شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۹
کد مطلب : 127830

دیپلماسی امنیت محور

حوزه دیپلماسی دفاعی کشور طی روزهای اخیر شاهد تحولاتی قابل توجه بوده است. منابع خبری اعلام کردند سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح  در رأس هیئت بلندپایه نظامی و به دعوت رسمی همتای عراقی خود عازم بغداد خواهد شد. پیش از این نیز در تحولی بزرگ سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و «خالد بن‌ سلمان» وزیر دفاع عربستان سعودی درباره موضوعات مورد علاقه دوطرف، به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کردند.سرلشکر باقری در این گفت‌وگو با اظهار خرسندی از توسعه‌ روابط دوستانه بین دو کشور و قدردانی از دولت عربستان سعودی برای میزبانی اجلاس فوق‌العاده سران کشورهای اسلامی، آمادگی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را برای ارتقای روابط نظامی بین دو کشور اعلام کرد.وزیر دفاع عربستان نیز از ارتقای سطح همکاری‌های نیروهای مسلح دو کشور استقبال کرد. پنجشنبه ایران و عمان در منطقه خلیج فارس و شمال اقیانوس هند و تنگه هرمز مانور دریایی مشترک برگزار کردند. دو ناوشکن ایرانی دنا و سهند هم در این مانور به کار گرفته شدند.در این مانور از بالگردهای نظامی ایران و عمان و همچنین پهپادهای ایران برای عملیات رصد و پایش تردد شناورهای نظامی و تجاری در شمال اقیانوس هند و تنگه هرمز استفاده شد.همچنین چهارشنبه هیات نظامی عمان وارد تهران شده بود تا در نشستی با عنوان «کمیته مشترک دوستی نظامی پادشاهی عمان» شرکت کنند.
جمهوری اسلامی ایران در کنار مناسبات اقتصادی و سیاسی، بر دیپلماسی دفاعی با همسایگان تاکید داشته و در این چارچوب نیز توافقات دفاعی با بسیاری از کشورهای منطقه همچون پاکستان، روسیه، عراق، ترکیه، سوریه، عمان و... منعقد کرده است. همچنین رزمایش‌های نظامی در سطوح دریایی و زمینی با بسیاری از همسایگان داشته است که رزمایش‌های مشترک با پاکستان، روسیه و چین و .. داشته است. جمهوری اسلامی ایران همواره امنیت منطقه و همسایگان را امنیت خود دانسته و در این راه نیز از هیچ اقدامی فروگذار نبوده است. جهانیان اذعان دارند که ایران توانسته است با تکیه بر توان بومی در سطوح دریایی، زمینی، هوایی و پدافندی دستاوردهای بسیاری را محقق ساخته و به عنوان یک نیروی کارآمد دفاعی و نظامی در سطح امنیت بین‌الملل ایفای نقش داشته باشد. تحولات سالهای اخیر منطقه از جنگ افغانستان و عراق گرفته تا تروریسم تحمیلی به سوریه و... تماما بیانگر آن است که حضور نیروهای بیگانه نه تنها امنیت ساز نبوده بلکه خود عاملی برای برهم خوردن امنیت و ثبات منطقه بوده است. در همین حال طوفان الاقصی و جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین نیز ثابت کرده است که روند سازش و طرح‌های به اصطلاح صلح غرب نیز نمی‌تواند کمکی به امنیت منطقه داشته باشد چرا که همان طور که با دستمال کثیف نمی‌توان شیشه را پاک کرد با سازش با رژیم صهیونیستی و حامیانش نیز نمی‌توان امنیت را به منطقه بازگرداند.
بر این اساس تنها راهکار نهایی همگرایی میان کشورهای منطقه جهت رسیدن به امنیت پایدار منطقه محور بدون دخالت بیگانگان است. در همین راستا نیز جمهوری اسلامی تلاش نموده تا توان دریایی خویش را ارتقا دهد چنانکه پس از رونمایی از ناوشکن دیلمان، شناور زیرسطحی بدون سرنشین ROV و شناور سطحی هوشمند دیروز با حضور فرمانده کل ارتش رونمایی شد.این شناور بدون سرنشین و کنترل از راه دور قابلیت شناسایی، کشف و انهدام مین‌های لنگری و کف‌خواب، و حمل محموله جهت پاکسازی و انهدام مین‌ها را دارد. جمهوری اسلامی ایران همواره بر این مهم تاکید داشته و طرح‌هایی همچون "ابتکار صلح هرمز" را نیز مطرح کرده است. جمهوری اسلامی چنانکه در سخنان سرلشکر باقری با وزیر دفاع سعودی نیز مطرح شده، آمادگی دارد تا تجربیات و ظرفیت‌های دفاعی و نظامی خود را با کشورهای منطقه به اشتراک گذاشته تا تحقق بخش امنیت منطقه محور باشد. این همگرایی از آن جهت دارای اهمیت است که هدفگذاری کشورهای منطقه رسیدن به توسعه پایدار و اجرای ابتکارات اقتصادی است که مولفه اصلی آن نیز برقراری ثبات و امنیت در سراسر منطقه می‌باشد. قدر مسلم حضور بیگانگان در منطقه و رژیمی همچون رژیم صهیونیستی که منافعشان را در بحران‌سازی تامین می‌کنند مانعی بزرگ برای تحقق اهداف اقتصادی منطقه از جمله سند 2030 عربستان می‌باشند که همگرایی دفاعی میان همسایگان می‌تواند مولفه‌ای برای مقابله با آن باشد و جمهوری اسلامی نیز آمادگی کامل برای حضور و مشارکت در تحقق این مهم دارد. دیپلماسی دفاعی در منطقه می‌تواند مولفه‌ای باشد در جهت تحقق منطقه‌ای با تصمیم گیری همسایگان که البته الزام بخش تحقق این مهم خودداری برخی کشورها از رفتارهای دوگانه است که نمود آن را در عملکرد امارات می‌توان مشاهده کرد که از یک سو از همگرایی منطقه‌ای می‌گوید و از سوی دیگر نرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی به اجلاس آب و هوایی دعوت می‌کند.
 
قاسم  غفوری
https://siasatrooz.ir/vdcipyazut1arv2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی