يکشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۴
کد مطلب : 130021

دولت سیزدهم چگونه تحویل داده می شود؟

دولت سیزدهم چگونه تحویل داده می شود؟
دولت چهاردهم در حالی سکان هدایت امور اجرایی کشور را به دست خواهد گرفت که نگاهی به شاخص‌های اقتصادی نشان می‌دهد با توجه به کاهش رشد نقدینگی، کاهش نسبی تورم و رشد اقتصادی مثبت وضعیت کلان اقتصاد ایران به ثبات نسبی نزدیک شده است.
به گزارش تسنیم، با مشخص شدن نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس جمهور ایران توسط مردم برگزیده شد. اگرچه جلسات بررسی صلاحیت و رای اعتماد به وزرای دولت چهاردهم، ماه آینده برگزار می‌شود اما رئیس جمهور منتخب مردم، به طور رسمی بعد از مراسم تنفیذ کار خود را آغاز می کند و بر مسند ریاست جمهوری می نشیند.
هم اکنون که کار دولت سیزدهم به پایان رسیده است، مروری بر شاخص‌های کلان اقتصادی و قیمت برخی از کالاهای سرمایه ای و مصرفی که نقش قابل توجهی در ازریابی وضعیت اقتصادی کشور دارند، داشته باشیم.
نرخ تورم سالانه (درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن ) در خرداد ماه 1403 به 36.1 درصد رسیده است که نرخ تورمی است که دولت سیزدهم با آن به کار خود پایان داد.همچنین بر اساس آخرین نتایج حساب‌های ملی فصلی مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی (با احتساب نفت) در پایان سال 1402، 5.7 درصد و بدون احتساب نفت 3.4 درصد بوده است.
رشد پایه پولی با کاهش 15.3 واحد درصدی، از 42.9 درصد در پایان سال 1401 به 27.6 درصد در پایان سال 1402 رسیده است. همچنین، رشد نقدینگی نیز از 31.1 درصد در پایان سال 1401 به 24.3 در پایان سال 1402 رسیده است که حاکی از کاهش 6.8 واحد درصدی رشد نقدینگی در سال 1402 است. حجم صادرات نفتی در پایان سال 1402، حدود 35.9 میلیارد دلار، صادرات غیر نفتی حدود 49 میلیارد دلار  حجم واردات حدود 66 میلیارد دلار بوده است.
در تیرماه سال 1403 و پایان کار دولت سیزدهم، میانگین قیمت مسکن در تهران، متری 81 میلیون تومان، سکه تمام بهار آزادی حدود 40 میلیون تومان، نرخ دلار غیر رسمی حدود 60 هزار تومان، نرخ دلار نیمایی حدود 43 هزار تومان و همچنین شاخص کل بورس در ارتفاع 2 میلیون و 100 هزر واحد قرار گرفته است.همچنین قیمت گوشت قرمز و مرغ به عنوان دو کالای مهم در سبد مصرفی خانوار به ترتیب 620 هزار تومان و 83 هزار تومان است.
بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم ظرفیت ۱.۹ میلیون واحد نهضت ملی مسکن زمین دولتی تامین شده است.بررسی آمار رسمی وزارت راه  و شهرسازی در خصوص عملکرد دولت سیزدهم با دولت‌های یازدهم، دوازدهم و مسکن مهر نشان می‌دهد طی دولت یازدهم و دوازدهم میانگین سالانه تعداد قراردادهای امضا شده تسهیلات نوسازی مسکن روستایی 80 هزار واحد بوده که این میزان در دولت سیزدهم با رشد بیش از 106 درصدی به 165 هزار واحد افزایش یافته است.
طی دولت سیزدهم میانگین سالانه تعداد پروانه‌های ساختمانی صادره برای نوسازی بافت‌های فرسوده شهری 94 هزار واحد بوده که این میزان در دولت یازدهم و دوازدهم (حسن روحانی) 47 هزار واحد بوده است.در دولت‌های نهم و دهم تعداد واحدهای تعریف شده در طرح مسکن مهر روی اراضی دولتی 1.1 میلیون واحد بوده که طی سه سال دولت سیزدهم این رقم 1.07 میلیون واحد بوده است.
معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ۱۴۰ هزار تعاونی فعال با ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار عضو در کشور فعالیت دارند، گفت: در دولت سیزدهم بیش از ۶۶۰۰ تعاونی با ایجاد ۱۷۳ هزار فرصت شغلی تشکیل شده که رشد ۶.۴ درصدی را نشان می‌دهد.«حامد ویس کرمی» در نشست خبری مربوط به رشد تعاونی‌ها و مردمی‌سازی اقتصاد در دولت مردمی، با تشریح گزارش عملکرد سه ساله دولت سیزدهم در حوزه تعاون، اظهار داشت: اقتصاد کشور دارای سه رکن است که رکن سوم را تعاون به خودش اختصاص داده است. تعاون و تعاونی به عنوان یک شرکت در ذهن ما نقش بسته است، اما باید دانست که این بخش در تمام جهات دارای برش عرضی است.
ویس کرمی درباره عملکرد دولت در حوزه تعاون، گفت: اکنون ۱۰۴ هزار تعاونی فعال در کشور داریم که ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار عضو مردمی دارند. ۲۱ درصد کل اعضای تعاونی‌های کشور را زنان تشکیل دادند و این نشان می‌دهد که تعاونی می‌تواند بستری برای فعالیت اقتصادی بانوان باشد.وی تاکید کرد: این تعاونی‌ها بیش از ۲ میلیون فرصت شغلی را ساماندهی کرده و مجموع سرمایه‌گذاری آنها تا امروز بیش از ۳۳۹ هزار میلیارد تومان است. ۵۴ درصد تعاونی‌ها تولیدی هستند. در طول فعالیت دولت سیزدهم تا امروز تعداد بیش از ۶۶۰۰ تعاونی تشکیل شده که رشد ۶.۴ درصدی نسبت به دولت قبل را نشان می‌دهد. ۱۷۳ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شده که رشد ۷.۸ درصدی نسبت به دولت قبل داشتیم.معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: در این دولت ۲۰۶ هزار عضو به تعاونی‌ها اضافه شده که از نظر افزایش تعداد اعضا با رشد ۸.۶ درصدی نسبت به دولت قبل مواجه بودیم. یکی از موارد مهم در این دولت ایجاد ۱۴۰۰ شرکت تعاونی در حوزه روستاها است که به ایجاد اشتغال برای ۱۶۳۰ منجر شده است. در طول دولت سیزدهم ۱۲۳۰ تعاونی در حوزه بانوان تشکیل شد که برای ۱۹ هزار و ۵۰ نفر اشتغال ایجاد کرد. تعداد تعاونی‌های بانوان با یک رشد قابل توجه ۲۲ درصدی مواجه بوده است.ویس کرمی خاطرنشان کرد: در طول عمر فعالیت دولت سیزدهم ۱۱۲۴ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی با نرخ قرض‌الحسنه به ۹۶۰ تعاونی روستایی پرداخت شد.
https://siasatrooz.ir/vdcew78zzjh8x7i.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی