دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۲
کد مطلب : 130461

بدآموزی‌های «سرگیجه» و سکوت ساترا!

بدآموزی‌های «سرگیجه» و سکوت ساترا!
رئالیتی شوی «سرگیجه» به کارگردانی محمد حاتمی از سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ از پلتفرم فیلم‌نت پخش خود را آغاز کرده است. در این برنامه در هر قسمت چهار چهره شناخته شده در قالب چالش‌هایی به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.
«سرگیجه» مسابقه‌ای است که شرکت‌ کننده‌ها که از قضا برای مردم شناخته شده‌اند، در آن به همدیگر حکم می‌دهند و هر کسی محکوم شود باید چالش‌های سخت و نفسگیر برنامه را انجام دهد.
همچنین برنامه اینگونه طراحی شده است که در خیلی از چالش‌ها محکوم باید به همراه تیم سازنده به خارج از استودیو و بین مردم برود تا چالش خودش را انجام دهد. برخی از چالش‌ها هم داخل استودیو برگزار می‌شود و هر شرکت ‌کننده‌ای که چالش‌های خودش را کامل‌تر انجام دهد و بتواند نظر سایر شرکت ‌کننده‌ها را جلب کند برنده می‌شود.
تا به اینجای کار همه چیز درست و بدون مشکل به نظر می‌رسد، برنامه‌ای برای سرگرم کردن مخاطبان با چاشنی جذابیت و گاهی خنده که در فصل اول و دوم نیز با استقبال خوبی روبرو شد.
در فصل جدید که به تازگی قسمت اول آن پخش شده، چهار چهره جدید به برنامه اضافه شده‌اند تا چهار قسمت این فصل را مقابل دوربین ببرند. علیرام نورایی، علی صبوری، هاشم بیگ زاده و خداداد عزیزی، دو بازیگر و دو فوتبالیست پیشکسوت این روزها میهمان برنامه سرگیجه هستند.
همیشه حضور سلبریتی‌ها و یا همان افراد شناخته شده در این سبک برنامه‌ها و قرار گرفتن آنها در موقعیت‌های غیرمعمول جذاب بوده و هست و این قضیه قابل انکار نیست؛ همان گونه که سید جواد هاشمی در فصل اول این برنامه در خیابان و در مقابل دوربین مخفی مجبور شد برای ازدواج دوم خود از مردم عادی درخواست کند که شاهد عقد او باشند و همین مساله بازخوردهای زیادی در فضای مجازی داشت و برای مردم چنین صحنه هایی جالب به نظر می رسید و همین مساله آنها را ترغیب کرد که به تماشای سرگیجه بنشینند.
حضور خداداد عزیزی در برنامه های تلویزیونی چند سالی است که کم و بیش همیشه حواشی به دنبال داشته است. از جرو بحث‌های فراوان او با جواد خیابانی در برنامه‌های فوتبالی گرفته تا دعواهای او در برنامه ستاره ساز، از عزیزی چهره‌ای در میان مردم ساخته که در حال محو کردن چهره اسطوره ما در سال 1998 و گل معروف او به تیم ملی فوتبال استرالیا است.
خداداد عزیزی در این چند سال اخیر کم حواشی نداشته و از آن دست آدم‌هایی است که بی پرده صحبت‌هایی را به میان می آورد و روی آنتن زنده بیان می‌کند که کاملاً خارج از عرف است.
همین چند وقت پیش بود که در حاشیه تمرین فوتبال هنرمندان مصاحبه‌ای از او وایرال شد که به طور علنی حرف های رکیکی را بر زبان آورد و همین مساله و بازخورد آن در فضای مجازی باعث شد که دید عده‌ای از مردم نسبت به اسطوره فوتبالی سال‌های نه چندان دور ایران عوض شود و او را آدمی بی ادب خطاب کنند.
خداداد عزیزی به اصلاح رفتار خود اقدام نکرد و به این رویه در برنامه سرگیجه نیز ادامه داد. با نگاهی بسیار گذرا به فضای مجازی، خصوصا اینستاگرام متوجه خواهید شد که صحبت‌های خارج از عرف عزیزی و حرکات زشت و ناپسند او تا چه حدی در فضای مجازی وایرال شده است.
عده ای حرف‌ها و کارهای او را خنده دار توصیف می‌کنند ولی عده‌ای نیز کارها و حرکات و نوع ادبیات او را در چنین برنامه‌ای کاملا غیرحرفه ای و بی‌ادبانه
خطاب می‌کنند.
بازیکن بزرگ و چهره‌ای که به شدت در میان مردم محبوب است همیشه الگویی برای نسل بعد و بعدتر خود خواهد بود و خواه ناخواه عده‌ای از حرکات و سکنات و رفتار او، درست یا غلط تقلید خواهند کرد. پس اگر قدم در راه اشتباهی نیز بگذارد باید منتظر عواقب آن باشد که قطعا عده‌ای با الگوبرداری از او به مسیر اشتباه کشیده شده و خواهند شد. خداداد عزیزی هر اندازه که در فوتبال و مستطیل سبز الگوی خوبی برای جوانان نسل بعد خود و نسل فعلی محسوب می‌شود ولی در دنیای واقعی و مقابل دوربین اصلا الگوی مناسبی نیست و این مساله را می‌توان با جستجویی ساده در فضای مجازی کاملا درک کرد. کافی است در گوگل نام او را سرچ کنید، حتی قبل از گل او به استرالیا، ویدیوهایی از بی اخلاقی‌های او مقابل آنتن زنده و مصاحبه‌هایی عجیب و غریب مقابل مخاطب نمایش داده می‌شود که جای تأسف دارد.
برنامه سرگیجه هم که تا به امروز مسیر درستی را برای سرگرم کردن مردم پیش گرفته بود با دعوت از خداداد عزیزی ثابت کرد که به دنبال بیشتر دیده شدن به قیمت بی‌اخلاقی است. با وایرال شدن حرکات ناپسند عزیزی در این برنامه پر واضح است که از قبل این پروسه و پروژه برای بیشتر دیده شدن برنامه ریزی شده وگرنه حذف نشدن آن سکانس‌ها هیچ توجیه دیگری ندارد.
تفریح، سرگرمی و رئالیتی شو باید باشد وگرنه مدیوم نمایش خانگی هیچ معنایی ندارد و پس از مدتی به درد کسالت دچار می‌شود ولی به هر حربه‌ای چنگ زدن برای بالا بردن آمار بینندگان کاری است کاملا غیر حرفه‌ای که در این زمینه در سال‌های اخیر به شدت دیده شده است.
اکنون سازمان و نهادهای نظارتی بر روی تولیدات فرهنگی کجاست؟ آیا ساترا به این برنامه با این محتوا مجوز تولید و پخش داده است؟
در جایی که ساترا به دلیل نشان دادن سیگار و کشیدن آن در یک سریال ورود می‌کند آیا رفتار و کردار ناپسند یک فرد در برنامه‌ای نباید با واکنش روبرو شود؟
 
علی کلانتری
https://siasatrooz.ir/vdccexqss2bq108.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی