دوشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۹
کد مطلب : 130617
تکرار فشار و مذاکره؛ بازی این شماره آژانس

گروسی همچنان بر مدار ناسازگاری

گروسی همچنان بر مدار ناسازگاری
در ادامه رویکردهای غرب گرایانه و غیر سازنده، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جلسه شورای حکام آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد که آژانس اطلاعات کافی درباره تولید سانتریفیوژها و موجودی آن‌ها را در ایران ندارد.
«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در سخنرانی آغازین خود در نشست فصلی شورای حکام آژانس که امروز آغاز شده و تا جمعه ادامه دارد، ادعاهایی رادرباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران مطرح کرد.
گروسی با اشاره به گزارش فصلی خود درباره برنامه هسته‌ای ایران، درباره میزان تولیدات اورانیوم غنی‌شده ایران گفت: ذخایر اورانیوم ایران تا خلوص ۲۰ درصد و ۶۰ درصد همچنان رو به افزایش است و ایران تعداد آبشارهایی را که برای تولید «یواف۶» (UF۶) استفاده می‌کند، افزایش داده است. سه‌ سال و نیم از زمانی که ایران اجرای تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام، از جمله اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرده و بنابراین،‌ سه سال و نیم از زمانی که آژانس دسترسی تکمیلی در ایران داشته، گذشته است.مدیرکل آژانس درباره توافق ان‌پی‌تی میان آژانس و ایران مدعی شد: هیچ پیشرفتی در حل‌وفصل مسائل پادمانی باقی‌مانده حاصل نشده است. آژانس تداوم اشراف خود درباره تولید سانتریفیوژها و موجودی آن‌ها، روتورها و بیلوزها، آب سنگین و کنسانتره سنگ اورانیوم در ایران را از دست داده است. ایران می‌گوید تمامی مواد، فعالیت‌ها و محل‌های هسته‌ای ضروری را ذیل توافق ان‌پی‌تی با آژانس اعلام کرده است.
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نطق افتتاحیه خود خطاب به ۳۵ عضو شورای حکام با تکرار ادعاها درباره برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران، خواستار تسهیل سفر وی به تهران و ملاقات با مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران شد.محسن نذیری اصل، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین طی سخنانی نسبت به پیامدهای منفی این قطعنامه بر فضای مثبت مورد نیاز در تعاملات ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشدار داد و گفت: این قطعنامه نه می‌تواند توجه جامعه بین‌المللی را از قصد واقعی تروئیکا برای فرصت کافی دادن به رژیم اسرائیل برای ادامه نسل‌کشی در غزه با مصونیت کامل، منحرف کند و نه بر ایران فشار آورد تا از حقوق خود و پیگیری برنامه صلح آمیز هسته‌ای کشور، صرف نظر کند.
نذیری اصل تاکید کرد: بدون شک این قطعنامه به‌شدت بر فضای مثبت مورد نیاز برای کار در زمینه اقدامات بیشتری که باید میان ایران و آژانس به‌صورت متقابل توافق شود، تأثیر می‌گذارد و تروئیکا باید مسئولیت هرگونه عواقب آن را برعهده بگیرد.جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده و تاکید بر اینکه تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست، اسفند ۱۴۰۱ در جریان سفر دو روزه رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، به صورت داوطلبانه با فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر بازرسان این سازمان، در چهارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران) موافقت کرد؛ توافقی که بعداً بیانیه مشترک ۴ مارس شهرت یافت.
در پی این توافق جلساتی در سطح کارشناسی برگزار شد و با تعاملات انجام شده چندین موضوع فنی بین ایران و آژانس حل و فصل شد. جمهوری اسلامی ایران نیز همواره تاکید کرده است که همکاری خود را با آژانس در چارچوب موافقتنامه جامع پادمان پیگیری کرده و مسائل باقی‌مانده پادمانی نیز با رویکرد حرفه‌ای و بدون جانبداری آژانس قابل حل است.گروسی افزود: پس از انتخابات در ایران، در مکاتبات با مسعود پزشکیان، رئیس جمهور این کشور، تمایل خود را جهت ملاقات با وی در تهران و از سر گرفتن مذاکرات و همکاری بین آژانس و ایران ابراز کردم. وی با ملاقات با من در مقطعی مناسب موافقت کرد. از ایران می‌خواهم تا چنین ملاقاتی را در آینده‌ای نزدیک تسهیل کند تا از این طریق بتوانیم مذاکره و گفتمانی سازنده که سریعاً به به نتایج حقیقی منتهی می‌شود، داشته باشیم.
مدیرکل آژانس ادامه داد: درباره برنامه هسته‌ای ایران، تازه‌ترین گزارش من را درباره راستی‌آزمایی و نظارت بر برنامه ایران ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، مقابل خود می‌بینید.به ادعای وی، ایران سه سال و نیم است که عمل به تعهداتش ذیل توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از جمله اجرای موقت پروتکل الحاقی را متوقف کرده است، ادعا کرد: بنابراین بیش از سه سال و نیم از زمانی که آژانس قادر به دسترسی تکمیلی به این توافق‌نامه بود، سپری شده است؛ در نتیجه، آژانس روند آگاهی در رابطه با تولید و موجودی سانتریفیوژها، آب سنگین و کنسانتره سنگ اورانیوم را از دست داده است. وی مسائل پادمانی را چشمگیر و حل و فصل آن را به منظور اطمینان یافتن آژانس از صلح‌آمیز بودن «صرف» برنامه هسته‌ای ایران، الزامی توصیف کرد.
https://siasatrooz.ir/vdcfyxdyew6dmva.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی