جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۰
کد مطلب : 129721
واکنش پوتین به تصویب قطعنامه ضدایرانی غربی‌ها در شورای حکام

درخواست پایبندی یکجانبه ایران به تعهدات مسخره است

درخواست پایبندی یکجانبه ایران به تعهدات مسخره است
رئیس جمهور روسیه ضمن محکوم کردن و مسخره دانستن درخواست غرب از ایران مبنی بر پایبندی یک جانبه به تعهدات تاکید کرد که از نظر روسیه، ایران به تعهدات خود در قبال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کاملا پایبند است و تخطی نکرده است.
ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در واکنش به اقدام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تصویب قطعنامه علیه ایران، گفت: از نظر ما ایران به تعهدات خود در قبال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کاملا پایبند است و تخطی نکرده است.وی افزود: آمریکا  یک سویه از برجام خارج شد و جالب است که به ایران می‌گفتند که شما باید یکجانبه به تعهدات خود پایبند باشید. این مسخره است.پوتین تاکید کرد: موضع روسیه این است که به برجام پایبند باشید و تعهدات اضافی نیز از یکدیگر نخواهید. ما از ایران خواستیم آرامش خود را حفظ کنند و به برجام پایبند بماند، اما همواره با خود فکر می‌کردم که چگونه می‌توان برجام را پیش برد؟رئیس جمهور روسیه با تاکید بر اینکه باید مکانیزم‌ جدیدی پیدا کرد. اینکه یک دولت توافقی را امضا کند و دولت بعدی آنرا مچاله کند که توافق نیست، ادامه داد: این موضوع را در اوکراین نیز شاهد هستیم. سیاست‌های دوگانه‌ای که توسط آمریکا و غرب دنبال می‌شود.وی تصریح کرد: ایران به تمام تعهدات خود در برجام پایبند بوده است و فکر می‌کنم ایران حق مشروع استفاده از انرژی هسته‌ای را دارد و غرب باید این موضوع را بپذیرد.پوتین ادامه داد: غرب اگر به این روند ادامه دهد شاید ایران نیز دیگر به تعهدات خود عمل نکند.
در همین حال سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک، در واکنش به صدور قعطنامه شورای حکام آژانس علیه ایران، از نامه به شورای امنیت خبر داد.«امیرسعید ایروانی» سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک، در نامه‌ای خطاب به شورای امنیت سازمان ملل، با رد ادعا‌های مطرح‌شده علیه ایران در قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به تشریح مواضع خود پرداخت.در نامه امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل به رئیس دوره‌ای شورای امنیت و نیز آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل آمده است: «تروئیکای اروپا همچنان جمهوری اسلامی ایران را به عدم پایبندی به تعهدات برجامی متهم می‌کنند در حالی که به عمد منشا اصلی وضعیت کنونی را نادیده می‌گیرند.»در نامه سفیر ایران در سازمان ملل آمده است که «تصمیم تهران برای اتخاذ اقدامات اصلاحی کاملاً مطابق با حق ذاتی‌اش طبق بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام، در واکنش به خروج یکجانبه آمریکا از این توافق صورت گرفته است.»در نامه سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل همچنین آمده است: «این ادعا که تروئیکای اروپایی به طور مداوم به تعهدات خود در برجام پایبند بوده، نادرست است. برعکس، سه کشور اروپایی مکررا به تعهدات خود طبق بند «۲۰» ضمیمه «V» برجام عمل نکرده‌اند. این عدم انطباق قابل توجه هنوز ادامه دارد.»در نامه سفیر ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک همچنین آمده است: «پایبندی جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود ذیل معاهده «NPT» پابرجاست.
همچنین بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان در واکنش به قطعنامه ضد ایرانی آژانس بین المللی انرژی اتمی بر علیه فعالیت‌های صلح آمیز هسته ای کشورمان گفت؛باید تجربه به آنها ثابت کرده باشد که ایران مقابل فشارهای سیاسی از حقوق مسلم خود کوتاه نمی‌آید.دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز قطعنامه توبیخی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را اقدامی عجولانه و نابخردانه توصیف کرد.
در این میان سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به بیانیه ایران، روسیه و چین اعلام کرد که واشنگتن به همکاری خود با متحدان و شرکایش به منظور اتخاذ استراتژی جامع در قبال برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران ادامه می‌دهد. متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا گفت: ما همچنان نسبت به برنامه هسته‌ای ایران بسیار نگران هستیم. این نگرانی را در قطعنامه روز گذشته شورای حکام آژانس بین‌المللی هسته‌ای اعلام کردیم. از سوی دیگر سه کشور اروپایی در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل کشورمان را به نقض توافق برجام متهم کرده‌اند.انگلیس، فرانسه و آلمان در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل به صورت مستقیم ایران را به کلید زدن ساز و کار موسوم به «مکانیسم ماشه» تهدید نکرده‌اند، اما خاطرنشان کرده‌اند که قطعنامه ۲۲۳۱ که برای تأیید برجام صادر شده ۱۸ اکتبر ۲۰۲۵ به پایان می‌رسد.تروئیکای اروپایی در این نامه که ۳ ژوئن (۱۴ خرداد) ارسال شده به گزارش چند هفته پیش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استناد کرده و مدعی شده‌اند ایران با اقدامات مختلف از جمله توسعه ذخایر اورانیوم خود مفاد توافق برجام را نقض کرده است.در بخشی از این نامه آمده است: «تنش‌آفرینی‌های هسته‌ای ایران باعث تهی شدن برجام و کاهش ارزش منع اشاعه‌ای آن شده است.»
وزارت امور خارجه ایران در واکنش به قطعنامه مصوب شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است: وزارت امور خارجه ایران، اقدام تعدادی از کشورها در تصویب یک قطعنامه علیه ایران در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را به شدت محکوم می‌کند.جمهوری اسلامی ایران ارائه و تصویب این قطعنامه را اقدامی سیاسی و غیرسازنده و در ادامه سیاست‌های شکست خورده قبلی برخی از کشورهای غربی و تلاشی برای سوءاستفاده سیاسی از سازوکارهای بین‌المللی علیه کشورهای مستقل می‌داند.
https://siasatrooz.ir/vdcj8hevvuqe8az.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی