سه شنبه ۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۲
کد مطلب : 130537

هشدار به تلویزیون درباره عموپورنگ و فیتیله‌ای‌ها

هشدار به تلویزیون درباره عموپورنگ و فیتیله‌ای‌ها
همزمان با کوچ برخی ستاره‌های برنامه‌های کودک از تلویزیون، پلتفرم‌های نمایش خانگی با حضور این افراد به پخش محصولات ویژه کودک می‌پردازند.
به گزارش ایسنا، از اواخر مرداد ماه با انتشار قسمت اول از سریال اینترنتی «لالایی»، داریوش فرضیایی مشهور به «عموپورنگ» برنامه‌ساز پرسابقه حوزه کودک سیما، بار دیگر به پلتفرم‌های وی‌اودی پا گذاشت.
او پیش از این دو بار دیگر هم در نمایش خانگی سریال ساخته بود که «شبکه کودک عموپورنگ» در سال‌های ۹۰ و ۹۱ ناموفق از آب درآمد، اما «بالش‌ها» در سال ۹۶ توفیقی نسبی یافت و حتی بعدها توسط تلویزیون خریداری و پخش شد.
سریال «لالایی» سبکی مشابه آثار نمایشی اخیر این گروه برنامه‌ساز دارد که طی سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ روی آنتن تلویزیون رفت و آموزه‌های تربیتی را از طریق نمایش و موسیقی به کودکان انتقال می‌داد.
همزمان مدتی از شروع برنامه «فی‌تی لند» محصول جدید علی فروتن و حمید گلی دو تن از عموهای فیتیله‌ای تلویزیون نیز در پلتفرم دیجیتون می‌گذرد که تاکنون ۸ قسمت از آن در این پلتفرم رایگان به نمایش درآمده است. آن‌ها که در سال‌های گذشته، همراه با محمد مسلمی و مجید قناد برنامه پربیننده «فیتیله» را روی آنتن شبکه دو می‌بردند، حالا برنامه‌ای به همان سیاق را در نمایش خانگی اجرا می‌کنند.
عموهای فیتیله‌ای اگرچه یک تجربه سینمایی هم دارند، ولی برای نخستین بار با «فی‌تی لند» در مدیوم نمایش خانگی دیده می‌شوند. گروه برنامه‌ساز برنامه‌های «عموپورنگ» و «فیتیله»، از جمله گروه‌های محبوبی بودند که طی سالیان طولانی فعالیت در تلویزیون، پربیننده‌ترین برنامه‌های کودک سیما را ساختند. اگرچه اخباری از بازگشت فیتیله‌ای‌ها به تلویزیون با فصل جدیدی از سریال «دوقلوها» شنیده می‌شود، اما هنوز خبری از حضور مجدد «عموپورنگ» در قاب تلویزیون نیست.
با وجودی که شبکه کودک همچنان مخاطب فراوانی دارد، ولی به نظر می‌رسد برنامه‌های دیگر شبکه‌های سیما در حوزه کودک و نوجوان که روزگاری از شبکه‌های یک، دو و پنج پخش می‌شد، در شرایط خوبی قرار ندارد؛ خصوصا به دلیل آن که اساسا برنامه‌های کودک عصرگاهی شبکه‌های یک و دو مدت‌هاست تعطیل شده و برخی برندهای حوزه کودک سازمان صداوسیما نیز در قاب تلویزیون دیده نمی‌شوند.
همه این‌ها در حالی است که فصل جدید مسابقه تلویزیونی «کودک‌شو» نیز به اندازه فصول گذشته، مورد استقبال مخاطبان قرار نگرفته است. این برنامه که از بهمن ۱۴۰۲ با تغییر مجری و بعضی از اعضای گروه تولید، به فصل ششم رسید، هنوز نتوانسته از نظر استقبال عمومی به فصول گذشته برسد.
اگرچه مدت‌هاست آمار رسمی از میزان بیننده «کودک‌شو» و بیشتر برنامه‌های دیگر تلویزیون منتشر نشده، ولی با مرور واکنش‌های مجازی و میزان بازدید برنامه در پلتفرم تلوبیون، این گمانه به ذهن می‌رسد که این برنامه نیز از نظر شمار مخاطبان با افت مواجه شده است.
در این شرایط، روشن نیست برنامه مدیران سازمان صداوسیما برای مقابله با تضعیف تدریجی حوزه کودک در تلویزیون چیست. آیا برای بازگشت برندهای پربیننده به تلویزیون چاره‌ای اندیشیده شده یا قرار است روند کنونی در زمینه برنامه‌سازی کودک ادامه یابد.
https://siasatrooz.ir/vdcgwz9quak9wn4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی