جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۸
کد مطلب : 130794
در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو بریکس تاکید شد:

ایران در مقابل جنگ فراگیر در لبنان بی‌تفاوت نخواهد ماند

ایران در مقابل جنگ فراگیر در لبنان بی‌تفاوت نخواهد ماند
سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سخنانی در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو بریکس در محل سازمان ملل متحد تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان در مقابل یک جنگ فراگیر در لبنان بی تفاوت نخواهد ماند.
عراقچی وزیر امور خارجه ایران در نشست وزرای خارجه ۱۰ کشو عضو بریکس در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک شرکت کرد و به بیان نظرات و مواضع جمهوری اسلامی ایران پرداخت.در این جلسه که به ریاست وزیر امور خارجه برزیل برگزار شد، عراقچی گروه بریکس را ظرفیتی عظیم در «جهانِ جنوب» دانست که می‌تواند نقش موثری در ارتقای جایگاه کشورهای عضو و نیز ایجاد تحولات و تغییرات مثبت در نظامات جهانی ایفا کند.
وی اقبال کشورهای متعدد برای پیوستن به بریکس را نیز قرینه‌ای بر موقعیت ممتاز بریکس در جهان در حال توسعه عنوان کرد.وی همچنین با یادآوری وزن بالای بریکس در عرصه مناسبات جهانی و نظام‌های بین المللی، پیشنهاد کرد که بریکس به تغییر در پارادایم جهانی پیشرفت بر مبنای اهداف کشورهای در حال توسعه کمک کند؛ پارادایمی که استقرار سازمان‌ها و نظام‌های جهانی منصفانه و به دور از تبعیض را به دنبال داشته باشد.عراقچی همچنین به ناتوانی و شکست جامعه جهانی برای پایان دادن به جنایات رژیم اشغالگر صهیونیستی در ١٢ ماه گذشته اشاره کرد و وضعیت جاری در غزه و لبنان را هشدار دهنده دانست.وی تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان در مقابل یک جنگ فراگیر در لبنان بی تفاوت نخواهد ماند.وی ضمن اشاره به نشست آتی سران بریکس در دوم آبان ماه در شهر غازان در روسیه، پیشنهاد کرد بخشی از این نشست به گفت وگوهای فوق العاده سران در خصوص بحران غزه اختصاص یابد.
در همین حال در ادامه نشست‌های چندجانبه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، نشست وزرای امور خارجه مجمع گفت وگوی همکاری آسیا(ACD) به ریاست سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نیویورک برگزار شد.
خبر دیگر آنکه وزیران امور خارجه ایران و برونئی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار و گفت‌وگو کردند.وزیران خارجه ایران و استرالیا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار و گفت‌وگو کردند.«سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «چو تائه یول» وزیر امور خارجه کره جنوبی روز پنجشنبه و در حاشیه هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک دیدار و گفت‌وگو کردند.وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در ادامه گفتگوهای خود با مقامات شرکت کننده در مجمع عمومی سازمان ملل با وزیران امور خارجه اسپانیا و عمان نیز به صورت جداگانه دیدار و رایزنی کرد.
وزیران امور خارجه آلمان و لهستان به صورت جداگانه با سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نیویورک دیدار و رایزنی کردند.«فؤاد حسین» و «سید عباس عراقچی»، وزیران خارجه عراق و ایران در نیویورک دیدار و بر لزوم یکپارچه سازی تلاش‌ها و مواضع به خصوص در سطح کشورهای اسلامی برای فشار در راستای دستیابی به آتش‌بس فوری در لبنان تاکید کردند.
از سوی دیگر معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در نشست عالی‌رتبه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با موضوع «ترویج روز بین‌المللی حذف کامل تسلیحات هسته‌ای» سخنرانی کرد.
کاظم غریب آبادی با اشاره به گذشت ۷۵ سال از بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی توسط آمریکا، تأکید کرد: "این نشست فرصت منحصربه‌فردی است تا تلاش‌های جهانی برای دستیابی به خلع سلاح هسته‌ای به‌عنوان بالاترین اولویت خلع سلاح سازمان ملل متحد بسیج شود، هرچند متاسفانه برخی از کشورهای دارای سلاح هسته‌ای در این نشست حضور ندارند. "وی افزود: "این کشورها، به‌ویژه اعضای ناتو، با ارائه اظهارات ظاهری درباره تعهد خود به خلع سلاح هسته‌ای به‌عنوان هدفی در آینده، در حالی که از سایر کشورها می‌خواهند تعهدات فوری در زمینه عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای داشته باشند، خود سیاست‌های مخربی را دنبال می‌کنند که به منافعشان خدمت می‌کند و امنیت مشترک را تضعیف می‌کند. " غریب‌آبادی با اشاره به وضعیت خاورمیانه، اظهار کرد: "رژیم اسرائیل، تنها دارنده زرادخانه هسته‌ای در منطقه ما، با حمایت آمریکا، همواره با تمام ابتکارات، از جمله پیشنهاد ایران از سال ۱۹۷۴ برای ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه، مخالفت کرده است. "وی تأکید کرد: "برای اثبات اراده واقعی در جهت حذف کامل سلاح‌های هسته‌ای، جامعه بین‌المللی باید رژیم اسرائیل را ملزم کند تا به عنوان یک عضو غیرهسته‌ای به ان پی تی بپیوندد و تمامی تأسیسات و فعالیت‌های هسته‌ای خود را تحت پادمان‌های جامع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دهد. "
https://siasatrooz.ir/vdcb9gb8arhbfzp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی