يکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۴
کد مطلب : 130440
کوچ اجباری دانش‌آموزان با شهریه‌های سنگین به مدارس غیر دولتی در سایه سکوت مسئولان

حال و روز این‌ روزهای مدارس دولتی چگونه است؟

حال و روز این‌ روزهای مدارس دولتی چگونه است؟
به رغم آنکه در قانون اساسی تحصیل تا پایان مقطع دبیرستان رایگان و بر عهده دولت است اما سال‌هاست که بی توجهی مسئولان و جولان سودجویان موجب کمتر و کمتر شدن مدارس دولتی بویژه در کلانشهر‌ها و کوچ اجباری دانش آموزان با هزینه‌های سنگین به مدارس غیر دولتی شده است.
آموزش و پرورش مهمترین رکن یک کشور را تشکیل می‌دهد چرا که تربیت نسل آینده کشور بر عهده این بخش می‌باشد. بر این اساس نیز سه رکن مهم یعنی وزیر عالم و فرهیخته، معلم و مدرس متعهد و کارآزموده و منابع درسی کاربردی اصول این عرصه را تشکیل می‌دهد. اما تمام این امور نیازمند یک اصل مهم است و آن نحوه برخوردار شدن دانش آموزان از امکانات آموزشی است. بر اساس قانون اساسی تا پایان مقطع دبیرستان آموزش حق همگان و به صورت رایگان و تعهد دولت است لذا رویکرد به ایجاد مدارس غیر دولتی رسما مغایر با اصل قانون اساسی است و در عین آنکه تبعیض را نیز شدت می‌بخشد. تبعیضی که سالهاست به یک رقابت ناسالم در جامعه منجر شده و حضور در مدرسه غیر انتفاعی نوعی فخر فروشی و نیز نماد برتری هوشی و درکی دانش آموزان نسبت به هم شده است. تهی کردن مدارس دولتی از دانش آموزان درس خوان و جذب آنها در مدارس غیر دولتی عملا حوزه رقابت و هم افزایی دانش آموزان را مختل کرده است در حالی که سودجویایی به نام دلالی ثبت نام در مدارس برتر، به کسب درآمد می‌پردازند. اکنون در حالی به آخر تابستان و شروع فصل مدارس نزدیک می‌شویم که خبرهای چندان خوبی از وضعیت مدارس دولتی و البته شهریه‌های سرسام آور مدارس غیر دولتی در کنار برخی هزینه‌سازی مدارس دولتی برای خانواده‌ها به گوش نمی‌رسد.
به عنوان نمونه احسان عظیمی راد سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، در پاسخ به این پرسش که چرا برخی از مدیران مدارس دولتی شروطی را از جمله معدل بالا برای ثبت‌نام دانش‌آموزان مطرح می‌کنند و از دانش‌آموزان با نمرات ضعیف ثبت‌نام نمی‌کنند، گفت: تا امروز گزارشی دراین‌باره به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارسال نشده است، ثبت‌نام نکردن مدارس دولتی از دانش‌آموزان با نمرات ضعیف قانونی نیست.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین درباره اخذ شهریه برای ثبت‌نام در مدارس دولتی یا اخذ پول به‌بهانه‌های مختلف از جمله برای فعالیت‌های فوق‌برنامه، گفت: مسئولان وزارت آموزش و پرورش مدام تأکید می‌کنند که مدارس دولتی نباید پول بگیرند و حتی به‌بهانه‌های فعالیتهای فوق‌برنامه و جشن‌های مدرسه و... عظیمی راد درباره راه‌کار مقابله با چنین مسئله‌ای گفت: قاعدتاً راهکار اصلی این است که بودجه آموزش و پرورش بهبود یابد و افزایش پیدا کند و به‌تبع آن در واقع بودجه مدارس دولتی هم افزایش چشمگیری پیدا کند تا دیگر شاهد دریافت هزینه از والدین نباشیم.سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: متأسفانه دریافت پول اجباری در مدارس دولتی به روال عادی تبدیل شده است و راهکار این است که یک بار برای همیشه بودجه آموزش و پرورش، بودجه متناسب‌تری شود و براساس آن بودجه مدارس هم افزایش پیدا کند.
حقیقت آن است که مشکلات شهروندان برای ثبت‌نام دانش‌آموزان نه تنها هر سال تکرار می‌شود بلکه امسال ابعاد پیچیده‌تری نیز به خود گرفته است. چنانکه تسنیم و چندین رسانه دیگر گزارش کرده‌اند، سر زدن به مدارس دولتی و مشاهده اولیای نگران و ناتوان در برابر خط و نشان‌های مدیران و کادر مدارس دولتی عادی به ویژه برای ثبت‌نام در پایه‌های ورودی (اول دبستان، هفتم و دهم)، چیزی فراتر از نگرانی آنها برای ثبت‌نام فرزندانشان در مدارس خوب و برند را فریاد می‌زند؛ هم اکنون سطح دغدغه و گرفتاری مردم به ثبت‌نام در ساده‌ترین مدارس دولتی یعنی مدارس در محدوده محل زندگی رسیده است!تابستان امسال مدارس دولتی عادی شهر تهران حتی در محدوده جغرافیایی محل سکونت شهروندان از ثبت‌نام دانش‌آموزان ممانعت کردند آن هم فقط به دلیل نمرات پایین و همین موضوع مشکلات مختلفی را برای والدین ایجاد کرده است.برخی مدارس دولتی در شهر تهران به بهانه نمرات ضعیف از ثبت‌نام دانش‌آموزان خودداری می‌کنند و در اقدامی عجیب، با معرفی مدرسه‌ غیردولتی خانواده‌ها را به سمت ثبت‌نام در این مدرسه سوق می‌دهند!
مراجعات مکرر به ستادهای ثبت‌نام و مناطق آموزش و پرورش شهر تهران و دست خالی بازگشتن در نهایت منجر به آن شده است که برخی شهروندان به ناچار برای بازنماندن فرزندان خود از تحصیل به سراغ مدارس غیردولتی بروند البته اکثر مدارس غیردولتی هم شرط معدل و نمرات بالا را برای ثبت‌نام دانش‌آموزان مطرح می‌کنند.در این میان سکوت و بی توجهی مسئولان وزارت آموزش و پرورش به آشفته بازار ثبت‌نام مدارس در تابستان 1403، دردسرهای خانواده‌ها را دوچندان میکند و بسیاری از اولیا عنوان می‌کنند حرف‌های مسئولان و حتی آنچه روی کاغذ به عنوان بخشنامه می‌آید، هنگام مراجعه به مدارس و مناطق آموزش و پرورش اهمیتی ندارد و از سیاستگذاری‌ها تا عمل فاصله زیاد است.ابراهیم سحر خیز معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با تسنیم درباره آشفته بازار ثبت‌نام از دانش‌آموزان در فصل تابستان امسال گفت: وضعیت ثبت‌نام در مدارس شهر تهران نسبت به سایر مناطق کشور حادتر است و متأسفانه رفتار نامناسب کادر مدارس دولتی عادی، شهروندان را نسبت به مدارس دولتی بی‌اعتماد می‌کند و آنها را به سمت مدارس غیردولتی سوق می‌دهد. هم اکنون آمار مدارس غیردولتی در برخی مناطق شهر تهران بیشتر از مدارس دولتی است و این مسائل نشان می‌دهد، مدیریت آموزش و پرورش شهر تهران به دنبال نظارت، ساماندهی و نجات مردم از بلاتکلیفی نیست.وی افزود: در حالیکه رهبر انقلاب بر تقویت مدارس دولتی عادی تأکید دارند اما این موضوع سرلوحه کار مدیران آموزش و پرورش نیست؛ آموزش و پرورش دست مدیران مدارس دولتی را باز گذاشته است و آنها به اختیار خود از هر فردی که بخواهند ثبت‌نام می‌کنند. سال گذشته شاهد بودیم که سازمان تعزیرات و دادستانی درباره شهریه مدارس غیردولتی و بازگرداندن مبالغ اضافی به خانواده‌ها هشدار دادند چرا همین روند را برای مدارس دولتی و دفاع از حقوق عامه مردم در این مدارس اجرا نمی‌کنند!وی ادامه داد:  در این شرایط به ورود دادستان و سازمان بازرسی برای نظارت بر مدارس دولتی عادی نیاز است، برخی در نظرات خود می‌گویند، شأن آموزش و پرورش بالاتر از ورود نهادهای نظارتی است اما باید در پاسخ به آنها گفت "شأن آموزش و پرورش بالاتر از این حجم از نارضایتی است" و این وضعیت باعث بدبینی مردم به عملکرد نظام جمهوری اسلامی می‌شود.وی با اشاره به تعیین شرط نمرات توسط مدارس دولتی و غیردولتی برای ثبت‌نام از دانش‌آموزان گفت: آیا قرار است، مدارس را خالص سازی کرده و فقط از دانش‌آموزان با نمرات بالا ثبت نام کنند. سیستم نظارتی آموزش و پرورش ضعیف است و در حال کوچ دادن مردم به سمت مدارس غیردولتی با ایجاد نارضایتی از مدارس دولتی هستند از سوی دیگر با مدیران خاطی برخورد جدی انجام نمی‌شود.
به هر تقدیر آنچه در وضعیت آموزشی کشور بر می‌اید ایام نابسامانی است که پیامدهای آن نه تنها امروز کشور و خانواده‌ها که آینده کشور را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و باید چشم به راه تبعات منفی آن در اقتصادی، جامعه، فرهنگ، سیاست و حتی امنیت کشور بود. هزینه کرد دولتی در آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری با سود خالص است که امروز و فردای کشور را خواهد ساخت.
https://siasatrooz.ir/vdcjxyevyuqetxz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی