سه شنبه ۲۶ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۳
کد مطلب : 130092
وقتی شرکت‌های هواپیمایی زائران عتبات را در ایام سوگواری سالار شهیدان(ع) سرکیسه می‌کنند

گران‌فروشی ایرلاین‌ها به بهانه بازگشت با صندلی خالی

گران‌فروشی ایرلاین‌ها به بهانه بازگشت با صندلی خالی
در حالی که در جای جای جهان مردم در مراسم‌های عزای سالار شهیدان(ع) به دنبال خدمت‌رسانی و یاری رساندن به عزاداران هستند، ایرلاین‌ها در روز روشن برای سودجویی بیشتر به سرکیسه کردن زائران عتبات عالیات با نجومی کردن قیمت‌ بلیط‌ها با ادعای خالی برگشتن هواپیما از نجف به ایران می‌پردازند.
ایام محرم برای همگان ماه اندوه و غم و در عین حال انجام امور خیر و خدمت‌رسانی به عزاداران حسینی(ع) است، اما گویی برای برخی نظیر ایرلاین‌ها آنچه این روزها اهمیت دارد، صرفا کسب درآمد است آن هم با افزایش قیمت بلیط‌ها به بهانه افزایش تقاضا و نیز ادعای خالی بازگشتن هواپیماها از نجف با صندلی‌های خالی.
چنانکه تسنیم در این زمینه گزارش کرده است در ادامه نابسامانی بازار حمل‌ونقل هوایی قیمت بلیت نجف-تهران به ۱۲ میلیون تومان رسید. نرخ این پرواز در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی به‌شدت افزایش یافته است.هفته گذشته قیمت بلیت پرواز تهران- نجف همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی به حدود 10 میلیون تومان افزایش یافت. این در حالی است که قیمت بلیت برگشت این مسیر پروازی رکوردشکنی کرده است. بر این اساس قیمت بلیت پرواز نجف-تهران برای تاریخ 26 تیرماه 1403 به حدود 12 میلیون تومان رسیده است. فلای تودی به‌عنوان یکی از سایت‌های ارائه دهنده خدمات بلیت پروازهای داخلی و خارجی، بلیت هواپیمایی وارش برای مسیر پروازی نجف-تهران را با قیمت 11 میلیون و 700 هزار تومان عرضه کرده است.قیمت پرواز ساعت 22:10 دقیقه هواپیمایی آسمان 10 میلیون و 725 هزار تومان و نرخ بلیت پرواز نجف-تهران هواپیمایی آسمان 9 میلیون و 750 هزار تومان است.برای تاریخ امروز 27 تیرماه 1403بلیت پرواز نجف-تهران توسط سایت علی‌بابا با قیمت 12 میلیون تومان عرضه شده است. نرخ بلیت ارائه شده از سوی این سایت برای پرواز مذکور هواپیمایی معراج 120 میلیون ریال معادل 12 میلیون تومان است.بلیت هواپیمایی ایران ایر نیز همین قیمت است. آتا ایر بلیت پرواز ساعت 15:15 را با قیمت 11 میلیون تومان از طریق سایت علی بابا عرضه کرده است. این افزایش قیمت در حالی روی می‌دهد که به‌گفته برخی شرکت‌های هواپیمایی، پروازهای عتبات به چارترکنندگان واگذار شده است، این در حالی است که پروازهای داخلی و خارجی شرکت‌های هواپیمایی داخلی با سوخت جت تقریباً رایگان 600 تومان انجام می‌شود.
جالب توجه آنکه همان بهانه‌ای که اتوبوس‌رانی برای گران فروشی بلیط اتوبوس در ایام اربعین می‌اورد یعنی بازگشت اتوبوس خالی از مرزها به مقصد را برای گران فروشی پروازها مطرح می‌کند. البته این بهانه چند روزی بیشتر نمی‌باشد و بعد دوباره ادعا می‌شود که مسافر در مرز زیاد است اما از مقصد به مرز مسافر نیست و باید اتوبوس خالی به مرز برود لذا دوباره باید افزایش قیمت داد. همین ادعا نیز از سوی ایرلاین‌ها تکرار می‌شود و مدعی می‌شود که از بعد از ظهر عاشورا دیگر مسافری به نجف نمی شود و هواپیماها خالی می روند و برگشت مسافر دارند لذا باید گران فروشی ادامه یابد. در همین چارچوب نیز ایسنا گزارش می‌کند دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: بازار سیاهی در تعیین بلیت هواپیمای تهران - نجف راه نیفتاده و شرکت‌ها خودشان قیمت‌ها را تعیین می‌کنند و برای اینکه بتوانند هزینه‌های خود را پوشش دهند باید قیمت بلیت را به گونه‌ای باشد که بین رفت و برگشت تعادل ایجاد شود.مقصود اسعدی ، در پاسخ چرایی افزایش قیمت بلیت هواپیمای تهران - نجف در ایام تاسوعا و عاشورا اظهار کرد: بلیت پروازهای خارجی مشمول نرخ گذاری نیست و تابع عرضه و تقاضا و نرخ ارز است.وی ادامه داد: معمولا در مناسبت‌های خاص تقاضا افزایش می‌یابد و قیمت‌ها نیز به تبع آن افزایشی می شود. از طرفی درخواست خرید بلیت پرواز رفت تهران_ نجف زیاد ولی برگشت آن کم است و هواپیماها معمولا یا خالی برمی‌گردند یا تعداد مسافران بسیار کمی دارند. برای مثال اگرچه ممکن است پروازهای رفت تهران به نجف تا حدود ۱۰ میلیون تومان هم برسد اما برای دوشنبه پرواز بازگشت نجف به تهران با یک میلیون و ۶٠٠ هزارتومان هم انجام می شود.دبیرانجمن شرکت‌های هواپیمایی با تاکید براینکه بازار سیاهی در تعیین بلیت هواپیما در این بخش راه نیفتاده و شرکت‌ها خودشان قیمت‌ها را تعیین می‌کنند، افزود: شرکت‌ها برای اینکه بتوانند هزینه‌های خود را پوشش دهند باید قیمت بلیت را به گونه‌ای تعیین کنند که بین رفت و برگشت تعادل ایجاد شود.اسعدی سامانی در پایان گفت: شرکت‌ها سقف نرخ را باتوجه به هزینه‌ها و تقاضا در مسیر رفت و برگشت تعیین می کنند. حداقل شش میلیون تومان هزینه هر صندلی به نجف است. باتوجه به اینکه هزینه فرودگاهی در آنجا ارزی پرداخت می شود قیمت تعیین شده برای بلیت‌ها زیاد نیست.
این ادعاها برای توجیه گران فروشی در حالی صورت می‌گیرد که گزارش‌ها نشان می‌دهد که اخیرا پرواز های داخلی نیز با ادعای حکم دیوان عدالت اداری افزایشی بی سابقه یافته است در حالی که ایرلاین‌ها همچنان از خدمات دولتی برخوردار می‌شوند. شواهد امر نشان می‌دهد که نسخه‌های لیبرالیستی و سرمایه‌دارانه مبنی بر رها کردن بازار به حال خود و اینکه بازار خود باید قیمت‌ها را تعیین کند زمینه ساز سوء استفاده برخی همچون ایرلاین‌ها شده است که به سودجویی های کلان بپردازند. نسخه که در طول چند دهه اخیر به بهانه توسعه از سوی بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول برای کشورهای هدف همچون ایران تجویز شده است که نتیجه این ولنگاری آزاد سازی افزایش هزینه‌های زندگی مردم، رشد سرمایه‌داران و به هم خوردگی وضعیت اقتصاد خرد و کلان کشور بوده است. فرایندی که به نظر می‌رسد مسئولیت دولت چهاردهم در حوزه اقتصادی مقابله با این آزادسازی‌ها و نسخه‌های ویرانگری به نام بازار آزاد و تعیین نرخ عرضه و تقاضا می‌باشد. تجربه فروپاشی اقتصاد سایر کشورها در لوای این نسخه‌ها درس‌های بزرگی برای دولت اتی در حوزه اقتصادی می‌تواند باشد.
https://siasatrooz.ir/vdccoxqsi2bq1x8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی