پس از هجمههاي وارده عليه سخنان هاشميرفسنجاني درباره خاطرات خود از امام(ره) كه در همايش بانوي انقلاب ايراد شد جناح اصلاح طلب به ياري آيتالله آمد تا اظهارات بدون سند، وي را مستند كند.
يكي از روزنامههاي اصلاحطلب در مطلبي كه نوشت: بیت امام(ره) به یاری آیتالله آمد. آنجا که هجمهها بالا گرفت و آیتالله هاشمیرفسنجانی تلویحا به دروغگویی متهم شد. اینبار دختر امام یعنی زهرا مصطفوی و دختر او یعنی لیلی بروجردی وارد ماجرا شدند و خاطره هاشمیرفسنجانی در همایش بانوی انقلاب را بههمان ترتیبی که رئیسمجمعتشخیصمصلحت روایت کرده بود، تأیید کردند.
پيش از اين نيز نوه امام سيدحسن خميني نيز به تاييد اين سخنان پرداخته بود. اما سوال اينجاست كه آيا اين تاييدات ميتواند صحتي بر اين نكته باشد؟
نبايد فراموش كرد كه رفتار و گفتار رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در طول سالهاي اخير موجب شده تا بسياري از دلسوزان نظام و انقلاب به سبب برخي اظهارات هاشميرفسنجاني، درخصوص آينده سياسي وي با ترديدهاي جدي مواجه شده و نسبت به افت و خيز موجود در عملکرد اين مرد انقلابي اعلام نگراني کنند.
يکي از اين اقدامات مطرح شدن برخي خاطرههاي بدون سند و شاهد از سوي هاشميرفسنجاني در طول سالهاي اخير است که در آن بيش از ۲ نفر حضور نداشتهاند و در اغلب خاطرات نيز يکي از اين دو، امام خميني(ره) بوده و مطالب بيان شده به نقل از ايشان مطرح شده است.
در اينباره اما نکته جالب توجه اينجاست که در خاطرات بيان شده از سوي رئيس مجمع تشخيص، هيچگاه سند متقن يا معتبري از سوي وي ارائه نشده تا بتوان با استناد به آنها، به صحت و سقم مطالب مطرح شده ايمان آورد.
نکته جالبتر اما اينجاست که نهاد متولي براي تنظيم و نشر آثار امام(ره) نيز هيچگاه در قبال اين مطالب بدون سند ارائه شده توسط اشخاص موضعگيري نداشته و در تمامي برههها سکوت را بر نشان دادن واکنش ترجيح داده است. اين در حالي است که امام خميني(ره) در وصيت نامه خود، به صراحت نقل هرگونه مطلب بدون سندي را مذموم و خلاف واقع خواندهاند.
مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) موسسهاي است که به نشر آثار رهبر کبير انقلاب اسلامي ميپردازد و در قالبهايي چون نگهداري اسناد امام (ره)، تنظيم و چاپ کتابهاي ايشان و مقالات مربوطه فعاليت ميکند و بر چاپ تمام مطالب و کتابهاي ناشران ديگر درباره ايشان نظارت دارد. اين در حالي است که وظيفه نظارت در اين موسسه با هاله اي از ابهام مواجه شده و مسئولان موسسه نشر و تنظيم آثار امام(ره) در واکنش به برخي خاطرهگوييهاي بدون سند درباره امام خميني(ره) روزه سکوت گرفتهاند.
با اين حال وقتي از حمید انصاری درباره علت سکوت موسسه تنظیم و نشر آثار امام درباره انتساب مواضع جدید به حضرت امام پرسيده ميشود وي در اين باره ميگويد : ا ز دفتر آقای هاشمی سؤال کنید مستندی دارند یا خیر اما اگر مطلبی بود که نیاز به موضعگیری موسسه داشت بدون ملاحظه موضعگیری میکنیم.كه اين واكنش نميتواند پاسخي به اين شبهات باشد.
آخرين خاطرهسازي هاشمي هم از اين قرار است که وي در همايش بانوي انقلاب بدون ارائه سند و شاهدي نقل ميکند: امام به اين نتيجه رسيد که بايد تا قبل از خودشان جنگ را تمام کند البته گفتند جام زهر را نوشيدم اما دو سه ماه پس از جنگ به خود من گفتند که جام زهر براي من شيرين شد!
در اينباره البته هاشميرفسنجاني يکبار ديگر نيز در قالب انتشار خاطراتي تأييد نشده از امام (ره)، مدعي شده بود که بنيانگذار انقلاب در شهريور ۱۳۶۷ "در مورد امريکا نظرشان اين بوده که نبايد امريکا را در تجديد رابطه مأيوس کرد، ولي به اين زودي براي مردم قابل قبول نيست."
موسسه تنظيم و نشر آثار امام(ره) نه تنها در قبال اين خاطرات بلکه در برابر توهينهاي گاه و بيگاه برخي از اهالي جريان اصلاحات به بنيانگذار کبير انقلاب اسلامي نيز همواره روزه سکوت گرفته و حتي در سال ۸۸، زماني که تصوير امام(ره) در ۱۶ آذرماه توسط گروهي از فتنه گران مورد اهانت قرار گرفت، تنها به سکوت در قبال آنها اکتفا کرد. از همين رو ميتوان گفت که اين موسسه ديگر کارايي خود را در حفاظت از آثار امام(ره) از دست داده و گويا بار ديگر اين ياران واقعي بنيانگذار انقلاب هستند که بايد در حمايت از آرمانهاي ايشان، در مقابل هر گونه تحريف ايستادگي کنند.
امام در اينباره چه گفتند
این دغدغه حتی به صورت دقیقتر از سوی امام بزرگوارمان در انتهای متن وصیتنامهشان ذکر شده است آنجا که میفرمایند: "اکنون که من حاضرم، بعضی نسبتهای بیواقعیت به من داده میشود و ممکن است پس از من در حجم آن افزوده شود؛ لهذا عرض میکنم آنچه به من نسبت داده شده یا میشود، مورد تصدیق نیست مگر آنکه صدای من یا خط و امضای من باشد، با تصدیق کارشناسان؛ یا در سیمای جمهوری اسلامی چیزی گفته باشم".
این بند از اظهارات رهبر کبیر انقلاب اسلامی نشان ميدهد که امام خمینی(ره) پیش از رحلت و در زمان حیاتشان در قبال برخی نسبتهاي بیواقعیت و بدون سند حساس بوده و حتی این اخطار را ارائه کرده اند تا پس از رحلتشان نیز کسی اجازه بهرهبرداری از سخنان و اظهارات ایشان را نداشته باشد.
اما سوال اين است كه انتشار برخی مطالب از جناب آقای هاشمیرفسنجانی و انتساب آن به حضرت امام(ره) است که طبق وصیت امام(ره)، برای این مطالب نه صوت و دست خطی از ایشان وجود دارد، نه به تصدیق کارشناسان و منابع اصلی همچون کارشناسان موسسه تنظيم و نشر آثار امام(ره) رسیده است و نه در سیمای جمهوری اسلامی از بیان خود امام بزرگوارمان بیان گردیده به دفعات متعدد چه معنايي دارد؟
آیا انتشار اینگونه مطالب بدون ارائه هرگونه مستنداتی جز ادعای این مطلب از زبان آقای هاشمیرفسنجانی که «امام(ره) این مطالب را در زمانی که با ایشان (امام) تنها کنار هم بودیم مطرح کرد!»، ندارد، نباید مورد پیگیری جهت صحت و سقم آن قرار گیرد؟ و در صورتی که رد و یا تأیید میگردد مستنداتش در اختیار افکار عمومی قرار داده شود؟ آيا سخنانی از این جنس و منتسب به بنیانگذار انقلاب اسلامی برای فرصتطلبان و کسانی که در کمین انقلاب اسلامی شرايط لازم را فراهم نخواهد کرد؟
نمايندگان مردم چه ميگويند؟
محمدعلی اسفنانی عضو كميسيون حقوقي قضايي مجلس در اينباره به سياست روز ميگويد: خود حضرت امام(ره) چنين وضعيتي را پيشبيني ميكردند در نتيجه، ايشان در وصيت نامه خود به اين موضوع اشاره كردند كه بعد از من اگر حرف يا بياني از من مطرح شد بايد مستند باشد، يا فيلم آن موجود باشد و يا امضاء و دست خط من درباره آن وجود داشته باشد، لذا اين كه هر كسي بخواهد خاطراتي را نقل كند و مصادره به مطلوب كند اين موضوع در صورت تشخيص بايد اعلام شود و مستند باشد در غير اين صورت در مورد اعتبار آن خيلي نميتوان اظهارنظر كرد.
وي در اينباره افزود: نبايد فراموش كنيم كه نگاه مردم به حضرت امام نگاه اعتقادي و پيامبرگونه است و لذا گفتار، حركات، سكنات و تقليد ايشان طبيعتاً مورد توجه مردم است و براي آنها اهميت بسياري دارد و مورد عنايت است.
نماينده مردم فريدن در مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: اگر بخواهيم موضوعي را به طور يقين در ميان مردم مطرح كنيم نبايد خودمان نسبت به آن شك و ترديد داشته باشيم چراكه اين امر در نگاه مردم به حضرت امام(ره) و اعتقادات آنها به نظريات حضرت امام و ارزشهاي نظام آسيب برسد.
از سوي ديگر موسي غضنفرآبادي عضو كميسيون حقوقي قضايي مجلس نيز در اينباره به سياست روز گفت: حضرت امام(ره) در اين باره راهكار دادهاند، ايشان در وصيتنامه خود به اين مطلب اشاره كردند و آن را تاكيد نمودند. از سوي ديگر موسسه نشر و تنظيم آثار امام(ره) نيز اگر اين اظهارات را تاييد كند اين اظهارات مورد قبول و تاييد است.
وي در اينباره افزود: البته اين گلايه از جناب آقاي هاشمي مطرح است كه ايشان خود بايد در اين زمينه به ديگران راهكار ارائه كنند و اگر كساني ديگر اين حرفها را ميزنند نيز اجازه ندهند كه آنها چنين ادعايي را داشته باشند.
نماينده مردم بم در مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: اين ادعاها در زمره ادعاهايي است كه نميتوان آن را اثبات كرد و استناد به آن پايههاي سستي را دارد و ضعيف است.
وي با اشاره به اينكه بايد مدارك اين ادعاها ارائه شود تصريح كرد: اگر اينطور نشود اين امر سرايت ميكند و انديشهها، بيانات و گفتارحضرت امام(ره) را متزلزل ميكند كه اين ظلم بزرگي به حضرت امام است.
غصنفرآبادي افزود :علاوه بر اينكه اينگونه اقدامات تزلزل در خاطرات و آثار امام(ره) را سبب ميشود همچنين اينگونه بيان خاطرات در جامعه ايجاد هرج و مرج ميكند. اينكه هر كسي از هر دري بخواهد سخني را بيان كند كه مستندي هم نداشته باشد در جامعه ناخوشايند است و منجر به بياعتمادي در جامعه ميشود و خيلي از افراد ميتوانند هر حرفي را بيان كنند.
ابراهیم آقامحمدی عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي نيز با اشاره به اظهاراتِ اخیر هاشمیرفسنجانی درهمایش بانوی انقلاب،اظهارداشت: هاشمیرفسنجانی با صحبتهایش، کاملا خودش را فراموش کرده و به دنبال ساخت شخصیت جدیدی ازخود است.
نماینده خرم آباد درمجلس شورای اسلامی با اشاره به وصیتنامه امام راحل تصریح کرد: امام خمینی(ره) در وصیتنامه خود فرمودند، هیچ حرفی از قول من چه مکتوب و چه شفاهی پذیرفته نیست مگر اینکه دارای سند و غیرقابلانکار باشد بنابراین بیان خاطرات هاشمیرفسنجانی در مورد امام خمینی(ره) مصداق نداشته و سندیت ندارد.
عضو مجمع نمایندگان استان لرستان با اشاره به سخنان هاشمیرفسنجانی که گفته است «اگر میبینید برخی از خشکه مقدسها و دلواپسان اذیت میکنند، همانهایی هستند که قبلاً امام را هم اذیت میکردند» اظهار داشت: صحبتهای هاشمیرفسنجانی در مورد دلواپسان برخلاف آزادی و دموکراسی است و اگر کسی در چارچوب قانون نظام حرف بزند و نقد کند ایرادی ندارد.