دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۶
کد مطلب : 130827
سخنگوی وزارت امور خارجه:

برجام ارتباطی با هیچ موضوع دیگری ندارد

برجام ارتباطی با هیچ موضوع دیگری ندارد
سخنگوی وزارت خارجه گفت که برجام موضوع مشخص و هدف مشخصی دارد و ارتباطی با هیچ موضوع دیگری ندارد.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره اینکه آیا مذاکرات برجام آن هم پس از شهادت سید حسن نصراله دبیرکل حزب الله لبنان و تداوم تجاوزات رژیم غاصب صهیونیستی علیه سوریه، لبنان و یمن ادامه خواهد داشت یا خیر؛ گفت: برجام موضوع مشخص و هدف مشخصی دارد و ارتباطی با هیچ موضوع دیگری ندارد. فضای دیپلماتیک برای ادامه گفت‌وگوها برای بازگشت مسئولانه و متعهدانه همه طرف‌های برجام به توافق باز است و این موضوع ارتباطی با موضوعات دیگر ندارد و چارچوبش مشخص است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اقدامات ایران در پی شهادت سیدحسن نصرالله اظهار داشت: ایران اقدامات سیاسی، حقوقی و بین‌المللی خود را فوراً در دستور کار قرار داد و با حضور آقای عراقچی در نیویورک و ادامه برنامه‌های ایشان در حاشیه نشست مجمع عمومی، ایشان در همان جا مواضع و دیدگاه‌های روشن ایران را در این رابطه اعلام کرد. وی افزود: به‌ عنوان ایران و دستگاه دیپلماسی به نمایندگی از نظام و دولت و ملت بیانیه‌ای را فوراً صادر کردیم و آقای عراقچی در همان جا اعلام مواضع ایران را در دستور کار قرار داد و با حضور در نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل مواضع و دیدگاه‌های ایران را در این رابطه اعلام کرد و ضمن محکوم کردن شدید اقدام جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی، این اقدام را تهدیدی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی اعلام و خواستار اقدام فوری و بازدارنده شورای امنیت شد.وی گفت: در این نامه ترور ضمن محکوم کردن ترور شهید نصرالله و شهید نیلفروشان، هشدار دادیم تداوم این اقدامات می‌تواند منطقه را به ناامنی و درگیری هدایت کند.این دیپلمات ارشد ایرانی گفت: انتظار به حق ملت فلسطین این است و حکمت و عقلانیت سیاسی ایجاب می‌کند کشورهای اسلامی از همه ظرفیت‌ها از جمله اقتصادی برای اعمال فشار بر این رژیم استفاده کنند. مطالبه ملت‌ها و نمایندگان مجلس از دولت‌ها حائز اهمیت است.
کنعانی در پاسخ به سؤالی اظهار داشت: ایران از ابتدای شروع بحران در غزه با نگاه به‌ضرورت حمایت از مردم فلسطین و حفاظت از صلح و ثبات و امنیت در منطقه مواضع و دیدگاه‌های روشنی داشت و اقدامات دیپلماتیک گسترده‌ای را با هدف اولاً توقف جنگ ظالمانه و ناجوانمردانه رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و در ثانی کمک به تحکیم صلح و ثبات در منطقه و ممانعت از گسترش دامنه جنگ در منطقه انجام داد.
وی افزود: ایران معتقد بود جنگ در غزه اشغالگران را به هیچ یک از اهداف اعلام شده آنها نخواهد رساند.این دیپلمات ارشد ایرانی ادامه داد: این بدان معنا نیست که ایران از جنگ می‌ترسد. ما جنگ‌طلب نیستیم. ایران و ملت ایران جنگ‌طلب نیستند، اما برای تحکیم ثبات و امنیت در منطقه تلاش می‌کنند و در مقابل هرگونه اقدام ماجراجویانه و تعدی به امنیت ملی ایران و مورد هدف قراردادن منافع و امنیت ملی ایران هیچگاه دست بسته نمانده و نخواهند ماند.
وی تصریح کرد: کسی که در مقابل امنیت ملی ایران بایستد، قطعاً پاسخ این گونه اقدامات ماجراجویانه را بدون هیچ تردیدی دریافت خواهد کرد.کنعانی افزود: شعار نمی‌دهیم و عمل می‌کنیم و عمل خود را نشان دادیم. ما در عمل نشان دادیم که در مقابل متجاوزان و ماجراجویانی که قصد دارند به امنیت ملی ایران تعدی کنند، به حاکمیت و امنیت ملی و تمامیت سرزمینی ایران تعدی و تجاوز کنند، قاطع می‌ایستیم و پشیمان کننده عمل خواهیم کرد و دست‌وپای متجاوز را قطع خواهیم کرد.وی چفیه به گردن انداخت و تصریح کرد: ملت ایران فرزندان عملیات الی بیت‌المقدس هستند. اگر شرایط ایجاب کند و زمان آن برسد، عملیات الی بیت‌المقدس را تا خود بیت‌المقدس ادامه خواهیم داد.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات منتسب به پزشکیان مبنی بر اینکه می‌خواستیم در پی ترور شهید هنیه به اسرائیل حمله کنیم ولی آمریکا و اروپا گفتند حمله نکنید؟ گفت: درباره ادعاهای رسانه‌ای صحبت نمی‌کنم. آنچه مسلم است پاسخ به اقدام جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی در ترور شهید هنیه در تهران قطعی است و در آن تردیدی نیست و جنایت‌کاران از پیگرد و تنبیه در امان نخواهد ماند.وی گفت:‌ حمایت ما از ملت فلسطین و مقاومت فلسطین در جای خود محفوظ است و این در کنار هم ادامه خواهد یافت.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار وال‌استریت ژورنال درباره اعزام نیروی داوطلب و کمکی از ایران به غزه و لبنان گفت: معتقدم کشورها و دولت‌های منطقه از جمله در لبنان و فلسطین از توانایی لازم برای دفاع از خود در مقابل تجاوزگری رژیم صهیونیستی برخوردارند و نیازی به اعزام نیروهای داوطلب و کمکی ایران به غزه و لبنان نیست. کنعانی ادامه داد: منطقه لبنان و فلسطین در یک جنگ نابرابر قرار دارند و رژیم غاصب به دلیل شکست‌های سنگین در چند دهه گذشته توان رویارویی رودررو با نیروهای مقاومت را ندارد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: لبنان اثبات کرد توانایی به شکست کشاندن رژیم صهیونیستی را دارد در جنگ ۳۳ روزه شکست سنگینی را بر این رژیم و حامیان آن تحمیل کرد.وی تصریح کرد: جریان مقاومت توانایی حمایت از خود در مقابل رژیم غاصب را دارد.سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگر وال‌استریت ژورنال درباره اینکه آیا در حمله اسرائیل به ضاحیه جنوبی به غیر از سردار نیلفروشان، ایرانی دیگری شهید شده؟ گفت: تا این لحظه اطلاع دیگری غیر از آنچه که اعلام شده در اختیار ندارم.
 
هدی دهقان بذرافشان
https://siasatrooz.ir/vdciruazyt1apv2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی