سه شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۶
کد مطلب : 130469
نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه؛

بازداشت یک کارمند بانک و چند نفر دیگر در پرونده چای دبش

بازداشت یک کارمند بانک و چند نفر دیگر در پرونده چای دبش
سخنگوی قوه قضاییه می‌گوید در پرونده فولاد مبارکه فسادی اتفاق نیفتاده بلکه تاکنون آن چیزی که دستگاه قضایی و جریان دادرسی به آن دست پیدا کرده، تخلف عرضه خارج از شبکه است.
به گزارش ایسنا، اصغر جهانگیر دیروز در نشست خبری ضمن تسلیت فرارسیدن اربعین حسینی(ع) گفت: رمز بقای شیعه در بقای نهضت حسینی نهفته است که قرار است مقدمه ساز ظهور حضرت ولیعصر (عج) شود.
جهانگیر در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی از وضعیت اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول و اینکه پس از لازم الاجرا شدن قانون، چه اتفاقات قابل توجهی افتاده است؟ گفت: از زمانی که بحث الزامی شدن این قانون مطرح شد کارهای ویژه ای را در دستور کار قرار دادیم. این قانون اهداف متعددی  دارد.یکی ساماندهی نقل و انتقال اسناد عادی است. در طول تاریخ اسناد عادی رد و بدل می شد و مشکلات متعددی ایجاد کرده بود؛ لذا از آنجا که  مردم همه زندگی شان ناشی از یک سند عادی از بین میرفت ، تکلیف شده در این قانون، اسناد عادی در سامانه ای ساماندهی شود.  یکی دیگر از اهداف قانون ساماندهی مشاورین املاک و  رفع موانع و تسهیل صدور اسناد مالکیت رسمی‌ و  تعیین تکلیف نقل و انتقال مربوط به اسناد عادی است که باید تعیین تکلیف شود. جهانگیر گفت: فرهنگ‌سازی قانون مهم است و اگر مردم همراهی نکنند قانون زمین‌می ماند و برای همراهی مردم اطلاع رسانی و آگاهی به مردم‌مهم است.  مثلا برابر ماده ۱۰ قانون، سازمان ثبت سامانه ساماندهی به اسناد عادی را باید راه اندازی کند و  در این سامانه مدعیانی که دارای اسناد و مدارک عادی هستند و نتوانستند نسبت به تنظیم سند رسمی اقدام کنند مکلف اند ظرف دو سال از زمان راه اندازی سامانه مستندات خود را در سامانه ثبت نام کنند و  ظرف دو سال پس از ثبت نام هم اقدام قانونی ولازم را انجام دهند و   اگر  بعد از انقضای مهلت قانونی اقدام نکنند  ثبت نام جدید  بعم‌ل نمی آید.  این ۴ سال اگر زمان زیادی  است اما در عین حال زمان کمی هم است و  باید اطلاع رسانی به نحوی باشد که این امکان فراهم شود و  هم سازمان ثبت به وظیفه خود عمل کنند و هم برای اینکه حقوق مردم تضییع نشود همه دستگاه ها اعم از  شهرداری و وزارت صمت کمک کنند تا این قانون که  بسیار مترقی  و مهم است اجرا شود.
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت سامانه ثبت اموال و دارایی مسئولان گفت: برابر قانون این سامانه برای مشمولین قانون عادی پیش بینی و طراحی شده است. چرا که ثبت اموال مسئولین در دو جا دیده شده است. یکی در اصل ۱۴۳ قانون اساسی که بر اساس این اصل، دارایی رهبر، رئیس جمهور، معاونان رئیس جمهور، وزیران و همسر و فرزندان آنان قبل و بعد از خدمت، توسط رئیس قوه قضاییه رسیدگی می‌شود که بر خلاف حق افزایش نیافته باشد. در این بخش هیچ یک از مسئولان افزایش اموال غیرحق نداشتند. اکنون دفترچه های پایانی دولت سیزدهم ارسال شده و دفترچه‌های مربوط به دولت چهاردهم تهیه شده و به زودی برای مسئولان ارسال خواهد شد. وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت رسیدگی به ترور اسماعیل هنیه گفت: پس از انجام ترور بلافاصله با دستور دادستانی، پرونده‌ای تشکیل شده و ابعاد داخلی آن در حال بررسی است. در خصوص ابعاد خارجی هم وزارت امورخارجه و معاونت بین‌الملل قوه قضاییه و ستاد حقوق بشر فعال هستتد و با پیگیری‌هایی که صورت دادند، شورای امنیت در سازمان ملل تشکیل شد هر چند امید به آن نداریم چون تحت تأثیر استکبار است اما از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم. همچنین رایزنی‌هایی سیاسی و حقوقی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی برای پاسخ مناسب برای این امر انجام می‌شود.
وی درباره آخرین وضعیت پرونده چای دبش گفت: تحقیقات گسترده‌ای در خصوص این پرونده شده است و ۲۰۰ نفر ازاشخاص حقیقی اعم از اعضای هیات مدیره و مدیران عامل در این شرکت و شرکت‌های تابعه بوده اند که تحقیقات لازم از آنها شده است.
وی گفت: ۹ شرکت فعال وابسته به دبش است و تعدادی شرکت هایشان به صورت غیرفعال است و این شرکت‌ها از ۲۱ بانک‌ به میزان ۳۳۰‌ میلیارد ریال تسهیلات اخذ کردند و تحقیقات گسترده‌ای توسط قوه قضاییه شده است. حدود ۶۵ تا ۷۰ نفر احضار شدند و قرار تامین صادر شده است.‌
وی گفت: یک نفر از کارمندان بانک و یک  نفر از جهاد کشاورزی و ۳ نفر از دبش در بازداشتند.  متهم اصلی به نام اکبر رحیمی به اتهام اخلال در نظام اقتصادی و قاچاق ارز و رشا و ارتشا با عدم تودیع  ۱۵۷ هزار میلیاردی در بازداشت است و اگر پرونده طولانی شده به دلیل عدم همکاری او در مرحله تحقیق بوده است و  در صورتی که متهم همکاری لازم را  در وقت مقرر کند پرونده  سریعتا ساماندهی می‌شود و  روند تحقیقات در حال انجام است.‌
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره خلأ قانونی در حوزه رمزارزها و تدابیر و اقدامات پیشگیرانه قوه قضاییه برای پیشگیری از وقوع جرم در این حوزه باتوجه به تاکیدهای مورد ریاست دستگاه قضایی در این باره گفت: امروزه موضوع رمزارزها نه‌تنها در کشور ما بلکه مورد ابتلای همه دولت‌ها شناخته می‌شود و حتی بسیاری از بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف به این موضوع توجه داشته‌اند.
وی اضافه کرد: در زمینه جرم‌انگاری و آگاهی‌بخشی و اطلاع رسانی در این حوزه نیز قوه قضاییه با همکاری ضابطان در فضای مجازی رصد لازم را انجام می‌دهد تا اقدامات بازدارنده و پیشگیرانه اتخاذ شود.
جهانگیر درباره آخرین وضعیت پرونده فرزندان معاون اول سابق ‌قوه قضاییه گفت: این پرونده دو بخش دارد که بخش نخست مربوط به اتهام ۲۶ شخص حقیقی و یک شخص حقوقی بود که کیفرخواست به دادگاه ارسال شد و ۲۲ جلسه دادگاه هم برگزار شده است. بخش دوم مربوط به اتهام ارتشای یکی از متهمین قضایی پرونده بود و  طی شدن تعلیق این فرد زمان بر بود و با تعلیقی که صورت گرفته پرونده در این بخش تکمیل شده است.
وی افزود: با تقاضای متهمین قرار ارجاع به کارشناسی در خصوص بخشی از پرونده انجام شده که نظر تخصصی به دادگاه ارائه خواهد شد و امیدواریم رأی بدوی طی زمانی نزدیک توسط دادگستری اعلام شود.
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اینکه  عدم اتصال دستگاه‌ها به درگاه ملی صدور مجوزها در قانون جرم‌انگاری شده است، با توجه به متصل نشدن کانون‌های وکلای دادگستری به درگاه ملی آیا دادستانی کل کشور به این موضوع ورود کرده است؟ گفت: کارگروه ویژه‌ای در دادستانی کل کشور و دادستانی تهران تشکیل شده که موضوع عدم اتصال به درگاه و صدور مجوزها را بررسی می‌کند تا دستگاه‌هایی که به وظیفه خود عمل نکردند را مورد پرسش قرار دهند.
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اقدامات دادستانی برای روشن شدن ابعاد ماجرای وارد کردن آسیب به خانم‌ها نفس حاجی شریف و آرزو بدری از سوی نیروی انتظامی بر سر مساله حجاب و نحوه برخورد با مقصرین حادثه گفت: درباره خانم نفس حاجی شریف بلافاصله شعبه ویژه بازپرسی در دادسرای نظامی تهران تشکیل شد و با فوریت تمامی ادله جمع آوری و مستندسازی شد.
وی  ادامه داد: با همکاری خوب فراجا در این خصوص، مامورین حاضر در صحنه  شناسایی و احضار شدند. تاکنون در این پرونده مجموعا ۸ نفر احضار شدند،  بازجویی لازم از این افراد انجام شده و پرونده در مرحله تکمیل تحقیقات است که به موقع اطلاع رسانی خواهد شد. شاکیه به پزشک قانونی معرفی شده و نتیجه پزشکی قانونی هم واصل شده که موضوع در حال بررسی است.
سخنگوی قوه قضاییه درباره خانم بدری گفت: براساس گزارش فراجا اساسا موضوع مرتبط با مساله حجاب نبوده و آنچه در فضای مجازی عنوان شده یک فضا سازی رسانه‌ای است. موضوعی که مطرح بوده عدم توجه به هشدارهای پلیس و فرار از صحنه بوده و تعقیب و گریزی که رخ داده است، دراین رابطه با توجه به اقدامی که مامور انجام داده بلافاصله ضارب دستگیر شده و در حال حاضر در بازداشت موقت به سر می‌برد، پرونده در حال تحقیقات تکمیلی است که به موقع اطلاع رسانی درباره آن انجام می‌شود.
 سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در بازدید اخیر رئیس قوه قضائیه از مجتمع ویژه اقتصادی و همچنین جلسه رسیدگی به پرونده فولاد مبارکه نیز بازدید کرد، درباره جزییات جدیدی از این پرونده  گفت: در نتیجه استعلامات و بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد مسئله‌ای که تحت عنوان اخلال در نظام اقتصادی مطرح شده بود، صحیح نیست؛ لذا در کیفرخواست این عنوان اصلاح شده است. جهانگیر با تاکید بر اینکه رقم مربوط به پرونده فولاد مبارکه سپاهان بسیار کاهش پیدا کرده است، گفت: نکته مطرح در این پرونده این است که در این پرونده فسادی اتفاق نیفتاده بلکه تاکنون آن چیزی که دستگاه قضایی و جریان دادرسی به آن دست پیدا کرده، تخلف عرضه خارج از شبکه است. در همین رابطه نیز تحقیقات در حال تکمیل است و اطلاع رسانی لازم در این خصوص صورت خواهد گرفت.
https://siasatrooz.ir/vdcaiwn6o49ney1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی