شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۴
کد مطلب : 130434
سخنان رئیس جمهور در مجلس با انتقاد اصلاح‌طلبان روبه‌رو شد

پشتش گرمه!

پشتش گرمه!
رویکردهای مسعود پزشکیان به مذاق اصلاح طلبان خوش نیامده و پس از پیروزی او در انتخابات بارها به انتقاد تند و تیز از مسعود پزشکیان پرداخته‌اند در حالی که خود را عامل پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری می‌دانند.
سخنرانی رئیس جمهور در صحن علنی مجلس باعث انتقاد تند برخی از افراد وابسته به تفکر اصلاحات از رئیس جمهور شد. ترکیب پیشنهادی وزرا نیز باعث شد تا اصلاح طلبان نسبت به آن نیز انتقادات تند داشته باشند.
آیا اصلاح طلبان از پزشکیان مأیوس شده‌اند؟ آیا آنها پشت رئیس جمهور را خالی خواهند کرد؟ آیا رئیس جمهور نهم از حمایت‌های جریان مقابل یعنی اصولگرایان استفاده و استقبال خواهد کرد؟
مجلس که آمادگی خود را برای همکاری با دولت اعلام کرده است قوه قضاییه نیز چنین است و دیگر نهادها و سازمان‌های حکومتی هم راستای حمایت و همکاری با دولت اعلام آمادگی کرده‌اند.
پرسش‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد به آینده نه چندان دور بستگی دارد، زمانی که وزرا به وزارتخانه‌های خود بروند و مستقر شوند آنگاه روشن تر خواهد شد که اصلاح طلبان با دولت چهاردهم چگونه رفتار خواهند کرد.
رئیس جمهور برای دفاع از وزرای پیشنهادی خود به مجلس شورای اسلامی رفت در حالی که همه 19 وزیر پیشنهادی او را همراهی کردند.
مجلس شورای اسلامی دیروز میزبان مسعود پزشکیان رئیس جمهور به همراه معاونین و البته وزرای پیشنهادی بود.
جلسه مجلس از ساعت 8 صبح آغاز شد و تا اذان ظهر ادامه داشت.
در این مدت رئیس جمهور که 2 ساعت و نیم فرصت دفاع از وزرای پیشنهادی را داشت در دو نوبت صبح و عصر در صحن علنی مجلس سخن گفت.
در روز نخست بررسی برنامه‌های رئیس جمهور و وزرای پیشنهادی در صحن مجلس، مسعود پزشکیان پس از شنیدن نظرات مخالفان و موافقان کابینه پیشنهادی گفت: اصولی دارم و آن حق و عدالت است؛ برای آن اصلاحات می‌کنم و به شدت به اصلاحات معتقدم. وقتی جامعه‌ای داشته باشیم که حق در آن پیاده نشود بر هر مسلمانی است که قیام کند و اصلاح انجام دهد.
رئیس جمهور افزود؛ ما باید به آن پیمانی پایبند باشیم که رهبری انقلاب ترسیم کرده است. پزشکیان گفت؛برای اول شدن در منطقه باید خودمان را اصلاح کنیم و تغییر رفتار و گفتار بدهیم. وی تأکید کرد؛ شهدا دینی به گردن ما دارند که باید مسیرشان را با باور و اعتقاد ادامه دهیم.
رئیس جمهور با اشاره به این که در همه مراحل انتخاب وزرا مشورت‌های لازم را با همه کسانی که باید، انجام دادیم، گفت؛نمی‌خواهیم حق هیچکس را در مملکت ضایع کنیم و نادیده بگیریم.
در نوبت صبح بر اساس نوبتی که به نمایندگان موافق و مخالف داده شده بود چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی سخن گفتند.
هر چند تقریباً مخالفین نیز در موافقت با وزرای پیشنهادی سخن گفتند اما برخی نمایندگان نسبت به میانگین سن بالای وزرای پیشنهادی انتقاد داشتند.
اما در کل فضای مجلس شورای اسلامی نسبت به وزرای پیشنهادی رئیس جمهور مثبت به نظر می‌رسید.
تنها در این میان برخی از نمایندگان همچون حمید رسایی، مهدی کوچک زاده و ... هم در داخل صحن و هم در فضای مجازی علیه سخنان دفاعی رئیس جمهور موضع گیری کردند و در مخالفت با نامزدهای وزارت سخن گفتند.
البته خودی‌های رئیس جمهور نیز پس از سخنان او در صحن علنی مجلس به انتقاد از پزشکیان پرداختند که معاون سیاسی روحانی رئیس جمهور پیشین از آن جمله بود.
حمید ابوطالبی در ایکس نوشت؛نطق امروزتان در مجلس هم تعجب برانگیز بود. نطقی که از حداقل جذابیت برخوردار بود؛ مطالب تکراری و سخنان درهم ریخته‌ و خسته‌کننده‌تان همهمه نمایندگان را برمی‌انگیخت؛ حرف تازه‌ای نداشتید؛ هیچ راه حلی برای هیچ چیزی ارائه ننمودید؛ نه برنامه‌ای در کار بود، نه  پیشنهادی و نه… تا بدانجا که کسی متوجه نشد که شما چه می‌گویید! نه مردم دریافتند که دولت جنابعالی به کجا خواهد رفت؛ و نه نمایندگان متوجه شدند که باید با چه چیزی موافقت کرده و یا با چه چیزی مخالفت کنند…
اما از همه مهم‌تر، اتفاق نامیمونی است که ظاهرا در دوره جنابعالی با افتخار در حال رونمایی می‌باشد؛ و آن اینکه دائما در روخوانی اشتباه می‌کنید، همواره می‌گویید حرف زدن نمی‌دانید، حتی حوصله‌ی خواندن نوشته‌های‌ خودتان را هم ندارید! و…
پیش از این پیش‌بینی کرده و نوشته بودم که فرمالیسمِ حاکم بر رفتار حکمرانی‌تان اجازه نمی‌دهد که حکمرانی کنید. جنابعالی رییس جمهور ایران سرافراز هستید. اعتبار و عظمت این ملت، بیش از این بی‌قیدی‌ها و بی‌حوصلگی‌ها و ندانم‌کاری‌ها است!
حتی چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تذکراتی گفتند که رئیس جمهور برنامه‌ای ندارد و گفته که سیاست دولت او اجرای برنامه توسعه و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است پس مخالفت معنا ندارد.
هر چند این حرف و تذکر درست بود اما نمایندگان به سخنان خود ادامه دادند.
حسینعلی حاجی دلیگانی مخالف کابینه با بیان اینکه انتظار داشتیم رییس‌جمهور بالاخره برنامه‌های دقیق خود را بیان کند خطاب به پزشکیان پرسید: آقای رییس‌جمهور برای مسکن چه برنامه‌ای دارید؟ برای رانت چند نرخی بودن ارز چه راهکاری دارید؟ دولت چه برنامه‌ای برای یارانه‌های پنهان و آشکار دارد؟
محمد قسیم عثمانی نیز گفت؛مردم به تغییر رای دادند و به جریان عقلانی و منطقی اصلاح طلبی روی آوردند اما ترکیب کابینه رئیس جمهور هرگز نشان دهنده تغییر و تحول در هیچ حوزه‌ای نیست.
روح‌الله ایزدخواه با اشاره به اینکه در روزهای اخیر شاهد طرح انتقادات تندی از جناح اصلاحات به رئیس‌جمهور بودیم که چرا از عناصر تندرو استفاده نشده است که اتفاقا این از نقطه قوت کابینه است، افزود: دولت و مسئولیت در جمهوری اسلامی کاسبی اقتصادی و سیاسی نیست و امروز چوب تندروی و افراط را از دو جناح سیاسی در کشور خورده‌ایم.
مرتضی محمودی با یادآوری اینکه اگر به عنوان مخالف صحبت می‌کنیم به معنای مخالفت با رئیس‌جمهور و کابینه و شکل‌گیری دولت نیست، گفت: ما نمایندگان مطابق با منویات رهبری در هماهنگی کامل از دولت حمایت می‌کنیم و کمک دولت به ویژه شخص دوست‌داشتنی و عزیز آقای پزشکیان خواهیم بود منتها نقد سازنده داریم و اگر خلاء و اشکالی باشد آن را مطرح می‌کنیم.
مسلم صالحی با بیان اینکه انتظار داشتیم کابینه آقای پزشکیان تخصصی‌تر بود، افزود: برنامه‌های وزرا در کمیسیون‌ها به شکل کلی ارائه شد. این امکان وجود داشت تا وزرا تخصصی‌تر معرفی شوند. متاسفانه برخی از رزومه های وزرای پیشنهادی ضعیف است.
مجید نصیرپور با بیان اینکه «من مخالف دولت نیستم و تمام وقت و انرژی‌ام را گذاشتم تا آقای پزشکیان رای بیاورد و امروز نیز هیچ طلبی از هیچکس ندارم»، اظهار کرد: آقای پزشکیان در مقطعی وارد عرصه انتخاب شد که ناامیدی بسیاری در مردم غلبه کرده بود و ایشان امید را در مردم زنده کردند اما اگر دقت نکنند به زودی مردم دچار یاس می‌شوند؛ یکی از این کارها انتخاب افرادی در تراز وزارت است؛ آقای پزشکیان به جوانان وعده دادند اما متوسط سن کابینه حدود ۶۰ سال است؛ ایشان همچنین به بانوان قول دادند اما از آنها در جایی غیرتخصصی استفاده می‌کنند.
احمد فاطمی عنوان کرد: تردید ندارم سنگ بنایی که رئیس جمهوری بنیان نهاد به سرانجام نیکو ختم می‌شود و این را ایمان دارم اما به شرط آنکه تک تک اعضای کابینه دولت علاوه بر اسناد بالادستی و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، به برنامه‌ها، شعارها و رویکردهای رئیس جمهوری باور داشته باشند.
همچنین نمایندگان موافق کلیات برنامه و خط مشی دولت مسعود پزشکیان دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.
محمدمهدی فروردین با اشاره به اینکه به تعبیر مقام معظم رهبری، رئیس جمهور شخصیتی فرزانه، صادق، مردمی و دانشمند است، افزود: ایشان با شعار دعوا نکنید و کنار هم باشیم روی کار آمد و ما باید ضمن نظارت بر عملکرد دولت یاری‌گر او باشیم.
روح‌الله متفکرآزاد با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران آنقدر مستحکم است که می‌تواند سلایق مختلف را در جایگاه‌های متعدد و متکثر حکمرانی ببیند، تاکید کرد: در نظام جمهوری اسلامی ایران جدای از سلایق سیاسی، کارآمدی امری مهم است. لذا موفقیت رئیس جمهور و دولت، موفقیت نظام جمهوری اسلامی است و ما حتما در این راستا کمک حال دولت خواهیم بود کما این‌که رئیس جمهور در معرفی کابینه سلایق مختلف را دید و به شعار وفاق ملی عمل کرد.
سید جلیل میرمحمدی نیز گفت: تکلیف همه ما روشن است. بهترین و موثرترین وعده ای که یک رییس‌جمهور می‌تواند بدهد را آقای پزشکیان داده است. دولت ایشان دولت وفاق ملی است.
رضا علیزاده موافق وزرای پیشنهادی گفت: دولت وفاق ملی بعد از چند دهه دارد در کشور اتفاق می‌افتد و باید قدردان این حرکت باشیم. چند دهه است هیچکس نخواست این اقدام را انجام دهد و هزینه آن را پرداخت کند.
سارا فلاحی با بیان اینکه «کابینه پیشنهادی دولت متناسب با شرایط و مطالبه جامعه تعیین شده است»، اظهار کرد: کابینه آقای دکتر پزشکیان مانند اسلاف گذشته خود دارای نقاط قوت و ضعف است و اگر انصاف داشته باشیم باید اعلام کنیم که نقاط قوتش بر نقاط ضعفش تسلط دارد.
شاهرخ رامین با اشاره به اینکه رئیس جمهور طبق عهدی که با مردم بسته بود کابینه‌ای به مجلس معرفی کرد که مبتنی بر وفاق ملی تشکیل شده است، تصریح کرد:انتظار می‌رود نمایندگان به این توصیه راهبردی مقام معظم رهبری توجه کنند که موفقیت دولت چهاردهم موفقیت همه ما است.
علی بابایی کارنامی نیز گفت: رئیس جمهور به معنای واقعی و با نگاه کارشناسی دولت وفاق ملی و همدلی را انتخاب کرد و باید از آن حمایت کنیم چون وفاق ملی و همدلی در معرفی کابینه رعایت شده است.
رحیم زارع با اشاره به اینکه انتخاب وزرای پیشنهادی بدون نگاه حزبی بوده است، افزود: تیم اقتصادی رئیس‌جمهور اوضاع و احوال خوبی دارد. امروز بحث پزشکیان نیست مساله، خواسته‌های یک ملت است.
مهرداد گودرزوند چگینی اظهار کرد: آقای دکتر پزشکیان ثابت کرد با انتخاب کابینه فراجناحی عملاً در پی پیاده سازی قول‌ها و گفتمان انتخاباتی است.
نوبت عصر جلسه علنی مجلس برای بررسی بررسی وزرای پیشنهادی با سخنان موافقان و مخالفان ادامه داشت و رئیس جمهور نیز بار دیگر در نوبت عصر به دفاع از کابینه پیشنهادی خود پرداخت.
قرار است تا روز چهارشنبه همین هفته جلسات مجلس برای بررسی وزرای و دفاع آنها از برنامه‌های خود و همچنین سخنان موافقان و مخالفان پیگیری شود ودر همین روز رأی گیری برای اعضای کابینه جدید دولت انجام شود.
جلسه رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی چهارشنبه برگزار خواهد شد و اکثر وزرای به وزارتخانه خود خواهند رفت.
https://siasatrooz.ir/vdcc1xqs02bq108.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی