چهارشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۴
کد مطلب : 130720

ده‌نمکی با «اخراجی‌های4» و امید شمس با «زوزه» می‌آیند

ده‌نمکی با «اخراجی‌های4» و امید شمس با «زوزه» می‌آیند
این روزها که بازار سینما و اکران داغ است، خبر ساخت و صدور پروانه برخی فیلم‌ها، نوید روزهای خوبی برای اکران فیلم‌ها در چند ماه آینده تا پایان سال جاری را می‌دهد.
بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان سینمایی به تازگی پروانه ساخت برای کارگردان‌هایی از جمله مسعود ده نمکی، ابوالقاسم طالبی ،مهران احمدی و امید شمس صادر شده است. ظاهراً قرار است مسعود ده نمکی اخراجی‌های 4 را با نگاهی به قسمت اول این فیلم مقابل دوربین ببرد و همچنین امید شمس کارگردان فیلم تحسین شده ملاقات خصوصی بر اساس آنچه که در فضای مجازی منتشر شده، احتمالا فیلمی با عنوان زوزه را مقابل دوربین می برد که به احتمال زیاد امیر جدیدی نقش اول این فیلم بلند سینمایی را به عهده می‌گیرد.
همچنین در خبری که سازمان سینمایی منتشر کرده بود، فیلم‌های«بام بالا ۲» به کارگردانی آرش معیریان ، «دوزنده کفشهایش» به کارگردانی و نویسندگی ابوالقاسم طالبی، «آقای زالو» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مهران احمدی ، «مرخصی» به تهیه‌کنندگی حسین مهکام و کارگردانی عادل معصومیان ، « اخراجی‌ها ۴» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی مسعود ده نمکی ، «زوزه» به کارگردانی امید شمس پروانه ساخت دریافت کرده‌اند که به زودی وارد مرحله تولید خواهند شد.
با اعلام این اسامی بد نیست نیم نگاهی به این لیست بیندازیم تا ببینیم آیا باید منتظر آثار جذابی باشیم یا نه؟
مسعود ده نمکی در اواسط دهه هشتاد با ساخت اخراجی‌ها به یکباره توانست نام و نشانی عجیب برای خود دست و پا کند. اخراجی‌های یک که یکی از پر فروش ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران نیز محسوب می‌شود از آن دست آثاری بود که علیرغم ژانر دفاع مقدس، ژانر کمدی نیز داشت و همین تابوشکنی ده نمکی باعث شد که اخراجی‌های یک بیش از حد دیده شود.
ده نمکی که استقبال بیش از حد مردم را نسبت به ساخته خودش دیده بود تصمیم گرفت قسمت‌های بعدی آن را نیز بسازد که با توجه به سوگیری‌های سیاسی قسمت دوم و سوم نه تنها مورد توجه قرار نگرفت بلکه مخاطب را نیز دلزده کرد. در دهه 90 ده‌نمکی سراغ داستانی دیگر رفت و یک فیلم دنباله‌‌دار با نام «رسوایی» ساخت و بعد از آن هم «معراجی‌ها» و «زندانی‌ها»، که این آخری‌ها نتوانست به مانند کارهای سابق او فروش خوبی در گیشه داشته باشد.
ده نمکی بعد از شکست تجاری «زندانی‌ها» به سریال سازی روی آورد و در این مدت دو سریال «دادستان» و «دارا و ندار»، «آزادی مشروط» و «رستگاری» را ساخت. او حالا برای احیای خود در سینما سراغ برند معروف «اخراجی‌ها» رفته و قصد دارد قسمت چهارم آن را بسازد.
ابوالقاسم طالبی همواره در این سال‌های فعالیتش در سینما سعی کرده به دنبال سوژه‌های ملتهب و حساس برود. فیلم‌هایی همچون «آقای رئیس جمهور»، «دست‌های خالی» و از همه مهمتر «قلاده‌های طلا» ماحصل چنین تفکر و گواهی بر کنجکاوی و جسارت ابوالقاسم طالبی در انتخاب سوژه است. او پس از ساخت فیلم تاریخی «یتیم‌ خانه ایران» که در سال 1395 اکران شد ، از سینما فاصله گرفت و به سمت سریال سازی رفت. طالبی از سال 1398 ساخت سریال «هفت سر اژدها» را با موضوع بررسی مفاسد اقتصادی و نقش آقازاده‌ها جلوی دوربین برد. سریالی که ساخت آن 5 سال به طول انجامید و سرانجام در رمضان و نوروز 1403 روی آنتن شبکه سه رفت. او حالا بعد از گذشت 8 سال قرار است پشت دوربین سینما برود و فیلم «دوزنده کفش‌هایش» را کارگردانی کند.
امید شمس از آن دست کارگردان‌های جوانی است که همه جوره می‌توان روی آن حساب ویژه‌ای باز کرد. کارگردانی که با ساخت ملاقات خصوصی نشان داد که استعداد کارگردانی عجیبی در آن نهفته است. استعدادی که می‌تواند با انتخاب درست فیلمنامه در آینده از آن کارگردانی به نام و صاحب سبک بسازد.
از چند هفته قبل خبرهایی مبنی بر ساخت فیلم جدید او در فضای مجازی منتشر می‌شد که سرانجام با خبر سازمان سینمایی این مساله تایید شد. حال باید علاقه‌مندان امید شمس منتظر باشند تا تجربه جدید شمس در دنیای کارگردانی را بزودی روی پرده سینما ببینند.
مهران احمدی سال 1398 «سگ‌بند» را ساخت. فیلمی که به دلیل شیوع کرونا با دو سال تاخیر اکران شد، اما توانست موفقیت فیلم قبلی او یعنی «مصادره» را تا حدودی تکرار کند. از اسم «آقای زالو» اینطور بر می‌آید که این ساخته احمدی هم کمدی باشد.
 
علی کلانتری
https://siasatrooz.ir/vdcauwn6w49ne01.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی