دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۶
کد مطلب : 130030
سخنگوی وزارت امور خارجه تشریح کرد؛

دستاوردهای دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی

دستاوردهای دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که عملکرد دستگاه دیپلماسی به عنوان بخشی از عملکرد دولت ایران به طور قطع زیر نگاه نافذ ملت بزرگ ایران قرار دارد و در فواصل مختلف گزارش عملکرد و پیشرفت‌های دستگاه دیپلماسی را در چارچوب برنامه‌های تعریف و اعلام شده دولت سیزدهم به اطلاع ملت ایران رساندیم.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.وی گفت: برگزاری این انتخابات آن هم دو انتخابات پشت سر هم در دو هفته متوالی پس از گذشت حدودا 50 روز از شهادت رئیس جمهور توسط دولت ایران و مشارکت پرشکوه ملت نشانگر عمق استقرار و نهادینه شدن مردمسالاری دینی در ایران است. اینکه دولت در کوتاه‌ترین زمان زمینه برگزاری انتخابات آزاد و شفاف با حضور نامزدهای مختلف را برنامه ریزی و زمینه حضور باشکوه ملت را در داخل و خارج برای دادن رای و ایفای مسؤولیت خود در رقم زدن سرنوشت سیاسی کشور فراهم کند. اتفاق باشکوهی است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسشی درباره مهمترین دستاوردهای دستگاه دیپلماسی در حوزه همسایگان و منطقه گفت: عملکرد دستگاه دیپلماسی به عنوان بخشی از عملکرد دولت ایران به طور قطع زیر نگاه نافذ ملت بزرگ ایران قرار دارد و در فواصل مختلف گزارش عملکرد و پیشرفت‌های دستگاه دیپلماسی را در چارچوب برنامه‌های تعریف و اعلام شده دولت سیزدهم به اطلاع ملت ایران رساندیم.وی عنوان کرد: با توجه به نگاه همسایه محوری و توجه ویژه به چندجانبه گرایی و استفاده از سازوکارهای چندجانبه دستاوردهای چشمگیر و روشنی را در 3 سال گذشته شاهد بودیم. ارتقای مناسبات با کشورهای همسایه در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی و روابط مردم و بازسازی روابط سیاسی با برخی از کشورها در منطقه که به دلایل مختلف دچار آسیب شده بود و از سرگیری روابط با این کشورها و تقویت مناسبات ایران با دیگر کشورها در حوزه منطقه و فرامنطقه در زمینه سیاسی، اقتصادی و تجاری و نقش موثر ایران در تقویت همکاری‌های منطقه‌ای در چارچوب ارتقای ثبات و امنیت در منطقه و توجه به سازوکارهای چندجانبه و عضویت موثر ایران در سازوکارهایی نظیر شانگهای و بریکس، ظرفیت‌های مهمی است که ایران با نگاه درست به آنها در اختیار گرفت و عملا با زمینه سازی برای عضویت و مشارکت کامل به عنوان عضو کامل در این سازوکارها امکان استفاده از ظرفیت‌های نهفته در این سازوکارها را برای پیشبرد منافع ملی در اختیار خود قرار داد.کنعانی افزود: توجه به سازوکارهای بین‌المللی و عضویت موثر در برخی از سازوکارهایی که ایجاب می‌کرد با استفاده از این ظرفیت‌ها به تقویت مناسبات چندجانبه ایران به ویژه در تامین منافع اقتصادی کشور بپردازیم.
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: تقویت همکاری‌ها با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و رقم زدن صفحات جدید در گسترش مناسبات ایران در حوزه اقتصادی، امضای موافقتنامه تجارت آزاد، تقویت مناسبات با کشورهای حوزه پیرامونی از جمله توجه به تحولات حساس در حوزه قفقاز و همچنین تلاش برای ثبات در منطقه و حل و فصل اختلافات موجود در منطقه و نقش موثر ایران در تقویت همکاری‌های منطقه‌ای برای مقابله با زمینه‌های ناامنی، بی ثباتی و مبارزه هدفمند با پدیده تروریسم از جمله عملکردهای دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم است که هر کدام در سرفصل خود قابل تبیین است.
این دیپلمات ارشد ایرانی اضافه کرد: ایران در 45 سال نشان داد کشوری باثبات و مقتدر در مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی است.خبرنگاری پرسید که اخباری منتشر شده درباره اینکه روسیه روند عضویت ایران در بریکس را متوقف کرده و کنعانی گفت: چنین چیزی را به شدت تکذیب می‌کنم.
وی در پاسخ به سؤالی گفت: مذاکرات و توافقات یک مسیر دو طرفه است. هر توافقی دارای دو طرف است. دولت ایران در تحقق منافع ملت و تامین منافع و مصالح ملی از همه ظرفیت‌ها و ابزار خود از جمله ابراز دیپلماتیک استفاده خواهد کرد. توافق برجام هم نتایج حاصله یک روند دیپلماتیک بوده است و اینکه ما در مسیر دیپلماتیک همه تلاش را انجام دادیم که حقوق مسلم ملت ایران را در حوزه هسته‌ای تثبیت کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات ایران و آمریکا در عمان که چندی پیش خبر آن منتشر شد نیز بیان کرد: کانال‌های گفت‌وگوی دیپلماتیک ما به صورت غیرمستقیم با طرف‌های مذاکره کننده از جمله آمریکا برقرار است و کانال‌های دیپلماتیک باز است و روش‌های مختلفی را برای تبادل پیام داریم و گفت‌وگوهای غیرمستقیم و با واسطه هم در فواصل انجام شده است.کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره احتمال حمله رژیم صهیونیستی به لبنان و موضع ایران بیان کرد: به استقبال تحولات ‌نمی‌رویم. درباره لبنان دیدگاه روشنی داریم، هرگونه تعدی و تجاوز رژیم به لبنان زمینه ساز تشدید تنش و بی ثباتی و ناآرامی در منطقه خواهد بود و صلح و ثبات منطقه را مورد تهدید قرار می‌دهد.
این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی بیان کرد: انتظار ما از دولت‌های میزبان به ویژه در برخی از کشورهای اروپایی این است که به مسؤولیت خود در فراهم سازی شرایط لازم برای حضور شهروندان ایرانی پای صندوق‌های رای بدون هیچگونه دغدغه و احساس ناامنی عمل کنند. ما همه اقدامات دیپلماتیک لازم را اعم از ارسال یادداشت و ملاقات‌های دوجانبه در تهران و کشورهای پذیرنده انجام دادیم و درخواستمان این بود که کشورهای پذیرنده برخی نگرانی‌های موجود را که می‌توانست مانع حضور شهروندان ایرانی برای مشارکت در انتخابات باشد را برطرف کنند.
این دیپلمات ارشد ایرانی درباره تعرضات صورت گرفته به ایرانیان مقیم خارج از کشور در زمان برگزاری انتخابات و گزارش‌هایی که در این خصوص تهیه شده بیان کرد: همه هموطنان ایرانی مقیم خارج از کشور اتباع دولت جمهوری اسلامی ایران هستند. ما به آنها به عنوان سرمایه‌های ملی در خارج از کشور نگاه می‌کنیم..
سخنگوی وزارت خارجه افزود: نتیجه یک همکاری سازنده را بین دستگاه دیپماسی و سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌ها با ایرانیان خارج از کشور دیدیم.وی درباره دوگانگی برخورد آمریکا و اروپا با انتخابات اخیر  در ایران گفت: مواضع سیاسی دولت آمریکا مواضع غیرقابل قبول و مداخله جویانه ای است و ما این اظهارات مداخله جویانه به ویژه بعد از برگزاری انتخابات کاملا دموکراتیک، آزاد و شفاف در داخل ایران را نشانگر عمق نفوذ سیاست‌های غیرسازنده و دشمنانه در داخل ساختارها و نهادهای حکومتی دولت آمریکا نسبت به دولت و ملت ایران تلقی می‌کنیم. این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین گفت: اصل و اساس برای دولت ایران تعامل سازنده با کشورهای مختلف دنیاست. ما برای روابط سازنده توأم با احترام متقابل از جمله کشورهای دنیا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا آمادگی کامل داریم و معتقدیم تعامل سازنده می‌تواند تامین کننده منافع دو طرف باشد.
https://siasatrooz.ir/vdcex78z7jh8x7i.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی