پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۷
کد مطلب : 129849

امیدوارند؛ اما چه خواهد شد؟

امیدوارند؛ اما چه خواهد شد؟
همه امیدوارند اما چه خواهد شد،‌ آیا اصولگرایان به اجماع خواهند رسید یا این که اصلاح طلبان را به قدرت باز خواهند گرداند؟
انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم شباهت‌هایی با انتخابات 76 و 92 دارد در آن دو دوره نیز تعداد نامزدهای اصولگرایان بیشتر از اصلاح طلبان بود، اما نامزد اصلاحات پیروز شد و اجماعی هم صورت نگرفت. بودند افرادی که نگران بودند و توصیه می‌کردند که به اجماع برسید و از میان نامزدهای اصولگرا یک نفر را انتخاب کنید که قابلیت و ظرفیت لازم برای ریاست جمهوری را دارد اما گوش نکردند تا این که شکست را تجربه کردند.
مرحوم آیت الله مهدوی کنی بارها توصیه و درخواست کرد اما نامزدها و جریان‌های سیاسی پشت سر آنها، توجه نکردند. اکنون هم شبیه آن دوران است 5 نامزد از 6 نامزد انتخابات ریاست جمهوری را اصولگرایان تشکیل می‌دهند.
فعلا که اصلاح طلبان از وضعیت موجود در اردوگاه اصولگرایان شادمانند و با دم خود گردو می‌شکنند، چه شرایطی بهتر از این وضعیت نیاز دارند حتی حضور ظریف و فرصت دادن به او از سوی کارشناس حاضر در برنامه تلویزیونی تاکنون به نفع پزشکیان تمام شد البته با اقدامی که ظریف انجام داد فضای مجازی بیکار نبود و دروغ‌های او رو شد و بازتاب بساری در افکار عمومی داشت.
اصولگرایان ریش سفیدان خود را از دست داده‌اند، شخصیت‌هایی چون آیت الله مهدوی کنی، حبیب الله عسکراولادی، علی اکبر پرورش، و برخی از آنهایی هم که هستند به این مقوله ورود نمی‌کنند.
محسن رضایی که خود در چند دوره نامزد انتخابات ریاست جمهوری بوده اما در این دوره کاندیدا نشده است، بارها نگرانی خود را از وضعیت اصولگرایان در انتخابات دوره چهاردهم اعلام کرده و در تازه‌ترین اظهار نظر نیز گفته است؛ «امیدوارم اجماع نیروهای انقلاب در چارچوب رقابت‌، صورت بگیرد.»
علی اکبر ولایتی که خود از جریان اصولگرایی است در انتخاباتی که نامزد شده بود، در مناظرات موضع ضد هم طیفی‌های خود داشت و از او نیز انتظار نمی‌رود که در راستای اجماع اصلاح طلبان گام بردارد. تاکنون هم درباره انتخابات اظهار نظر قابل توجهی از او دیده نشده است.
آقای ناطق نوری نیز خود را کنار کشیده و در ظاهر کاری با سیاست ندارد. محسن رضایی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره تحقق اجماع در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بین کاندیداهای جبهه انقلاب به مهر گفت: خیلی امیدوارم هم اجماع ملی با مشارکت گسترده مردم صورت بگیرد و هم اجماع نیروهای انقلاب محقق شود. وی افزود: همه کاندیداها موافقند که به طور جدی با هم رقابت کنند و به اقبال عمومی مردم احترام بگذارند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در رابطه با اینکه آیا کاندیداها از اجماع استقبال کرده‌اند یا خیر؟ عنوان کرد: همان‌طور که مناظره دیشب نشان، با هم رقابت جدی دارند و هیچکدام از آن‌ها پوششی دیگری نیستند. البته آن‌طور که من نامزدهای انتخاباتی را می‌شناسم آنها به اقبال مردم اهمیت می‌دهند.
رضایی ادامه داد: نظرخواهی و نظر مردم همچنین نظرسنجی‌های انجام شده برای کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری مهم است. رقابت میان آن‌ها جدی است و امیدوارم اجماع در چارچوب رقابت‌ها صورت بگیرد. وی در رابطه با ظرفیت احزاب جبهه انقلاب در اجماع کاندیداها عنوان کرد: اجماع یک گفتمان است. از رسانه‌ها و مطبوعات تقاضا داریم که این اجماع را به صورت یک رویکرد جدی در جامعه گسترش دهند.
https://siasatrooz.ir/vdcayon6o49nua1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی