?>?> خالق «هم‌گناه» با «هزار و یک ‌شب» میهمان خانه‌های مردم می‌شود | سیاست روز
خالق «هم‌گناه» با «هزار و یک ‌شب» میهمان خانه‌های مردم می‌شود
مصطفی کیایی از آن کارگردان‌هایی است که در مدت نسبتاً کم حضور خود در عرصه فیلمسازی با گزینشی کار کردن، نشان داده که دوست دارد کارنامه هنری خود را از لحاظ کیفیت سنگین کند و کمیت برای او چندان اهمیتی ندارد.
کیایی که از سال 1388 به صورت رسمی با ساخت فیلم «بعد از ظهر سگی سگی» نام خود را به عنوان فیلمساز در بین مابقی همکارانش مطرح کرد، نشان داد که امضای خاص خودش را دارد و برای تداوم موفقیت‌های خود و ساخت آثاری فاخرتر حاضر است سختی‌ها و مصائب تولید را به جان بخرد و در نهایت اثری قابل دفاع برای اکران و نگاه مردم عرضه کند. بعد از ظهر سگی که با حضور رضا عطاران و مجید صالحی دو بازیگر پرکار و شناخته شده دهه هشتاد کلید خورد، اثری کاملاً اقتباسی از سینمای هالیوود و از فیلمی به همین نام و با بازی آلپاچینو بود که با تلفیقی از شوخی و کُمدی سیاه به خوبی توانسته بود علاوه بر رساندن پیام خود، مخاطبان را نیز از خروجی کار راضی نگه دارد. اولین فیلم اکران شده کیایی که در سال 89 به معرض نمایش گذاشته شد توانست در گیشه حدوداً 330 میلیون تومان فروش کند که در آن سال و با توجه به تجربه کیایی در فیلمسازی، عدد خوبی محسوب می‌شد. کیایی که توانسته بود بعد از فیلم اول جای خود را در میان فیلمسازان باز کند با ساخت فیلم دوم بلند خود یعنی «ضد گلوله» نشان داد که موفقیت او اتفاقی نبوده است. این فیلم که در سال 91 به اکران عمومی رسید توانست در گیشه بیش از یک میلیارد و صد میلیون تومان بفروشد و جای پای کیایی را در صنعت فیلمسازی کشور بیش از پیش محکم کند.
«خط ویژه» به قلم و کارگردانی کیایی از آن دست فیلم‌هایی بود که رنگ و بوی تابوشکنانه داشت. فیلمی که علاوه بر تم و ژانری اجتماعی با نگاهی نقادانه و شوخی‌هایی گزنده و جسورانه توانسته بود جماعتی رانت خوار و آقازاده را شماتت کند و همچنین بسیار در نظر مخاطبان شیرین و جذاب به نظر برسد.
خط ویژه به حق یکی از ویژه‌ترین کارهای کیایی حتی تا به امروز محسوب می‌شود. فیلمی که نمونه آن در این ژانر بسیار کم پیدا می‌شود، اثری که همزمان با جذب مخاطب و سرگرم کردن او و کمک به اقتصاد سینما، با زبان انتقادی و غیر شعاری تصویر برخی از کاستی‌های جامعه را نشان می‌دهد.
بارکد، چهارراه استانبول و مطرب نیز در فاصله سال‌های 92 تا 97 آثاری بود که کیایی ساخت و دوباره مورد توجه قرار گرفت و مردم را به سینماها کشاند و توانست چهره‌ای محبوب را در بین علاقمندان به سینما برای خود رقم بزند.
کیایی علاوه بر کار در حیطه سینما و اکران در حوزه فیلمنامه نویسی برای تلویزیون نیز دستی بر آتش دارد و در فاصله بین سال‌های 90 تا 92 فیلمنامه سه سریال پربیننده «نقطه سر خط»، «راه در رو» و «خروس» را بر عهده داشته است که نشان از توانایی بالای او در خلق آثار کمدی انتقادی دارد. کیایی پس از 10 سال کار در سینما و تلویزیون سرانجام تصمیم گرفت که خود سریالی را بنویسد و کارگردانی کند. «هم گناه» محصول پلتفرم فیلیمو سریالی بود که در سال 98 با بازیگرانی همچون محسن کیایی، پرویز پرستویی و هدیه تهرانی کلید خورد و از قضا بیش از اندازه مورد توجه کاربران قرار گرفت.  حال خبر رسیده این کارگردان دو سال پیش سراغ ساخت «هزار و یک ‌شب» رفته و تولید آن کماکان ادامه دارد؛ سریالی که ماجراهایش براساس مجموعه قصه‌های این کتاب مشهور و ارزشمند وام گرفته شده است و اقتباسی مستقیم از آن محسوب می‌شود. بنا به اظهارات محسن کیایی در برنامه 35 میلی متری،  «هزار و یک‌ شب، اولین سریالی است که با مشارکت بین یک کمپانی ایرانی و ترک ساخته شده. قصه‌های هزار و یک ‌شب در تمام خاورمیانه شناخته شده است و مردم این منطقه قصه‌هایش را می‌شناسند و برایشان جذابیت دارد. اولین پروژه‌ای که می‌توانست که در اطراف ما حوزه خلیج‌فارس و از طرفی ترک‌ها به صورت مشترک ساخته شود همین هزار و یک ‌شب است.» ظاهراً فیلمنامه این سریال به قلم نغمه ثمینی و مصطفی کیایی نوشته‌ شده است و هدیه تهرانی، پرویز پرستویی، بهرام رادان، سحر دولتشاهی، پدرام شریفی، محسن کیایی، حبیب رضایی، بانیپال شومون، پانته‌آ پناهی‌ها و سوگل خلیق در آن به ایفای نقش می پردازند. علاوه بر بازیگران ایرانی، چهار بازیگر خارجی هم در آن حضور دارند. با استناد به صحبت های محسن کیایی ضبط این سریال 18 ماه طول کشیده و 2 ماه دیگر از تولید آن باقی مانده است.
 
علی کلانتری
https://siasatrooz.ir/vdcaiwn6i49ne01.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی