد و اجازه بوجود آمدن این مشکل را نمیدهد.
در هیچ جای دنیا توزیع دارو به این صورت نیست؛ برخی کشورها به صورت اینترنتی دارو را حتی از طریق ربات توزیع میکنند ولی با اصول، اما برای کشور ما مناسب نیست زیرا ایران هنوز آمادگی لازم برای دارو رسانی به این نحو را ندارد.»
دستگاه متولی غذا و دارو نه تنها در پایتخت بلکه در استانها هم همیشه ضعیف عمل کردهاند زیرا هنوز اداری عمل میکنند نه فنی چنانکه روابط عمومیهای آنها نمیدانند مراجعه افراد به آنها از نظر بی اطلاعی از مقررات و روش هاست و باید این مسئولان آنقدر مطلع و برندگی لازم را در دستگاه داشته باشند که فرصتهای سرمایه گذاری بخش خصوصی را در این باره از دست ندهند و اینگونه به شعار سال پشت نکنند! دستگاه معاونت غذا و داروی اصفهان در کنار دیگر کاستیها و ناتوانیهای مدیریتی که دارد از نظر روابط عمومی هم ضعیف عمل می کند که همین چند روز پیش یک سرمایهگذار پا به رکاب را که برای شورومشورت به روابط عمومی معاونت غذا وداروی اصفهان مراجعه کرده است رنجانده و ناامید کردهاند تا محتوای شعار سال مقام رهبری برایشان نامفهوم بماند!
حسن روانشید - روزنامهنگار پیشکسوت