يکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۲
کد مطلب : 129753

بازگشت مهدویان با زخم کاری برای اعاده حیثیت؟!

بازگشت مهدویان با زخم کاری برای اعاده حیثیت؟!
«زخم کاری» از آن سریال‌هایی است که در چند سال اخیر و با ظهور پلتفرم های نمایش خانگی از حیث محبوبیت و همچنین مورد توجه و بحث بودن در رده های بالایی قرار گرفته و بسیاری اعتقاد دارند که فصل اول این سریال می تواند جزو بهترین سریال های ساخته شده در شبکه نمایش خانگی باشد.
«محمدحسین مهدویان» در قامت کارگردان که با فیلمِ استخوان دارِ ایستاده در غبار توانست در سینمای ایران اسم و رسمی برای خود دست و پا و امضای خود را در این ژانر پای اثرش ماندگار کند؛ توانست با ساخت آثاری چون رد خون ، لاتاری ، درخت گردو ، شیشلیک و ماجرای نیمروز به روند محبوبیت خود به عنوان یک کارگردان جوان ادامه دهد تا جایی که کمتر کسی از او انتظار داشت که اثری دم دستی و ضعیف بسازد . انتظارات از وی به حدی بالا رفته بود که اکثر منتقدان با توجه به سبقه مهدویان در ساخت آثار ایدئولوژیک ، درخت گردو را با تمام نکات مثبت و گاهی منفی در زمره آثار ضعیف مهدویان قرار دادند و اعتقاد داشتند که وی با ساخت این فیلم دچار پسرفت محسوسی شده است.
مهدویان با ظهور پلتفرم های نمایش خانگی و به تبعیت از اکثر کارگردان های مشهور که جای خود را در این شبکه ها باز کردند و اقدام به ساخت سریال در یکی از آن شبکه ها کرده بودند ، طبعا وسوسه شد و تصمیم گرفت در ادامه فعالیت های هنری اش ، اقدام به ساخت سریالی برای پلتفرم «فیلیمو» بکند.
زخم کاری از آن سریال هایی بود که روز ابتدایی و خبر کلید خوردنش با توجه به سابقه مهدویان در فیلم سازی و کارنامه قابل قبول وی و همچنین حضور جواد عزتی در این پروژه ، به یکی از خبرسازهای فضای مجازی تبدیل شد و منتقدان و همچنین مخاطبان بی صبرانه منتظر اکران و پخش زخم کاری ساخته مهدویان بودند .
به محض انتشار قسمت اول زخم کاری موجِ مثبتی از سوی مردم و منتقدان راهی پروژه مهدویان شد. بسیاری از مخاطبان با انتشار قسمت اول از این مجموعه به راحتی با اثر ارتباط برقرار کردند و تشنه انتشار قسمت دوم آن شدند . با ادامه سریال بیش از پیش بر همگان ثابت شد که مهدویان علاوه بر مدیوم سینما و ساخت آثار سینمایی ، می تواند در ساخت سریال نیز موفق باشد .
بازیگران قوی، فیلمنامه ای منسجم و روایتی جذاب در کنار کارگردانی خوب مهدویان همگی در کنار هم باعث شده بود که زخم کاری در فصل اول به یکی از محبوب ترین سریال های شبکه نمایش خانگی در چند سال اخیر تبدیل شود . در زمان انتشار این مجموعه، فضای مجازی به شدت تحت تاثیر این سریال قرار گرفته بود و روزانه حجم قابل توجهی از محتواهای وایرال شده، مربوط به سریال زخم کاری بود و علی رغم اینکه اکثر مخاطبان برای پی بردن به سرنوشت مالک مالکی انتظار می کشیدند، در حسی دو طرفه دوست نداشتند که سریال مهدویان به پایان برسد، تا زمان بیشتری و هفته های متعددی بتوانند از دیدن زخم کاری لذت ببرند.
سرانجام فصل اول زخم کاری در 19 شهریور 1400 پس از انتشار 15 قسمت به پایان رسید . پایان بندی غیرقابل انتظار و شوکه کننده از سوی تیم مهدویان باعث شد که زخم کاری در پایان فصل اول بیش از پیش مورد توجه مخاطبان و تحسین منتقدان قرار بگیرد . با چنین پایان بندی قوی و غیر قابل انتظاری هیچکس توقعی برای ادامه آن یا ساخت فصل دوم نداشت . با مرگِ نقش اصلی سریال یعنی مالک مالکی یا همان جواد عزتی که نیمی از جذابیت سریال را با اکت های قوی و بازی خوب به خودش اختصاص داده بود ، هیچکس انتظار نداشت که فصل دومی در کار باشد و یا حداقل نمی توانستند فصل دوم را بدون جواد عزتی تصور کنند.
در بحبوحه حرف و حدیث ها مبنی بر ساخت فصل دوم بود که محمدحسین مهدویان کارگردان موفق فصل اول زخم کاری با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش با کپشنِ «مالک پاشو...» گمانه زنی ها را مبنی بر زنده بودن جواد عزتی در فصل دوم تبدیل به یقین کرد.
با اینکه بسیاری از منتقدان اعتقاد داشتند که ساخت فصل دوم سریال می تواند راه رفتن بر لبه تیغ باشد و باعث شود که حس خوب اتمام فصل اول و رضایت مردم با ساخت اثری ضعیف تر ، به تنفر تبدیل شود ، مهدویان این ریسک را پذیرفت و بالاخره به صورت رسمی اعلام کرد که زخم کاری فصل دومی در راه دارد و قطعا پخش خواهد شد.
علاقمندان به سریال زخم کاری علیرغم اینکه از انتشار فصل دوم بسیار خرسند بودند در ناخودآگاه خودشان از اینکه خاطره خوب فصل اول با انتشار فصل دوم ، به دلزدگی تبدیل شود بسیار نگران بودند . بالاخره 17 شهریور ماه 1402 فصل دوم زخم کاری با عنوان بازگشت و با اکران و افتتاحیه مردمی باشکوه در پردیس چارسو ، نویدِ شروع موفق دوباره را داد.
استقبال مردمی از اکران در پردیس چارسو آنقدر پرشور بود که نشان از دلتنگی مخاطبان برای تماشای ادامه سرنوشت خاندان مالکی را می داد.
همه چیز خوب بود ولی از قسمت دوم فصل دوم به یکباره سریال زخم کاری با پنهان کردن جواد عزتی از دید مخاطب، با افت شدید مخاطب رو به رو شد . از همان ابتدای فصل دوم مشخص بود که مهدویان برای ادامه سریال زخم کاری هیچ فیلمنامه منسجمی ندارد و به شدت در اداره صحنه ها و کارگردانی بدون برنامه ریزی عمل کرده است . در همان روزهای اول منتقدان شروع به تاختن به فصل دوم زخم کاری کردند و همین امر باعث شد که فشار مضاعفی بر عوامل تولید وارد شود.
فصل دوم زخم کاری هیچ چیزی برای ارائه نداشت . بازی هایی که به تکرار افتاده بودند و فیلمنامه ای که وجود نداشت ، همه دست در دست هم داده و باعث شده بود که مخاطب به طرز فاجعه باری ، اثر مهدویان را طرد کند و به بدترین نحو ممکن در فضای مجازی به زخم کاری بتازد . عدم حضور جواد عزتی در متن فیلم و فیلمنامه و حضور بازیگرانی همچون مرتضی امینی تبار و کامبیز دیرباز در نقش های اصلی باعث شده بود که خاطره خوش حضور عزتی و توسلی در نقوش اصلی فصل اول زخم کاری به فراموشی سپرده شود.
«زخم کاری بازگشت» آنچنان بد بود که عده‌ای با اعلام اعتراض نسبت به پخش آن اعلام کردند که مهدویان صرفا برای کسب درآمد و ادامه همکاری با پلتفرم فیلیمو اقدام به ساخت فصل دوم کرده و هیچ برنامه و فیلمنامه خاصی برای ارائه ندارد . تا حد زیادی چنین سناریویی محتمل بود چون به راحتی هرچه تمام تر مهدویان با ساخت این اثر تیشه به ریشه خودش و رزومه پر و پیمانش زد و باعث شد که مخاطبان نسبت به آن گارد بگیرند و او را سفارشی ساز خطاب کنند.
با ادامه مسیر ناموفق فصل دوم زخم کاری زمزمه هایی از ناراحتی جواد عزتی از کمرنگ شدن نقش وی از پشت صحنه به گوش رسید. عده ای معتقد بودند که جواد عزتی نسبت به عملکرد مهدویان اعتراض داشته و به وجهه سینمایی او لطمه جدی وارد کرده است.
مهدویان به هر دلیلی با علم به اینکه یکی از مهم ترین دلایل موفقیت فصل اول حضور جواد عزتی بوده ، اقدام به فید کردن آن در فصل دوم کرد ، اما چرا با این همه تجربه دست به این کار زد؟ با ادامه روند و پخش و نزدیک شدن به پایان فصل دوم و تداوم نارضایتی ها ، خبرهایی مبنی بر ساخت فصل سوم زخم کاری منتشر شد! خبری که اکثر سریال دوستان را در بهت و حیرت فرو برد.
با پخش قسمت آخر فصل دوم و حضور دوباره عزتی در سریال با توجه به اینکه اکثر کاراکترهای فصل دوم او را مُرده پنداشته بودند،مهدویان سعی کرد که برای فصل سوم خود دوباره از عزتی مایه بگذارد و مخاطب بخرد.
خبر رسمی شد، سریال زخم کاری فصل سومی را هم در پیش دارد . با پایان فاجعه بار فصل دوم زخم کاری انتشار خبر فصل سوم این سریال دوباره موجی از واکنش های مثبت و منفی را در فضای مجازی به راه انداخت .
مهدویان که به وضوح با استناد به واکنش‌های مردم می‌دانست حضور جواد عزتی وزنه و نیرو محرکه‌ای برای جذب مخاطب است، در انتشار تیزرهای اولیه حضور پررنگ عزتی را در فصل جدید نوید داده و امیدوار است که بتواند با پر رنگ کردن نقش مالک مالکی ، دوباره مخاطبان فصل اول را وادار به تماشای سریال خود بکند .
فصل دوم زخم کاری به تمام معنا، سقوط مهدویان به حضیضِ پلتفرم ها بود . مهدویان اگر بدون در نظر گرفتن درآمدهای کلانی که از فصل دوم به دست آمد، نگاه مخاطب را در نظر می گرفت قطعا می توانست در حال حاضر بسیار محبوب تر از قبل باشد و با فیلمنامه ای منسجم تر و حساب شده، فیلم و یا سریال جدیدی را به روی آنتن می برد.
با تمام این تفاسیر دیگر کار از کار گذشته و باید منتظر فصل سوم زخم کاری باشیم . جمعه 25 ام خرداد ماه ساعت 8 صبح دوباره مهدویان مورد آزمایش قرار می گیرد و قطعا با توجه به بازخوردهای منفی فصل دوم احتمال می رود که با قدرت بیشتری میهمان نگاه مردم شود.
گفته می شود فصل سوم زخم کاری با بازیگران فصل قبل و همچنین فاطمه مسعودی فر و مهدی سلطانی از پلتفرم فیلیمو پخش خواهد شد. در هر صورت امید می رود که کار جدید مهدویان در برهوتِ سریال های خوب، به مانند فصل اول، تجربه متفاوتی را برای مخاطبان رقم بزند.

علی کلانتری
https://siasatrooz.ir/vdceno8zxjh8wfi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی